Piernikowski – The best of moje getto
Jarek Szczęsny:

Ile w tobie jest z białasa. (Tekst zawiera przekleństwa)

Pyur – Oratorio For The Underworld
Paweł Gzyl:

Wędrówka do krainy między życiem a śmiercią.

Kim Gordon – No Home Record
Jarek Szczęsny:

Zaskoczenie? Niekoniecznie.

Boreal Massif – We All Have Impact (Even Hippies Do)
Paweł Gzyl:

Trip-hop is not dead (yet).

Electric Sewer Age – Contemplating Nothingness
Maciej Kaczmarski:

Kopia mistrza.

Emptyset – Blossoms
Paweł Gzyl:

Producenci z Bristolu wkraczają na nowe terytoria.

Nagrobki – Pod Ziemią
Jarek Szczęsny:

Poważni jak śmierć.

LDY OSC – sōt
Paweł Gzyl:

Click & cuts na nowo.

Nick Cave and the Bad Seeds – Ghosteen
Jarek Szczęsny:

Pomnik żałoby.

Pablo Mateo – Weird Reflections Beyond The Sky
Paweł Gzyl:

Techno do tańca.

Danny Brown – uknowhatimsayin¿
Jarek Szczęsny:

Gorączkowe wizje rapera.

9t Antiope – Grimace
Jarek Szczęsny:

Mikrus.

Malin Genie – Anthropomorphic Sympathy
Paweł Gzyl:

Stylowe electro i IDM w duchu lat 90.

Telefon Tel Aviv – Dreams Are Not Enough
Mateusz Piżyński:

Gdy w Tel Avivie zgaśnie światło…



Beak> na rozpoczęcie Sacrum Profanum!

Arcydzieło minimalizmu, krautrock 2.0 i futurystyczna, grająca instalacja – inauguracja festiwalu Sacrum Profanum jeszcze nigdy nie była tak wielobarwna. 15 września, o godz. 19.00 zapraszamy do hali ocynowni ArcelorMittal Poland na koncert Trance / Pulse.

Filip Berkowicz, dyrektor artystyczny festiwalu: najnowsza kompozycja Tyondai’a Braxtona, byłego lidera Battles, okrzykniętego przyszłością muzyki poważnej, i dwa projekty liderów Portishead – Adriana Utley’a i Geoffa Barrowa czerpiące inspirację z partytur Terry’ego Riley’a, Johna Cage’a czy Karlheinza Stockhausena – złożą się na jeden z najbardziej niezwykłych koncertów w historii Sacrum Profanum.

Terry Riley: In C – Adrian Utley Guitar Orchestra

  • godz. 19.00-20.00

Pierwsza wielka kompozycja minimalizmu – In C Terry’ego Riley’a otworzy tegoroczny festiwal Sacrum Profanum. Dzieło amerykańskiego kompozytora to jeden z najważniejszych dwudziestowiecznych utworów, dzięki formalnej prostocie wciąż zaskakujący niewyczerpaną liczbą interpretacji.

Music for Massed Guitars from Mintonfilm on Vimeo.

Od premiery, która miała miejsce w San Francisco w 1964 roku, In C grywano już chyba we wszystkich możliwych konfiguracjach – na składy kameralne i ponad stuosobowe orkiestry, z dominującą sekcją dętą lub perkusjonaliami – ale takiego zespołu, jaki zmierzy się z dziełem Riley’a na Sacrum Profanum, jeszcze nie słyszeliście. Oto Adrian Utley Guitar Orchestra – skompletowana przez gitarzystę kultowej brytyjskiej formacji Portishead i składająca się z 20 gitar, perkusji i organów.

Premierowe wykonanie gitarowej orkiestry Utley’a odbyło się 6 lutego 2013 roku w Bristolu.

Tyondai Braxton – HIVE

  • godz. 20.00-20.50

Kiedy Tyondai Braxton w 2010 roku opuszczał uwielbianą przez publiczność i krytyków alternatywną formacją Battles, fani grupy zastanawiali się nie tylko, jak zespół poradzi sobie bez jego artystycznego wkładu, ale również, czy gitarzysta i wokalista grupy udźwignie trudy solowej kariery. Zbędna troska – nie minęły dwa lata, a Braxtona okrzyknięto „przyszłością muzyki poważnej”.

Tyondai jest synem wybitnego muzyka i kompozytora, jazzowego wizjonera Anthony’ego Braxtona – i podobnie jak ojciec nie uznaje w swojej sztuce granic. Klasycznie wykształcony (studiował kompozycję w Hartt School przy Uniwersytecie Hartford), ze swoim zespołem trafił pod opiekuńcze skrzydła wytwórni Warp, matecznika awangardowej elektroniki.

Nieodzownym elementem projektu HIVE, który sprawia, że krytycy nie wiedzą, czy mają do czynienia z wykonaniem utworu muzycznego, czy może grającą instalacją plastyczną, jest zestaw pięciu futurystycznie wyglądających platform. Światło, stal, chrom… Stanowiska pracy muzyków wyglądają jak centra dowodzenia na pokładzie międzyplanetarnego krążownika w waszym ulubionym filmie science-fiction.

Beak>

  • godz. 20.50-22.00

To trio, powołane do życia w 2009 roku przez Barrowa oraz Billy’ego Fullera (Fuzz Against Junk) i Matta Williamsa (Team Brick). Oba wydane do tej pory albumy grupy – „Beak>” i „>>” – są próbami powrotu do czasów, kiedy muzyka rockowa wciąż była kreatywna i świeża, gdy podejmowała twórczy dialog z muzyką współczesną, z eksperymentami Stockhausena i Cage’a. Beak> rozpoczynają więc swoją opowieść tam, gdzie Neu! czy Can skończyli, ale nazwanie tria dowodzonego przez Geoffa Barrowa zespołem po prostu krautrockowym byłoby krzywdzącym uproszczeniem – Anglicy nie przebierają się w dawno już niemodne fatałaszki niemieckich kolegów.

Bilety na koncerttrafią do sprzedaży w piątek, 7 czerwca o godz. 10.00 i będzie je można kupić za pośrednictwem portalu www.eventim.pl oraz w trzech punktach sieci informacji miejskiej w Krakowie: przy ul. św. Jana 2, w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2) oraz w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego (ul. Powiśle 11). Kosztują 99 zł.

Portishead na rozgrzewkę

Przypominamy, że tegoroczną edycję festiwalu Sacrum Profanum zapowie już za kilkanaście dni – 25 czerwca – koncert grupy Portishead. Od 16 do 21 września zapraszamy natomiast na sześć koncertów, w których klasyka będzie mieszać się z rockiem, ambientem i popem, a w roli głównej zabrzmi muzyka stworzona przez największych artystów naszych czasów: Franka Zappę, Briana Eno, Laurie Anderson czy Aphex Twina. A 22 września – druga odsłona projektu Polish Icons, której bohaterem będzie Witold Lutosławski. Z muzyką mistrza zmierzą się artyści związani z kultowymi wytwórniami płytowymi Ninja Tune i WARP: Clark, Oneohtrix Point Never, Mira Calix, Emika i Skalpel.

Więcej o festiwalu: www.sacrumprofanum.com

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

1 Komentarz

  1. ja

    Kurcze, fajna muzyka na tym Sacrum Profanum.
    Da się gdzieś zdobyć muzykę z pierwszego video? Jeśli nie to czy Adrian Utley Guitar Orchestra wydali coś w tym stylu?