Datach’i – System
Maciej Kaczmarski:

Pierwszy od dekady longplay szarej eminencji owadziej elektroniki. Tym razem w ramach syntezy modularnej.

Edit Select & Antonio Ruscito – Visitors – Projection
Paweł Gzyl:

Jedno techno – dwie generacje. 

artworks-000194678733-ss87t4-t500x500
7JK – Ride The Solar Tide
Filip Roland:

Witajcie na pokładzie promu kosmicznego 7JK. Usiądźcie wygodnie w fotelach i zapnijcie pasy. Za chwilę oderwiecie się od Ziemi i wyruszycie na podbój gwiazd.

ride_the_solar
Pop Ambient 2017
Paweł Gzyl:

Historia nowoczesnego ambientu zatacza koło?

a1521371573_10
X-Navi:Et – Technosis
Łukasz Komła:

Polski producent zwraca uwagę na bardzo aktualny problem ludzi uzależnionych od nowych technologii. Oczywiście nie stworzył eseju na ten temat, woli opowiadać za pomocą dźwięków.

x-navi-et-technosis
Barker & Baumecker – Turns
Paweł Gzyl:

Monumentalne dzieło międzynarodowego duetu.

a1123801842_10
Urban Homes – Jams
Łukasz Komła:

Kolońskie trio po trzyletniej przerwie wraca z drugą płytą dla Altin Village & Mine.

avm059_urbanhomes_jams_coverartwork
Abstraxion – She Thougt She Would Last Forever
Paweł Gzyl:

Ciemne chmury zasnuły muzykę Abstraxion

a4259244528_10
Solemn Embrace – Arc
Adam Mańkowski:

Arne Weinberg konsekwentnie zmierza w kierunkach eksperymentalnych. Właśnie  zainicjował nowy projekt. 

Solemn Embrace - Arc
Harmonious Thelonious – International Dance Record
Paweł Gzyl:

Niemiecki producent wraca do (własnych) korzeni.

cs3156627-02a-big
Normal Bias – Normal Bias
Paweł Gzyl:

W medytacyjnym nastroju.

a3271378595_10
RX-101 – Like Yesterday
Paweł Gzyl:

Tęsknicie za wczesnym Aphex Twinem? To już dłużej nie musicie.

a2602588351_10
A Made Up Sound – A Made Up Sound (2009 – 2016)
Paweł Gzyl:

Machając dubstepowi na pożegnanie. 

a3395493177_10
Geir Sundstøl – Langen Ro
Łukasz Komła:

„Langen Ro” to drugi solowy krążek norweskiego gitarzysty.

hubrocd2576_front
Ella Joyce Buckley

Eksperymentalne oblicze RPA – część pierwsza

Pod koniec sierpnia pojawiły się dwa nowe albumy z oficyny Jaunted Haunts Press, która stacjonuje w Republice Południowej Afryki. Są to: „Blood Finds No Sea” Elly Joyce Buckley i “Verkeerdevlei” The Buckfever Underground.

Na początku kilka słów o samej wytwórni Jaunted Haunts Press. Założona w 2008 roku przez Righarda Kappa w Stellenbosch nieopodal Cape Town. Wytwórnia postawiła sobie jasny cel: „The label aims to release music that will stand the test of time, from singular artists who dare to follow their own creative path”.

Udało mi się przesłuchać kilka albumów południowoafrykańskiej oficyny. Słychać w nich wpływy muzyki europejskiej i amerykańskiej. Jednak niewątpliwie muzyków łączy głębokie osadzenie w kulturze ich kraju, co staje się zresztą wartościowe i inspirujące z punktu widzenia ludzi ze Starego Kontynentu. Muzyka przepuszczona przez afrykański filtr przynosi wiele zaskakujących rozwiązań. Polecam zwrócić szczególną uwagę na album Givana Lötza „Easy Now” (2010). Tutaj do odsłuchania w całości.

Ella Joyce Buckley „Blood Finds No Sea”

Ella urodziła się w Johannesburgu, ale obecnie więcej czasu spędza na Brooklynie niż w swoim rodzinnym mieście. Jest wszechstronnie uzdolnioną artystką, gra na wielu instrumentach, m.in. na fortepianie, syntezatorze, gitarze i na cytrze, ale również doskonale operuje różnymi elektronicznymi efektami. Poniżej fotografia, która to ukazuje.    

Płyta „Blood Finds No Sea” jest drugą w karierze tej artystki. Debiutancki materiał For Astraea” (2008) wydała nakładem Jaunted Haunts Press, a w międzyczasie nagrała EP-ke „Sway Church”. Posłuchajcie utworu „Birds” z płyty „For Astrea” – do pobrania za darmo – tutaj.

Najnowszy album jest zbiorem piosenek, nad wyraz osobistych, intymnych i stanowczych w swojej formie. Głos, którym operuje Elly głęboko zapada w naszej pamięci. Ella Joyce Buckley kroczy własną ścieżką, co być może pozwoli jej znaleźć się na prostej drodze do największych światowych wytwórni.

Warto też dodać, że inspiracji do nagrania najnowszej płyty dostarczyła powieść „Żyrafa”, której autorem jest szkocki pisarz i zarazem korespondent słynnego brytyjskiego tygodnika „The Economist”, J. M. Ledgard.

The Buckfever Underground – „Verkeerdevlei”

Zespół został utworzony w 1998 roku w Kapsztadzie i składa się z pięciu członków: Righard Kapp (gitary), Stephen Timm (bębny, elektronika, klawiatury), Jon Savage (klawiatury), Gilad Hockman (bas) i Toast Coetzer (wokal). Pierwszy krążek „Limbs Gone Batty” dla Jaunted Haunts Press, wydali w 2009 roku. Ich muzykę z płyty Verkeerdevlei” można opisać jako eksperymentalny rock z naleciałościami punka, nie brak też syntezatorów i różnych generatorów dźwięku.

Swoje utwory wykonują zarówno po angielsku i w języku afrikaans. Bazują na improwizacji wywodzącej się z tradycji jazzowej. Niemniej jednak ich muzyka pozostaje nacechowana liryzmem, który z łatwością zmienia się w agresywny rockowo-jazzowy grzmot.

Ważne strony:

http://www.righardkapp.co.za/jauntedhaunts/

http://ellajoycebuckley.withtank.com/

http://www.thebuckfeverunderground.com/

 

Polecamy:

Codzienne rekomendacje na Facebooku:

Komentarze

komentarzy 8

  1. savaran

    Poprawnie: Kappa, Lötza, Brooklynie. (Aż dziwne, że nie „Johannesburg’u”).
    Słynny tygodnik nazywa się „The Economist”.
    „Giraffe” jest powieścią (ang. novel), nie nowelą.

    • Łukasz Komła

      Witam, Dzięki za uwagi. Chętnie bym się dowiedział, jakie jest Twoje zdanie na temat muzyki w powyższym wpisie:-)??? Pozdrawiam.

  2. Agata Sakowicz

    Dawaj jakieś nowości z polski ciekawe

    • Łukasz Komła

      Witam, Dzięki za podpowiedź 🙂 . Z Polski? Co jakiś czas w newsach pojawiają się ciekawe projekty z Polski. Pozdrawiam.

Kto linkował?

  1. Eksperymentalne oblicze RPA – część piąta | Nowamuzyka.pl
  2. Eksperymentalne oblicze RPA – część czwarta | Nowamuzyka.pl
  3. Eksperymentalne oblicze RPA – część trzecia | Nowamuzyka.pl
  4. Eksperymentalne oblicze RPA – część druga | Nowamuzyka.pl