Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.

Function – Existenz
Paweł Gzyl:

Opus magnum Dave’a Sumnera.

Bella Boo – Once Upon a Passion
Jarek Szczęsny:

Z półprzymkniętymi oczami.

Shed – Oderbruch
Paweł Gzyl:

Szperając w zbiorowej pamięci.

KTLH – Azathoth
Jarek Szczęsny:

Egzorcyści będą mieć pełne ręce roboty.

Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon
Paweł Gzyl:

Wizyta na Spitsbergenie.

Planetary Assault Systems – Live At Cocoon Ibiza
Paweł Gzyl:

Techno z saksofonem? Czemu nie!

Olo Walicki & Jacek Prościński – Llovage
Jarek Szczęsny:

Uciekająca sekcja rytmiczna.

Abul Mogard – Kimberlin
Maciej Kaczmarski:

Elegia na odejście.

Tobias Preisig – Diver
Łukasz Komła:

Skoncentrowana powódź.

Lee Gamble – Exhaust (Flush Real Pharynx Part 2)
Paweł Gzyl:

Powrót do korzeni.

Various Artists – Pop Ambient 2020
Paweł Gzyl:

Ambient jak skała.



Wytwórnia Bôłt Records powraca z serią Polish Radio Experimental Studio

Minęły już trzy lata od czasu, kiedy to warszawska oficyna Bôłt Records rozpoczęła wydawanie fantastycznych płyt z serii „Polish Radio Experimental Studio”.

Tak piszą wydawcy o samej serii:

Seria Polish Radio Experimental Studio jest pierwszym oficjalnym wydawnictwem cyfrowym poświęconym nagraniom zrealizowanym w legendarnym warszawskim Studiu. Założone w 1957 roku przez Józefa Patkowskiego, razem z ośrodkami w Paryżu, Kolonii i Mediolanie, było pierwszą tego typu placówką na świecie. O ile twórcy związani ze Studiami w zachodniej Europie szybko uznani zostali za jednych z najważniejszych w historii muzyki XX wieku, ich polscy koledzy do dziś są niemal nieznani poza wąskim kręgiem specjalistów.

PRES revisited – Józef Patkowski In Memoriam

Seria ruszyła w 2010 roku i pierwszym wydawnictwem była płyta „PRES Revisited – Józef Patkowski In Memoriam”.

Album „PRES revisited” jest pokłosiem koncertu poświęconego Studiu Eksperymentalemu Polskiego Radia, który odbył się 13 grudnia 2009 roku w londyńskim Cafe Oto. Zaprezentowane zostały na nim instrumentalne reinterpretacje muzyki elektronicznej autorstwa legend muzyki improwizowanej, członków AMM, Johna Tilbury oraz Eddiego Prévosta, powracającego po latach do skrzypiec Phila Durranta oraz polskich muzyków młodszego pokolenia – mieszkającego w Kolonii Macieja Śledzieckiego i warszawskiego młodego wiolonczelisty Mikołaja Pałosza.

Fragmenty płyty do odsłuchania na stronie wytwórni.

Bohdan Mazurek – Sentinel Hypothesis

W tym samym czasie ukazała się płyta Bohdana Mazurka –„Sentinel Hypothesis”.

Album „Sentinel Hypothesis” poświęcony jednej z najważniejszych postaci Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Związany ze Studiem od 1962, Bohdan Mazurek był początkowo realizatorem nagrań dla innych kompozytorów; z czasem jednak zdecydował się na twórczość kompozytorską zarówno w dziedzinie muzyki ilustracyjnej (m.in. filmowej) jak i autonomicznej. Jego kompozycje charakteryzuje niezwykła dbałość o brzmienie a także słabość do wykorzystywania instrumentów tradycyjnych – nie tyle jako neutralnego czy przypadkowego materiału dla kompozytora muzyki konkretnej, ile materiału, który narzuca mu ograniczenia. Na płycie znajdują się nagrania z lat 1967-1989 ukazujące całe spektrum jego zainteresowań – od klasycznej muzyki elektronicznej po (jak nazwalibyśmy je dziś) nagrania terenowe.

