Wpisz i kliknij enter

Beyond The Wizard`s Sleeve – Re-Animations Vol. 1


Pod ekscentrycznym szyldem Beyond The Wizard`s Sleeve, ukrywają się dwie niezwykle ważne dla brytyjskiej elektroniki klubowej postacie, reprezentujące zupełnie różne generacje.

Pierwszą z nich jest Richard Norris, producent, który skierował pod koniec lat 80. zainteresowania grupy Psychic TV w stronę acid house`u, czego efektem były dwie płyty firmowane tytułem „Jack The Tab”, jedne z pierwszych albumów zawierających nową muzykę taneczną. To nie wszystko – potem Norris założył wspólnie z Davem Ballem z Soft Cell duet The Grid, który stał się z kolei prekursorem stylu balearic. Ich debiutancki krążek „Electric Head” do dziś pozostaje niedoścignionym wzorem gatunku.

Drugą połową Beyond The Wizard`s Sleeve jest Erol Alkan, młody brytyjski didżej i producent, uznawany za ojca bastard popu i mash-upów. Wszak to właśnie on, pod pseudonimem Kurtis Rush, na początku nowego wieku zaserwował wspólny remiks „Blue Monday” New Order i „Can`t Get Out Of My Head” Kylie Minogue, który wykonany przez australijską gwiazdę podczas Brit Awards, wywołał modę na podobne misz-masze. Dziś, Alkan jest uznanym remikserem i producentem, a prowadzony przez niego równo dekadę (1997 – 2007) cykl imprez pod nazwą „Trash” w londyńskim klubie The End, zapisał się na stałe w historii angielskiej sceny tanecznej.

Co połączyło te dwie postacie? Psychodelia. Otóż, Norris prowadził w swym internetowym radiu cykl audycji poświęconych muzyce rockowej z przełomu lat 60 i 70. Alkan zaproszony do innego programu w tejże rozgłośni, usłyszał nagrania serwowane przez starszego kolegę i zachwycił się nimi. Obaj artyści poznali się osobiście i z czasem postanowili założyć duet remikserski Beyond The Wizard`s Sleeve, który dokonywałby, jak sami to nazwali, „re-animacji” wybranych nagrań. Kompilacja, opublikowana przez wytwórnię New State Music, zawiera kolekcję najważniejszych z nich.

Pierwsza część krążka przynosi intrygująca muzykę, powstałą na przecięciu dwóch stylów – balearycznego house`u i elektronicznej psychodelii. Norris i Alkan zestawiają ze sobą główne wyznaczniki gatunków – hipnotyczne bity, melodyjne basy, rozmarzone pasaże syntezatorów z jednej strony oraz plemienne conga, hinduski sitar i puszczone od tyłu dźwięki – z drugiej. W tej manierze zrealizowane są trzy najlepsze nagrania z całego zestawu – „Battle Scars” The Chemical Brothers, „Ulysses” Franza Ferdinanda i „The Bears Are Coming” Late Of The Pier. Pierwsze przypomina bardziej dynamiczne nagrania The Orb, drugie – transowe disco LCD Soundsystem, a trzecie – słynny hymn epoki rave, „Loaded” Primal Scream. Poprzez zanurzenie ich w balearyczny-psychodelicznym sosie, zyskują one jednak epicki rozmach, typowy dla wszystkich produkcji duetu Norris-Alkan.

W przeróbce „Young Folks” z repertuaru tria Peter, Bjorn & John odzywają się echa power-popu z lat 60. Beyond The Wizard`s Sleeve remiksują nagranie w stylu modnych produkcji Danger Mouse`a – łączą gitarową melodię i wokalny dwugłos z big-beatowym podkładem rytmicznym. W jeszcze bardziej rockowe dźwięki zanurzamy się w kolejnych utworach – najpierw dostajemy wystylizowane na Steeley Dan nagranie „Roscoe” grupy Midlake, potem wpisany w kontekst instrumentalnej psychodelii (albo post-rocka, jak kto woli) „Come Hear The Trumpets” Dust Galaxy i nasycony nostalgicznym klimatem „Outlaw” Real Ones, by w finale tej podróży w czasie, trafić na folkową reinterpretację „Losing The Will To Survive” Findlaya Browna. Niewiele w tych utworach elektroniki – to zdecydowanie bardziej „żywe” granie, choć uzyskane drogą komputerowego klejenia ścieżek.

Znacznie ciekawiej wypada flirt Beyond The Wizard`s Sleeve z typowo tanecznymi estetykami. O ile „Promises” Badly Drawn Boya w house`owej wersji brzmi dosyć przewidywalnie, to „Raise The Roof” Tracey Horn, zamienione na mechaniczne electro i „Happiness” Goldfrapp, przełożone na cosmic disco, robią zdecydowanie lepsze wrażenie. Punktem kulminacyjnym tego zestawu wydaje się być „Love” z repertuaru Simian Mobile Disco – tutaj wpisane w ramy transowego kraut-rocka o plemiennym pulsie.

Fascynacja klasyczną psychodelią zaprowadziła Future Sound Of London w ślepą uliczkę. Tymczasem dokonania Beyond Wizard`s Sleeve pokazują, że może ona prowadzić do ciekawych artystycznie rezultatów – nawet, jeśli dotknie producentów tanecznej elektroniki.

www.newstatemusic.com

www.myspace.com/beyondthewizardssleeve

New State Music 2009







Jest nas ponad 15 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy