KTLH – Azathoth
Jarek Szczęsny:

Egzorcyści będą mieć pełne ręce roboty.

Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon
Paweł Gzyl:

Wizyta na Spitsbergenie.

Planetary Assault Systems – Live At Cocoon Ibiza
Paweł Gzyl:

Techno z saksofonem? Czemu nie!

Olo Walicki & Jacek Prościński – Llovage
Jarek Szczęsny:

Uciekająca sekcja rytmiczna.

Abul Mogard – Kimberlin
Maciej Kaczmarski:

Elegia na odejście.

Tobias Preisig – Diver
Łukasz Komła:

Skoncentrowana powódź.

Lee Gamble – Exhaust (Flush Real Pharynx Part 2)
Paweł Gzyl:

Powrót do korzeni.

Various Artists – Pop Ambient 2020
Paweł Gzyl:

Ambient jak skała.

FKA Twigs – Magdalene
Jarek Szczęsny:

Jedno płuco.

Sarin – Moral Cleansing
Paweł Gzyl:

EBM wyszlifowany na najwyższy połysk.

Mary Komasa – Disarm
Przemysław Solski:

Rozbrójmy się.

Black Sea Dahu – No Fire in the Sand
Łukasz Komła:

Tonąc w lekkości.

DJ Shadow – Our Pathetic Age
Jarek Szczęsny:

Ilość nie przekłada się na jakość.

Shanti Celeste – Tangerine
Paweł Gzyl:

Na poprawę nastroju.



Stellate 3

Tym razem otrzymujemy od zaproszonych przez Stroboscopic Artefacts producentów wyjątkowo stonowany materiał.

Stawkę otwiera znany ze współpracy z Raster Noton projekt Kangding Ray. „Antar” w jego wykonaniu to przestrzenny ambient, rozpięty między rozwibrowanym arpeggiem a żrącym loopem, zanurzonymi w falach kosmicznego szumu. Melodyjny charakter kompozycji sprawia, iż przywołuje ona echa dawnej współpracy Briana Eno z zespołem Harmonia. Bardziej współcześnie brzmi „Telur” – bo tym razem David Lettelier osadza tkliwe tony syntezatorów na pogłębionym podkładzie rytmicznym o przytłumionym brzmieniu.

Max Loderbauer i Tobias Freund ukrywający się pod pseudonimem NSI przywołują również ducha elektronicznych eksperymentów z lat 70. „Unexpected” opiera się na kontrastach – z jednej strony mamy tu plemienne bębny o etnicznej konotacji, a z drugiej – psychodeliczne pasaże klawiszy. Trochę to przypomina klasyczne dokonania grupy Cluster lub bardziej improwizowane rejestracje Throbbing Gristle. „Undeserved” to już kakofoniczna miniatura oparta na preparowanych dźwiękach pianina – czyli dalekie wspomnienie musique concrete.

[embeded: src=”http://www.junostatic.com/ultraplayer/07/MicroPlayer.swf” width=”400″ height=”130″ FlashVars=”branding=records&playlist_url=http://www.juno.co.uk/playlists/builder/2066881-02.xspf&start_playing=0&change_player_url=&volume=80&insert_type=insert&play_now=false&isRe lease=false&product_key=2066881-02″ allowscriptaccess=”always”]

Znany z ubiegłorocznego albumu dla Stroboscopic Artefacts Xhin sięga najpierw po ciekawą syntezę poddanych glitchowej obróbce breaków z zimnymi pasażami IDM-owych syntezatorów. Tak brzmi „Them” – chyba najbardziej konwencjonalny utwór z tej kolekcji. Bo już następne nagranie odsłania awangardowe ciągoty azjatyckiego producenta. „As It Unfolds” to kwintesencja smutku – podana w formie zdeformowanych dźwięków nostalgicznego fortepianu.

I na koniec para weteranów – czyli Robin Storey i Mark Spybey znani z legendarnej formacji Zoviet France a występujący obecnie pod szyldem Reformed Faction. „Hollerei LX” to hauntologiczny prepar przypominający kontrowersyjne płyty The Caretakera – spleciony z zaloopowanych fragmentów trzeszczących sampli. O wiele ciekawiej wypada „Koaii Twin” – bo w tym przypadku brytyjscy muzycy wracają do swych industrialnych korzeni. Niepokojąca kompozycja zaaranżowana na przeciągłe przetworzone głosy, świdrujące loopy i pasaże mrocznych syntezatorów przywołuje wspomnienie zarówno dawnych dokonań Zoviet France, ale i bliskich im stylistycznie Nocturnal Emissions.

Trzecia część serii „Stellate” jest chyba najbardziej spójna stylistycznie. Zebrane na niej nagrania odsłaniają źródła współczesnych eksperymentów na elektronicznej scenie, bijące przede wszystkim w latach 60. i 70. Odwołanie się do tej klasyki przez młodych artystów sprawia, że odnajdujemy punkty styczne między musique concrete i kosmische musik a IDM-em czy hauntologią.

Stroboscopic Artefacts 2012

www.stroboscopicartefacts.com

www.facebook.com/StroboscopicArtefacts

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.