Plaid ‎– Polymer
Mateusz Piżyński:

Londyński duet poruszający się na scenie elektronicznej już blisko trzydzieści lat, 7. czerwca wydał swój kolejny studyjny album zatytułowany „Polymer”.

Tyler, The Creator – IGOR
Jarek Szczęsny:

Władca marionetek.

Rod Modell – Captagon
Paweł Gzyl:

Mistrz dubowych brzmień prezentuje własną wizję techno.

Vanishing Twin – The Age of Immunology
Jarek Szczęsny:

Eskapizm potrzebny od zaraz.

Sstrom – Drenched 1 – 12
Paweł Gzyl:

Surowe techno z uszkodzonego komputera.

Mirt – Greed
Jarek Szczęsny:

Wątłe struktury.

Various Artists – 10 Years of Monkeytown
Paweł Gzyl:

Spojrzenie wstecz.

EABS – Slavic Spirits
Jarek Szczęsny:

Jazz w bardo.

Bartosz Kruczyński – Baltic Beat II
Jarek Szczęsny:

Nie chciałbym przesłodzić.

Resina – Traces (Remixes)
Mateusz Piżyński:

Najnowsze wydawnictwo naszej rodzimej, bardzo utalentowanej, artystki, Karoliny Rec (aka Resina) to zestaw 5 utworów, gdzie cztery to genialne reinterpretacje, za którymi stoją Abul Mogard, Lotic, Ben Frost i William Criag.

Różni artyści – Portrety
Jarek Szczęsny:

Sami perkusiści.

Tracey – Biostar
Paweł Gzyl:

Pastelowe electro wyjęte z klubowego kontekstu.

Laurence Pike – Holy Spring
Jarek Szczęsny:

Łyżeczką, a nie chochlą.

Altstadt Echo – This Work Contains Lead
Paweł Gzyl:

Rozdarcie między światem ducha i materii.



Xiu Xiu – Women as Lovers


Dobrze jest znaleźć czas aby posłuchać Xiu Xiu. Dobrze jest ich poznać i… odstawić na półkę. Niewątpliwie można się zachwycić ich nierównym stylem i dysharmonią przyprawiającą o nerwicę. Jednak na dłuższą metę wróci się do utartych tematów i ulubionych artystów. Xiu Xiu jako eksperyment pozwala otrzeć się o pewną skrajność, zarówno brzmieniem jak i treścią daleko przekraczając znane kanony, aktualne trendy a nawet dobry smak.

Pochodzą z San Jose w Kalifornii i od 2000 roku wydali dziewięć albumów. Mocno trzymają się elektronicznej psychodelii, podszytej eksperymentalnym post-punkowym i indie rockowym graniem, co w zasadzie niewiele mówi, ale tak właśnie kończą się próby klasyfikowania ich stylu, kto nie wierzy niech posłucha. Co kawałek dostajemy utwór w innym brzmieniu, nie zmienia się tylko niespodziewany łomot, wyliczony z premedytacją i drażniący słuchacza gdy tylko zrobi się spokojniej. Jamie Stewart, lider zespołu i twórca jego obłędnego imageu, przyznaje, że te nieoczekiwane zmiany nastroju wynikają z jego własnych doświadczeń, a słuchacz zaczyna zastanawiać się nad pokiereszowana duszą artysty z San Jose.

Z albumem „Women as Lovers” dostajemy kolejną porcję ekstrawagancji silnie skoncentrowanej na seksualności, jeden cover i sporo kontrastowego brzmienia. Mocna perkusja i chaotyczne trzaski kontra melodyjne, miękkie śpiewy w „You Are Pregnat, You Are Dead”. Klimatyczny, gęsty „Black Keyboard”, który doczekał się nawet obecności w polskim radiu. Xiu Xiu trzyma formę, i chociaż album nie jest nadzwyczaj odkrywczy i postępowy względem poprzednich, warto się z nim zmierzyć.

Muzyka eksperymentalna w typie Xiu Xiu robi wrażenie głównie dzięki odmienności. Nieprzeciętne połączenia pięknych ballad z obrzydliwymi tekstami, surrealistyczne wariacje dźwiękowe początkowo szokują, lecz w końcu tracą atrakcyjność i stają się pustymi formami. Nisza, którą spreparował zespół, może wypełnić się szybko. Ciekawe, czy będą dalej pędzić wybraną drogą, popadając w przykry stan gonienia własnego ogona, czy ruszą z całkiem nowym materiałem. Kolejny album „Dear God, I Hate Myself”, planowany na 2010 rok, da na to odpowiedź.
Kill Rock Stars 2008

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.