Zeitkratzer plays PRES

Następnie pojawił się niezwykły album „Zeitkratzer plays PRES”.

Płyta „Zeitkratzer plays PRES” zawiera instrumentalne wersje kompozycji ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w opracowaniu jednego z najbardziej niezwykłych zespołów muzyki współczesnej. Międzynarodowa grupa wirtuozów specjalizuje się w tego typu prowokacyjnych opracowaniach muzyki elektronicznej. Biorąc za naturalny punkt wyjścia, iż instrumentaliści zawdzięczają dużą część swoich technik właśnie muzyce elektronicznej, Zeitkratzer dowodzi, iż to, co w latach 60. było możliwe wyłącznie w Studiu nagrań, dziś może być grane na żywo, na koncertach. Tak też stało się 4 września 2010 w Sejneńskiej Synagodze Białej, kiedy to miała miejsce premiera nowego repertuaru zespołu. Po wysłuchaniu wielu godzin nagrań ze Studia, muzycy zdecydowali się na sześć publikowanych tutaj kompozycji z różnych etapów historii placówki. W ramach pobytu w Domu Pracy Twórczej w Wigrach, zaaranżowali oni swoje własne wersje kompozycji ze Studia, które prezentujemy w albumie.

Knittel_Sikora_Michniewski – Secret Poems

W 2012 roku ukazał się trzypłytowy album Knittel/Sikora/Michniewski – „Secret Poems”.

Grupa kompozytorska Krzysztofa, Elżbiety i Wojciecha utworzona została w 1973 roku przez trójkę studentów kompozycji warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej, którzy dobrze się ze sobą czuli. Nie byli to przeciętni studenci. Elżbieta Sikora miała już za sobą paryski staż w Groupe de Recherches Musicales w Paryżu pod kierunkiem Pierre Schaeffera i François Bayle’a (1968-1970) oraz wykonania utworów we Francji. Wojciech Michniewski (wówczas absolwent teorii i dyrygentury, które ukończył z wyróżnieniem) koncertował intensywnie, a wkrótce miał zdobyć „Orfeusza”, czyli nagrodę krytyki za najlepsze wykonanie polskiego utworu na „Warszawskiej Jesieni”. Krzysztof Knittel odniósł sukces w dziedzinie muzyki popularnej i nie przestał poszukiwać; uczęszczał m.in. na kursy programowania w języku Fortran, wykłady logiki matematycznej i humanistycznej oraz teorii probabilistycznych; był wreszcie słuchaczem filozoficznego cyklu profesora Tatarkiewicza.

Fragmenty płyty do odsłuchania na stronie wytwórni.

DJ Lenar - Re PRES

Później przyszedł czas na płytę DJ Lenara – „Re:PRES”, która została poświęcona miniaturom dźwiękowym Eugeniusza Rudnika.

DJ Lenar w swym przenośnym studiu nagrań tak samo często improwizuje, jak i komponuje, czy produkuje ścieżki dźwiękowe do fi lmów. Na jego studio składają się dwa wzmacniacze (do gitary i gitary basowej), gramofon, mikser, sampler i loopstacja. Nawet jeśli przywołuje ono na myśl podstawowe przyrządy tworzenia muzyki konkretnej wiele dekad temu, dziś sprzęt ten nie służy do wywracania do góry nogami wszystkich naszych przyzwyczajeń w słuchaniu muzyki, ale do „grania”. Jest w mięśniach i gestach użytkowników na dokładnie takiej samej zasadzie, jak w „Wariacje Goldbergowskie” były w dłoniach i postawie Glenna Goulda przy fortepianie.

Bogusław Schaeffer

W dalszej kolejności ukazał się dwupłytowy zestaw „Assemblage” z twórczością Bogusława Schaeffera.

