Catnapp – Break
Paweł Gzyl:

Basowe piosenki.

Joshua Sabin – Sutarti
Paweł Gzyl:

Zew z litewskich lasów.

Thom Yorke – Anima
Maciej Kaczmarski:

1997-2019-2049?

Koza – Mystery Dungeon
Jarek Szczęsny:

Moby Dick.

D. Carbone – A.C.A.B.
Paweł Gzyl:

D. Carbone idzie na wojnę.

Fire! Orchestra – Arrival
Jarek Szczęsny:

Zrobiło się ciszej.

SØS Gunver Ryberg – Entangled
Paweł Gzyl:

Ciekawie, ale za krótko.

Palmer Eldritch – [dog]
Jarek Szczęsny:

Nieustanny proces chwalenia.

LSD – Second Process
Paweł Gzyl:

Kreatywna kooperacja czy skok na kasę?

Lena Andersson – Söder Mälarstrand
Paweł Gzyl:

Owoc studyjnego spotkania Eomaca i Kyoki.

Michał Miegoń & Adam Witkowski – Dwuja
Jarek Szczęsny:

Zawsze słucha się inaczej.

Lost Few – Between The Silence
Paweł Gzyl:

Muzyka na poprzemysłowe przestrzenie.

Jakub Lemiszewski – 2019
Jarek Szczęsny:

W zaczarowanym nastroju.

Kate Tempest – The Book Of Traps And Lessons
Jarek Szczęsny:

Próba uchwycenia bałaganu dzisiejszych czasów.



opto – 2nd


Opto to projekt dwóch cenionych i zasłużonych dla nowej elektroniki artystów: Carstena Nicolai [nagrywającego solo jako Alva Noto] i Thomasa Knaka, który szerzej znany jest jako jeden z producentów albumu „Vespertine” Bjork, bądź jako solowy twórca ukrywający się pod pseudonimem Opiate. Obaj panowie mają już na swym koncie jedną wspólną płytę – „Optofiles”, wydaną trzy lata temu. „2nd” jest więc, jak sama nazwa wskazuje, kontynuacją obranych na poprzednim krążku kierunków. Sęk w tym, że gdyby nie przypadek, ta płyta zapewne nie powstałaby wcale.
Oto bowiem w ubiegłym roku Nicolai znalazł gdzieś w podberlińskim lesie starą kasetę, na której zapisane były w fatalnej jakości czyjeś popisy na małej, amatorskiej gitarze. Wszystko zaś zarejestrowane zostało w towarzystwie leśnych odgłosów, tworząc jeden szum, który stał się podstawą brzmienia „2nd”. Po zgraniu zawartości kasety w cyfrową jakość oraz po odszumieniu dźwięku Nicolai wysłał samplowane fragmenty Knakowi, który rozpoczął pracę nad warstwą rytmiczną albumu. Prócz generowanych elektronicznie klików i pstryków, samplowanych fragmentów kasety, Knak zdecydował się urozmaicić materiał nagraniami dźwięków lasu, jakich dokonał w przeciągu dwóch dni. Godziny, w czasie których nagrywane były odgłosy, stały się jednocześnie tytułami poszczególnych kawałków. W ten oto, dość osobliwy sposób, powstał album „2nd”, zawierający dość konwencjonalną elektronikę niekonwencjonalną – w zamierzeniu więc eksperyment, który w efekcie podobny jest do wielu innych tego typu muzycznych pomysłów – wspomnieć choćby twórczość Ryoi Ikedy czy projektu Oval. Estetyka lo-fi, sporo sztucznych mikro-dźwięków, pocięte sample, w końcu elementy field-recordings tworzą obraz tego albumu. Muzyka na kilka wieczorów. Jako deser – kilkunastominowe nagranie samego lasu, zwienczone pojawiającym się nagle fragmentem żywo zgranym z kasety, która stała się początkiem całego przedsięwzięcia.
Zastanawiam się ile powstanie jeszcze tego typu albumów – tak bardzo do siebie podobnych, wypełnionych zgranymi już dawno trzaskami i pstrykami. „2nd” nie jest płytą złą, nie przynosi jednak zupełnie nic nowego. Może jednak nie o to w przypadku tego albumu chodziło, może liczy się tutaj pomysł i dość oryginalny rodowód prac nad tą płytą – trzeba bowiem przyznać, że koncepcja duetu Opto była bardzo ciekawa, efekt jest jednak miejscami bardzo nużący.
2004

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

0 Komentarzy

  1. fr

    fajna wersje echo, a raczej ekko mozna bylo sobie sciagnac ze strony mom. bez wokalu, lepsza.

    melodia z but i say rozwinieta jest w utworze pana bugge w, spiewa ta sama kobieta, nazywa sie you might say i pochodzi ze skladanki greetings from oslo. sciagnij 🙂