Ben Lukas Boysen – Mirage
Jarek Szczęsny:

Pokaz iluzji.

Siema Ziemia – Siema Ziemia
Jarek Szczęsny:

Dodatkowe skurcze mięśni.

Fluxion – Perspectives
Paweł Gzyl:

Nostalgia po grecku.

Lawrence English – Lassitude
Jarek Szczęsny:

Doskonała pustka.

Elysia Crampton – ORCORARA 2010
Jarek Szczęsny:

Niepowstrzymana losowość.

Kaitlyn Aurelia Smith – The Mosaic of Transformation
Jarek Szczęsny:

Cały zestaw radosnych nastrojów.

Phillip Sollman – Monophonie
Paweł Gzyl:

Muzyczna maszyneria.

Vladislav Delay & Sly Dunbar & Robbie Shakespeare – 500-Push-Up
Paweł Gzyl:

„Rakka” uzupełniona o dubowy puls.

Zguba – Pomór
Jarek Szczęsny:

Nieustający marsz kostuchy.

Richu M – House Of The Vaporising Sun
Bartek Woynicz:

Ten tytuł mówi wszystko.

Maenad Veyl – Reassessment
Paweł Gzyl:

Muzyka z sali operacyjnej.

Flaner Klespoza – Wędrówka po lesie, w którym mieszkają bogowie i rosną wszechświaty
Jarek Szczęsny:

Spójna opowieść.

The Advent – Life Cycles
Paweł Gzyl:

Futurystyczne electro w oldskulowym stylu.

Field Works – Ultrasonic
Jarek Szczęsny:

Nietoperze jako podstawa twórcza.



Schaffhäuser and Friends – Unequal Equality

Z niewielką pomocą przyjaciół.

Czarno-biały obraz Paula Klee zatytułowany „Freundschaft”, który widnieje na okładce nowego albumu Mathiasa Schaffhäusera, mówi sam za siebie – tym razem koloński producent postanowił zaprezentować efekty swej współpracy z zaprzyjaźnionymi artystami. Znaleźli się wśród nich jego stali współpracownicy z prowadzonej przezeń wytwórni Ware, tacy, jak Ziggy Kinder, Markus Guentner czy Benjamin Brunn, ale także nowe twarze – choćby Lucy i Xhin z Singapuru czy Fabrice z Argentyny.

Zestaw dziesięciu kompozycji umieszczonych w zestawie, rozpada się na dwie grupy – pierwszą stanowią lżejsze, house`owe nagrania, a drugą – mocniejsze, utrzymane w stylu techno. Oczywiście wszystkie utwory zaaranżowane są na minimalową modłę. Nic w tym dziwnego – wszak Schaffhäusera, eksperymentującego z takimi brzmieniami od ponad półtorej dekady, można uznać za prekursora gatunku. Świadectwem tego jedno jego samodzielne nagranie na płycie – wieńczące ją „2 Ton/3 Ton”, oparte na kompozycji „2 Ton”, autorstwa odkrytej przez Jana Jelinka pionierki niemieckiej elektroniki, Ursuli Bogner. Schaffhäuser serwuje tu hipnotyczny minimal, który z powodzeniem można by obrazowo określić, jako spotkanie Suicide z Throbbing Gristle w formule zredukowanego house`u.

Podobne w klimacie utwory znajdujemy na początku „Unequal Equality”. Powstały one w wyniku współpracy szefa Ware z dwoma cenionymi producentami – Benjaminem Brunnem i Ziggym Kinderem. W „Pretoria Love” masywny pochód basu oplatają bulgoczące efekty, a w „Syntagma” – wibrująca partia perlistych klawiszy podszyta zostaje posplatanymi ze sobą studyjnymi pogłosami. Wszystko to oczywiście osadzone jest na motorycznym pulsie o house`owej proweniencji. Podobnie jest w kolejnych nagraniach – w odznaczającym się zagęszczonym brzmieniem „Confusion (Rules O.K.)”, zrealizowanym z Markusem Guentnerem oraz najbardziej melodyjnym z całej płyty „My Old Man”, powstałym w kooperacji z Lucy.

Cięższe bity techno pojawiają się w drugiej części płyty. Wspomniany Fabrice w ciekawy sposób wpisuje chrzęszczące perkusjonalia i oniryczne fale syntezatorów rodem z IDM w oszczędną strukturę rytmiczną, uzupełnioną pojedynczymi akordami piano w stylu nowoczesnego minimalu („Gordo – Club Mix”). Znany z wcześniejszych nagrań dla Ware Andy.id, wprowadza do tej formuły latynoski groove, skontrastowany z kanalizacyjnymi efektami („Maraton”), a Xhin – kosmiczne dźwięki o psychodelicznym klimacie.

Instrumentalny miks „Queiro” w wykonaniu Midinoveli brzmi tak, jakby maczał w nim palce Ricardo Villalobos: transowy rytm niesie tu bulgoczące dźwięki, nad którymi unosi się zapętlony fragment ludzkiego głosu, tworząc minimalistyczne, ale i przestrzenne brzmienie. Ukoronowaniem tych poszukiwań okazuje się utwór zrealizowany przez Schaffhäusera z Alexem Smoke`iem – „Lost In The Pile”. To trwający prawie dziewięć minut techno-killer, który ozdabia egzotyczna melodia wygrywana na gamelanie.

Mimo udziału mniej lub bardziej znanych gości, muzyka z „Unequal Quality” zachowuje jednolite brzmienie, typowe dla produkcji kolońskiego twórcy – zmysłowe, chłodne, seksowne, hipnotyczne. I taki właśnie powinien być minimal.

Ware 2009

www.ware-net.de

www.myspace.com/matthiasschaffhauser

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.