The New Law – A Bull in the Woods
Mateusz Piżyński:

Trip hop Anno Domini 2018 po raz pierwszy!

Radius – Obsolete Machine
Paweł Gzyl:

Echospace – punkt zero.

Cari Lekebusch & Nima Khak – Lost Prophet
Krystian Zakrzewski:

Kosmici w piramidzie.

Boston 168 – Phenomena Part 2 EP
Krystian Zakrzewski:

Boston? Zawsze bon ton.

Various Artists – ePM Selected Vol. 5
Paweł Gzyl:

Gotowy zestaw na karnawałową imprezę.

Vito Gatto – Wood And Meat EP
Ania Pietrzak:

Instrumentalno – elektroniczne DNA eksperymentu.

Alessandro Cortini – Avanti
Jarek Szczęsny:

Włoska nostalgia.

Fisherboyz – Riverside EP
Paweł Gzyl:

Nieoczywiste kontrasty.

Erlend Apneseth Trio – Åra
Łukasz Komła:

Przyszłość w tradycji.

Intrusion – Among The Stars
Paweł Gzyl:

Medytacyjne ćwiczenie z percepcją.

Buck – Altra Forma EP
Krystian Zakrzewski:

Podwodne historie.

Robert Logan – Sculptor Galaxy
Maciej Kaczmarski:

Kosmiczny rzeźbiarz.

RX-101 – Transmission
Paweł Gzyl:

Bezpretensjonalne wspomnienia z przeszłości.

Obsequies – Organn EP
Krystian Zakrzewski:

Migotanie.

DŮM – DŮM


Dwaj włoscy producenci – Alessio Mereu i Andrea Ferlin – zaczynali swą przygodę z tworzeniem klubowej muzyki oddzielnie, nagrywając dla tak różnych wytwórni, jak Cmyk, Harthouse czy Freak N` Chic. Z czasem ich drogi się skrzyżowały. W efekcie narodził się pomysł duetu – DŮM. Jego pierwsze wydawnictwo – „Deep Thoughts” – opublikowane przez Contexterrior w zeszłym roku okazało się strzałem w dziesiątkę. Winylowa dwunastocalówka trafił do setów takich didżejów, jak Andre Galuzzi, Bloody Mary czy Danny Tenaglia. Nic więc dziwnego, że nie musieliśmy długo czekać na debiutancki album projektu wydany przez jego własną wytwórnię – Amam.

Dziesięć nagrań zamieszczonych na krążku to nowoczesny house we wszelkich swych odmianach. Ponieważ ambientowe „Intro” rozbrzmiewa pulsującym gdzieś daleko w tle głębokim rytmem, następujący po nim „Overflow” to wymuskany deep house spleciony z ciepłych pasaży klawiszy, sampli soulowej wokalizy i nastrojowego monologu podawanego męskim barytonem. Dla kontrastu – „Mayor`s Wife” w remiksie Acumena ma znacznie twardszą rytmikę. O chicagowskim rodowodzie nagrania przekonują również pozostałe jego elementy: pocięte na krótkie sample ludzkie głosy i szorstkie akordy klawiszy.

Najciekawsze w całym zestawie okazują się dwa kolejne utwory – „Rituals” i „Self Mantra”. Już ich tytuły wskazują, że będzie to poważniejsza jazda. I rzeczywiście – oba lokują się blisko mrocznego house`u wypełnionego dźwiękami z filmowego horroru. W pierwszej z kompozycji jest to miarowo odmierzający czas odgłos bijącego dzwonu, a w drugim – niepokojący monolog wygłaszany w nieznanym języku. Wszystko to zanurzone zostaje w studyjnych pogłosach i podbite hipnotycznymi partiami metalicznych perkusjonaliów.

Równie ciekawie wypadają wycieczki włoskiego duetu w stronę tribalu. Mereu i Ferlin podszywają „Tread On” i „Mayor`s Wife” plemiennymi congami, ale to jedynie ozdobniki – główny wątek obu nagrań stanowi galopujący puls szybkiego house`u otoczony poskręcanymi ze sobą surowymi loopami o minimalowym sznycie. W efekcie kompozycje brzmią bardzo nowocześnie – ale przywołują też dalekie echo tribalowych produkcji z najlepszego okresu dla tego stylu, końcówki lat 90.

Na koniec albumu DŮM zostawia najmocniejsze rytmy. Najpierw pojawia się ponownie „Rituals” – ale w remiksie Junkers (czyli Mereu plus Signor Andreoni). To już nie hipnotyczny house, ale motoryczne techno wypełnione pochmurnymi tonami klawiszy i świdrującymi strumieniami syntezatorów, wśród których niespodziewanie rozlega się emocjonalny śpiew… soulowej divy. A potem – „All Over Your Face” czyli perwersyjny hard house z porywającą sekcją dęciaków wpisaną w gąszcz bulgoczących efektów.

Płyta kończy się podobnie, jak się zaczęła – kojącym ambientem („Outro”), w którym strumienie eterycznego dźwięku niosą cichnące powoli głosy i dźwięki z zakończonej właśnie klubowej eskapady.
Debiutancki album DŮM zawiera zgrabnie przygotowaną muzykę, w kilku miejscach wręcz ekscytującą. Choć włoscy producenci nie należeli nigdy do innowatorów, to zawsze potrafili zauroczyć słuchaczy zmysłowym nastrojem i elegancją wykonania. Tak jest i tym razem.

www.am-am.org

www.myspace.com/trueamam
Amam 2010

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.