Rod Modell – Captagon
Paweł Gzyl:

Mistrz dubowych brzmień prezentuje własną wizję techno.

Vanishing Twin – The Age of Immunology
Jarek Szczęsny:

Eskapizm potrzebny od zaraz.

Sstrom – Drenched 1 – 12
Paweł Gzyl:

Surowe techno z uszkodzonego komputera.

Mirt – Greed
Jarek Szczęsny:

Wątłe struktury.

Various Artists – 10 Years of Monkeytown
Paweł Gzyl:

Spojrzenie wstecz.

EABS – Slavic Spirits
Jarek Szczęsny:

Jazz w bardo.

Bartosz Kruczyński – Baltic Beat II
Jarek Szczęsny:

Nie chciałbym przesłodzić.

Resina – Traces (Remixes)
Mateusz Piżyński:

Najnowsze wydawnictwo naszej rodzimej, bardzo utalentowanej, artystki, Karoliny Rec (aka Resina) to zestaw 5 utworów, gdzie cztery to genialne reinterpretacje, za którymi stoją Abul Mogard, Lotic, Ben Frost i William Criag.

Różni artyści – Portrety
Jarek Szczęsny:

Sami perkusiści.

Tracey – Biostar
Paweł Gzyl:

Pastelowe electro wyjęte z klubowego kontekstu.

Laurence Pike – Holy Spring
Jarek Szczęsny:

Łyżeczką, a nie chochlą.

Altstadt Echo – This Work Contains Lead
Paweł Gzyl:

Rozdarcie między światem ducha i materii.

Luis Vicente & Vasco Trilla – A Brighter Side of Darkness
Łukasz Komła:

Rogate flow sięgające głębin.

Matias Aguyao – Support Alien Invasion
Paweł Gzyl:

Najbardziej wymagający album chilijskiego producenta.



Eksperymentalne oblicze RPA – część ósma

W kolejnej części przyjrzymy się osobie Markusa Wormstorma – nazywanego „beat terrorist”. Jest ważną postacią w RPA, zajmującą się kreowaniem sceny muzyki elektronicznej w tym kraju. W 2012 roku ukazał się nowy album artysty Not, I but A friend”, udostępniony do darmowego pobrania – kliknij tutaj.

Eve’s Twin from Markus Wormstorm on Vimeo.

Markus Wormstorm (właściwie to Markus Smit) urodził się w stolicy RPA w Pretorii, gdzie ukończył prestiżową uczelnię (Pro Arte School of Music, Art and Drama), a w wieku 19 lat przeprowadził się do Kapsztadu. Jest nie tylko kompozytorem, lecz także pisarzem, twórcą muzyki do gier wideo i miłośnikiem kina, największym jego zainteresowaniem cieszy się sztuka animacji w filmie.

Zwrot w jego artystycznym życiu rozpoczął się wraz z przeprowadzką do Kapsztadu (był to rok 2001), gdzie poznał wielu artystów m.in. Feliksa Labanda, z którym założył swój pierwszy projekt „Killed by Dwarf” –  była to seria improwizacji na żywo, które niestety nie zostały zarejestrowane.

Pod koniec 2001 roku Markus otrzymał propozycję, aby tworzyć muzykę dla potrzeb południowoafrykańskiej biblioteki muzycznej. Wówczas poznał znaczącą postać sceny muzycznej Johannesburga, rapera, satyryka, muzyka – Waddy Jonesa. Wynikiem tej znajomości był ich wspólny materiał „The Ziggurat” z 2002 roku.

Wormstorm przez jakiś czas mieszkał w Nowym Jorku, gdzie udało mu się wydać kolejny longplay „Rachel The Bear”, ale został opublikowany dopiero w 2006 roku, nakładem labelu Sound-Ink.

Gdy powrócił do Kapsztadu rozpoczął komponowanie muzyki dla potrzeb telewizji i filmu. Wraz z Simonem Ringrose’m (aka Sibot) i jego bratem Duncanem Ringrose’m założyli agencję „SAYTHANKYOU” – specjalizującą się w tzw. sound designie. Dzięki tej działalności Markus mógł produkować swoją muzykę dla różnych instytucji m.in. dla Metro FM (największej muzycznej stacji w RPA), do reklam znanych marek aut (Audi, Ford) i do wielu innych przedsięwzięć.

W grudniu 2004 roku wspólnie z African Dope Records i wytwórnią Sshadoworks (której należy się oddzielny wpis), Markus wraz z Sibotem wydali swój debiutancki materiał w RPA, zatytułowany „The Real Estate Agents”.

Wormstorm pisał różne historie i tworzył muzykę dla The Gang Blackheart – kolektywu twórców animacji, którzy tworzą znakomite, ale dość krótkie etiudy filmowe. Ten projekt zdobył większy rozgłos pod koniec 2006 roku, za sprawą ich filmu „Tale Of How” i został wyróżniony przez  francuski Chanel Plus oraz zdobył brytyjską nagrodę filmową BAFTA.

W 2006 roku, razem z wokalistą i długoletnim współpracownikiem Spoekiem Mathambo, Markus stworzył nowy projekt muzyczny o nazwie Sweat.X, często ich twórczość określano jako „Afro-electro”. Po wielu wysiłkach udało się podpisać kontrakt z wytwórnią Citinite z Wielkiej Brytanii i w czerwcu 2007 roku duet Sweat.X wyruszył w tournée po Europie.

Sweat.X zawitali do Berlina w 2009 roku w ramach imprezy „Club Transmediale”. Nowa Muzyka tam była i zdała relację z tego festiwalu – kliknij tutaj.

 

 

Oficjalna strona artysty »Not, I but A friend »www.sshadoworkss.co.za »www.citinite.com »www.africandope.co.za »Profil na Facebooku »Słuchaj na Soundcloud »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarze 2

  1. 2/3 składu Constructus Corporation to obecny Die Antwoord, jakby ktoś nie zauważył 😉

  2. jaro

    Kolejna ciekawa część.