Kim Gordon – No Home Record
Jarek Szczęsny:

Zaskoczenie? Niekoniecznie.

Boreal Massif – We All Have Impact (Even Hippies Do)
Paweł Gzyl:

Trip-hop is not dead (yet).

Electric Sewer Age – Contemplating Nothingness
Maciej Kaczmarski:

Kopia mistrza.

Emptyset – Blossoms
Paweł Gzyl:

Producenci z Bristolu wkraczają na nowe terytoria.

Nagrobki – Pod Ziemią
Jarek Szczęsny:

Poważni jak śmierć.

LDY OSC – sōt
Paweł Gzyl:

Click & cuts na nowo.

Nick Cave and the Bad Seeds – Ghosteen
Jarek Szczęsny:

Pomnik żałoby.

Pablo Mateo – Weird Reflections Beyond The Sky
Paweł Gzyl:

Techno do tańca.

Danny Brown – uknowhatimsayin¿
Jarek Szczęsny:

Gorączkowe wizje rapera.

9t Antiope – Grimace
Jarek Szczęsny:

Mikrus.

Malin Genie – Anthropomorphic Sympathy
Paweł Gzyl:

Stylowe electro i IDM w duchu lat 90.

Telefon Tel Aviv – Dreams Are Not Enough
Mateusz Piżyński:

Gdy w Tel Avivie zgaśnie światło…

Philipp Gorbachev – Kolokol
Paweł Gzyl:

Prawosławie i elektronika.

BNNT is Jerusalem in My Heart – Multiversion #4
Jarek Szczęsny:

Część czwarta.



Nowości z polskich oficyn

16 kwietnia 1943 roku szwajcarski chemik, Albert Hofmann, odkrył substancję, która okazała się niesłychanie istotna dla kształtowania kontrkultury. Monotype Records upamiętnia ten historyczny moment, wydając w 70. rocznicę kompilację psychodelicznych tracków. Wśród wykonawców dwupłytowego albumu znaleźli się Makoto Kawabata, Andrew Liles, Legendary Pink Dots oraz wielu innych.

Warszawska oficyna proponuje również dwie kasety w krótkich seriach: „Mercury Time” polskiego projektu Komora A oraz „Silvertone E Il Sentimento Oceanico” Angelicy Castelló.

Warto trzymać rękę na pulsie i na bieżąco śledzić nowości Bocian Records – nakłady szybko się rozchodzą, trafiając w dużej mierzę za granicę. Ostatnio oficyna wydała na winylu Sult „Harm” (norwesko-amerykański akustyczny kwartet grający free improv/noise/drone), reedycję „Kitchen” Kevina Drumma, sesję Oliviera Di Placido i SEC_. Najnowszą pozycją w katalogu jest płyta CD będąca wynikiem współpracy Howarda Stelzera i Fransa de Waarda.

Bôłt Records zapowiada nową płytę Arturasa Bumšteinasa, oddając głos samemu artyście: „Te pieśni pochodzą z fikcyjnej audycji dla osób cierpiących na bezsenność. Skomponowane zostały w oparciu o próbki autentycznych nagrań relaksacyjnych i dźwiękowych „środków nasennych”. Te ostatnie potraktowałem jako punkt odniesienia dla instrumentalnych i wokalnych improwizacji, które zmiksowałem w spójną muzyczną strukturę.”

Inna kompozycja Bumšteinasa została niedawno wydana w formie kasety przez Sangoplasmo Records. „Head & Shoulders” to utwór oparty na analizie spektralnej harmonii piosenki z repertuaru… The Beach Boys. We wrocławskiej oficynie zadebiutował jako muzyk Michał Kupicz – producent związany z takimi wykonawcami jak Mikrokolektyw, BNNT, Kristen czy Indigo Tree. Na jego taśmie bez tytułu korzystając z materiałów z sesji, przekształca je w gęstą dźwiękową masę.

Sebastian Buczek to postać wciąż nie do końca doceniona, choć jego artystyczne pomysły wykraczają poza przeciętność. Autor „Wabienia dziewic” (mik.musik.!.) samodzielnie sporządza płyty gramofonowe: z wosku pszczelego – jak to było w przypadku debiutu, czy podlegającemu recyklingowi tworzywa PCL (album „Pogorzelec”). To właśnie wydany nakładem Altanova Press krążek/artystyczny obiekt stał się tematem interesującego wydawnictwa – zbioru jego remiksów. Całość można pobrać nieodpłatnie ze strony Fundacji Kaisera Söze. W projekcie uczestniczyli między innymi RSS B0YS, DJ Czarny Latawiec, Robert Piernikowski, Wojtek Kucharczyk i Piotr Tkacz.

Warto wspomnieć o albumach dwóch ostatnich autorów. W Oficynie Biedota ukazuje się kaseta Wojtka Kucharczyka, na której przerabia znalezione w internecie tradycyjne nagrania z RPA, datowane na lata 70., dogrywając do nich wokale w języku polskim. Piotr Tkacz natomiast proponuje duet z artystką z Taiwanu Alice Hui-Sheng Chang. Funkcjonujące w wersji cyfrowej „Micro” to nasycona dźwiękami miniatura na głos, gramofon oraz obiekty. W krakowskim Audiomacie można znaleźć zapis innego duetu Tkacza – z Seiji Morimoto.

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarze 4

  1. Paweł

    Albert Hoffman żył bardzo długo – i przez wiele późnych lat żałował upublicznienia swojego chemicznego odkrycie. Sam mówi o tym w ciekawym filmie „Substancja – LSD Alberta Hofmanna”, emitowanym w Planete.

  2. 8:61

    A w ogole (z innej beczki) ktos napierd… Niezlych glupot w artykule o elektronice (niedawny przekroj).
    Wyszlo tam, ze pleq jest pierwszym polakie, ktory wydal kasete za granica!
    A kalinka w dada drumming, balka w ultra eczema, zmijewski w utech i w ogole, milion innych.
    Troche mi wstyd, szczegolnie, ze nikt nie ma ochoty czegokolwiek wyjasniac czy prostowa za to wszyswklejaja sobie zdjecia artykulu na FB, jak mawial mistrz Sz, z op: „rozdupa”.

  3. 8:61

    Potraktowalbys wydania z audiomatu jako pelnoprawne wdawnictwa? W sumie duzo tam dobrego, za to ani sladu na discogs (chyba w ogole spadlo zainteresowanie ww. Portalem i update’owanie go).
    Swoja droga jak opisac audiomat? Sublabel audiotong? Mathka?

    • Michał Fundowicz

      Audiomat to projekt związany z szefem festiwalu Audio Art (Marek Chołoniewski) i szefem Mathka/Audiotong (Marcin Barski). Myślę że nikt się nie obrazi, jeśli nazwiesz Audiomat sublabelem;), ale może w całym pomyśle chodzi właśnie o takie przekroczenie istniejących form wydawniczych, zaproponowanie czegoś nowego. Pełnoprawne wydawnictwa? Jasne, dlaczego nie, inna jest tylko forma dystrybucji.