„Kompozycje poliwersjonalne” zostały przez Bogusława Schaeffera zdefiniowane już w latach 60. Chodziło o rodzaj zapisanej kompozycji, która nie byłaby „definitywnym układem”, zobowiązującym wykonawcę do wcielenia w życie dźwięków, które kompozytor sobie wyobraża, lecz układem potencjalnym, umożliwiającym rozmaite realizacje. Po niemal półwieczu wypada dopisać do powyższej definicji kilka uwag, choćby w postaci pytań na jej marginesie. Nie pochodzą one z teoretycznych rozważań, ale z pracy nad prezentowanym albumem.

Dwa kolejne albumy przygotowane przez wydawców to: Various – „Blanc et Rouge” i Various – „Solitude of Sounds – In Memoriam Tomasz Sikorski”.

Various PRES Scores

Na początku 2013 roku ukazała się płyta Various – „PRES Scores”.

Na „PRES Scores” znajdują się oryginalne oraz nowe realizacje pięciu z siedmiu opublikowanych w historii Studia partytur. Są to kompozycje Andrzeja Dobrowolskiego, Bogusława Schaeffera i Włodzimierza Kotońskiego „wykonane” w Studiu przez Eugeniusza Rudnika i Bohdana Mazurka a także na zamówienie Bôłt Records przez Lionela Marchettiego, Thomasa Lehna, Philipa Zoubka i Wolframa, Arszyna i Piotra Kurka, Marion Wörle oraz zespół Małe Instrumenty.

Fragmenty płyty do odsłuchania na stronie wytwórni.

Sounding the Body Electric 2

W czerwcu tego roku wytwórnia Bôłt Records opublikowała dziesiąty album pt. VA – „Sounding the Body Electric. Experiments in Art and Music in Eastern Europe 1964-1984”. 

Album „Sounding the Body Electric” to naturalny sojusz producentów zajmujących się archiwami Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia oraz kuratorów wystawy dotyczącej styku technologii i ciała w sztuce lat 60. i 70. Obszar „wspólny” nazywaliśmy roboczo „wczesnym wschodnioeuropejskim sound artem”, choć chyba nikt z nas nie przywiązywał do tego określenia nadmiernej wagi merytorycznej. Natomiast bez wątpienia wszyscy byliśmy zainteresowani takimi pracami z dźwiękiem, w których postrzegany był on z perspektywy innych dyscyplin sztuki. Pozostawiając film, teatr, taniec i sztukę radiową na inne okazje, skupiliśmy się przede wszystkim na sztukach wizualnych, performensie i architekturze – głównie ze względu na ich konceptualne konotacje. A podążaliśmy za najważniejszymi problemami lat 60.: obiektem i przestrzenią.

 

Więcej informacji na temat powyższych wydawnictw znajdziecie na stronie oficyny Bôłt Records.

Profil na Facebooku »

Wszystkie płyty można zamówić w sklepie Monotype Records.

 

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarzy 6

  1. No jest to kawał historii… zastanawiam się czy znajdzie się aż tylu fanatyków by kupić nakład. To przecież jest bardzo trudna, intelektualna wręcz miejscami, muzyka, a nie pitu, pitu, bum, bum, bum do namiotu klubowego.

  2. 99vadim

    @ja – z równaniem eksperyment=piaskownica to bym się nie zgodził.. Ta płyta „Zeitkratzera plays PRES” to jedno z najlepszych dokonań tego kolektywu, Bôłt może być dumny.

    • Łukasz Komła

      @99vadim–> Dzięki za cenny komentarz! Płyta Zeitkratzera to lektura obowiązkowa, jak też pozycja DJ Lenara.Wytwórnia Bôłt może być dumna z całej serii.

      @ja–> Eksperymenty w wykonaniu Vangelisa nijak mają się do eksperymentów w wykonaniu np. Bohdana Mazurka, Egeniusza Rudnika czy Bogusława Schaeffera.

  3. ja

    Każdy kiedyś eksperymentował np Vangelis, to jak zabawa w piaskownicy, gdzie szuka się kształtów a potem zostaje się wielkim kompozytorem.