Devendra Banhart – Ape in Pink Marble
Łukasz Komła:

Amerykańsko-wenezuelski songwriter pisze niecodzienne piosenki i nie patrzy na panujące trendy. 

Devendra_Banhart_-_Ape_in_Pink_Marble
John Cale – M:FANS
Maciej Kaczmarski:

Nowoczesna, stechnicyzowana płyta 74-letniego weterana, od którego mogłyby się uczyć całe tabuny modnych sypialnianych laptopowców.

Electorites – Structures
Paweł Gzyl:

Schranz powraca?

artworks-000177103777-uccjfv-t500x500
Lautbild – Pulsus Frequens
Łukasz Komła:

Paweł Kulczyński na moment wyskoczył z elektronicznej maszyny nazywanej Wilhelm Bras, aby przywdziać inny alias. Tym razem padło na Lautbild.

Lautbild - Pulsus Frequens
Franck Vigroux – Rapport Sur Le Desordre
Paweł Gzyl:

Gitarowe konwulsje.

artworks-000169303974-05tc4a-t500x500
Cristian Vogel – The Assistenz
Paweł Gzyl:

Trzeci tom dubowej trylogii.

CS3190597-02A-BIG
Nathan Bowles – Whole & Cloven
Łukasz Komła:

Z trzecim albumem powraca Nathan Bowles – znany ze współpracy z Jackiem Rose’em, Steve’em Gunnem, Pelt czy Black Twig Pickers. 

Nathan Bowles
OAKE – Monad XXIV
Paweł Gzyl:

Dead Can Techno.

artworks-000177613472-2g5rk9-t500x500
Elektro Guzzi – Clones
Łukasz Komła:

Żywe techno!

M49_cover_hires
Masoyashi Fujita & Jan Jelinek – Schaum
Paweł Gzyl:

W tropikalnej dżungli dźwiękowych preparacji.

artworks-000174854331-ielg8i-t500x500
Aubrey – Aqua Warrior EP
Krystian Zakrzewski:

Ćwierćwiecze na scenie zobowiązuje.

OUT020 Artwork B
Pan Sonic – Atomin Paluu
Adam Mańkowski:

Finowie powracają z atomową precyzją

Pan Sonic-Atomin-Paluu
Detroitrocketscience – These Are The Voyages
Paweł Gzyl:

Motor City znów spogląda w rozgwieżdżone niebo.

artworks-000170201124-mwb116-t500x500
Cinematic 74 – Realtime Inverted
Paweł Gzyl:

Ambient nadal może być kojącą i piękną muzyką.

artworks-000151031742-izyrwj-t500x500
Ella Joyce Buckley

Eksperymentalne oblicze RPA – część pierwsza

Pod koniec sierpnia pojawiły się dwa nowe albumy z oficyny Jaunted Haunts Press, która stacjonuje w Republice Południowej Afryki. Są to: „Blood Finds No Sea” Elly Joyce Buckley i “Verkeerdevlei” The Buckfever Underground.

Na początku kilka słów o samej wytwórni Jaunted Haunts Press. Założona w 2008 roku przez Righarda Kappa w Stellenbosch nieopodal Cape Town. Wytwórnia postawiła sobie jasny cel: „The label aims to release music that will stand the test of time, from singular artists who dare to follow their own creative path”.

Udało mi się przesłuchać kilka albumów południowoafrykańskiej oficyny. Słychać w nich wpływy muzyki europejskiej i amerykańskiej. Jednak niewątpliwie muzyków łączy głębokie osadzenie w kulturze ich kraju, co staje się zresztą wartościowe i inspirujące z punktu widzenia ludzi ze Starego Kontynentu. Muzyka przepuszczona przez afrykański filtr przynosi wiele zaskakujących rozwiązań. Polecam zwrócić szczególną uwagę na album Givana Lötza „Easy Now” (2010). Tutaj do odsłuchania w całości.

Ella Joyce Buckley „Blood Finds No Sea”

Ella urodziła się w Johannesburgu, ale obecnie więcej czasu spędza na Brooklynie niż w swoim rodzinnym mieście. Jest wszechstronnie uzdolnioną artystką, gra na wielu instrumentach, m.in. na fortepianie, syntezatorze, gitarze i na cytrze, ale również doskonale operuje różnymi elektronicznymi efektami. Poniżej fotografia, która to ukazuje.    

Płyta „Blood Finds No Sea” jest drugą w karierze tej artystki. Debiutancki materiał For Astraea” (2008) wydała nakładem Jaunted Haunts Press, a w międzyczasie nagrała EP-ke „Sway Church”. Posłuchajcie utworu „Birds” z płyty „For Astrea” – do pobrania za darmo – tutaj.

Najnowszy album jest zbiorem piosenek, nad wyraz osobistych, intymnych i stanowczych w swojej formie. Głos, którym operuje Elly głęboko zapada w naszej pamięci. Ella Joyce Buckley kroczy własną ścieżką, co być może pozwoli jej znaleźć się na prostej drodze do największych światowych wytwórni.

Warto też dodać, że inspiracji do nagrania najnowszej płyty dostarczyła powieść „Żyrafa”, której autorem jest szkocki pisarz i zarazem korespondent słynnego brytyjskiego tygodnika „The Economist”, J. M. Ledgard.

The Buckfever Underground – „Verkeerdevlei”

Zespół został utworzony w 1998 roku w Kapsztadzie i składa się z pięciu członków: Righard Kapp (gitary), Stephen Timm (bębny, elektronika, klawiatury), Jon Savage (klawiatury), Gilad Hockman (bas) i Toast Coetzer (wokal). Pierwszy krążek „Limbs Gone Batty” dla Jaunted Haunts Press, wydali w 2009 roku. Ich muzykę z płyty Verkeerdevlei” można opisać jako eksperymentalny rock z naleciałościami punka, nie brak też syntezatorów i różnych generatorów dźwięku.

Swoje utwory wykonują zarówno po angielsku i w języku afrikaans. Bazują na improwizacji wywodzącej się z tradycji jazzowej. Niemniej jednak ich muzyka pozostaje nacechowana liryzmem, który z łatwością zmienia się w agresywny rockowo-jazzowy grzmot.

Ważne strony:

http://www.righardkapp.co.za/jauntedhaunts/

http://ellajoycebuckley.withtank.com/

http://www.thebuckfeverunderground.com/

 

Polecamy:

Codzienne rekomendacje na Facebooku:

Komentarze

Komentarzy: 8

  1. savaran

    Poprawnie: Kappa, Lötza, Brooklynie. (Aż dziwne, że nie „Johannesburg’u”).
    Słynny tygodnik nazywa się „The Economist”.
    „Giraffe” jest powieścią (ang. novel), nie nowelą.

    • Łukasz Komła

      Witam, Dzięki za uwagi. Chętnie bym się dowiedział, jakie jest Twoje zdanie na temat muzyki w powyższym wpisie:-)??? Pozdrawiam.

  2. Agata Sakowicz

    Dawaj jakieś nowości z polski ciekawe

    • Łukasz Komła

      Witam, Dzięki za podpowiedź 🙂 . Z Polski? Co jakiś czas w newsach pojawiają się ciekawe projekty z Polski. Pozdrawiam.

Kto linkował?

  1. Eksperymentalne oblicze RPA – część piąta | Nowamuzyka.pl
  2. Eksperymentalne oblicze RPA – część czwarta | Nowamuzyka.pl
  3. Eksperymentalne oblicze RPA – część trzecia | Nowamuzyka.pl
  4. Eksperymentalne oblicze RPA – część druga | Nowamuzyka.pl