Andre Kronert – WAD Remixes Part 2
Krystian Zakrzewski:

Dobre kawałki rodzą dobre remiksy.

ODDEVEN007_-_ARTWORK_A
Portable – Alan Abrahams
Paweł Gzyl:

Koniec z tańcami. Czas na piosenki.

CS3185759-02A-BIG
Wolfram – X
Paweł Gzyl:

Eksperymenty spoza czasu.

artworks-000157536799-ahzos2-t500x500
Benjamin Finger – 9,5 EP
Łukasz Komła:

Norweski producent o polskich korzeniach po kilku miesiącach ciszy przypomniał o sobie nową EP-ką!

Benjamin Finger - EP 9,5 - Sellout! Music 2016
Spacetravel – Dancing Therapy
Paweł Gzyl:

Włosi robią to inaczej.

PERL109CD_CU
Building Instrument – Kem Som Kan Å Leve
Łukasz Komła:

Norweskie trio po dwuletniej przerwie wydało nową płytę. Czy warto było na nią czekać?

HUBROCD2561_front
These Hidden Hands – Vicarious Memories
Paweł Gzyl:

Czy to jeszcze IDM? Czy już post-rock?

a0251434596_10
Bitamina – C
Łukasz Komła:

Jesteście gotowi wziąć kolejną porcję Bitaminy?

Bitamina - C
Pękala/Kordylasińska/Pękala – Utwory na perkusję i urządzenia elektroakustyczne
Łukasz Komła:

Czy artyści wykonujący muzykę współczesną muszą być zawsze śmiertelnie poważni? Ten duet oderwał się od tego schematu!

image
The 7th Plain – Chronicles I
Paweł Gzyl:

Dawno, dawno temu…

a0041949739_10
Kanthor – Messe Noire EP
Krystian Zakrzewski:

Totemy, obrządki, marzenia senne.

messe noire
ASOK – A Mind Forever Voyaging
Paweł Gzyl:

Tradycyjny house w introwertycznej wersji.

a0059109542_10
Aphex Twin – Cheetah EP
Adam Mańkowski:

Groteskowy i szybki rytm zastąpiony ambientowym brzmieniem. 

Aphex Twin - Cheetah
Henning Baer – Fighting The Dogs
Krystian Zakrzewski:

Ryk Maszyn.

MNHGH001 Artwork
Jacques Kustod - Hit the Lights

Jacques Kustod – Hit The Lights

Pochmurne techno z europejskich blokowisk.

Czasami muzyka zrasta się na stałe z jakimś doświadczeniem, odwiedzanym właśnie miejscem czy przeczytaną książką. Słysząc ją kolejny raz, przed oczami stają obrazy bądź automatycznie pojawiają się skojarzenia.

Tak też mam z albumem „Hit The Lights”, który pierwszy raz przesłuchałem kilka dni temu, siedząc na balkonie i popijając kawę. Na blokowisku pusto. Kilkanaście minut przed trzynastą to moment, gdy wszyscy przebywają w pracy, a reszta bezrobotnych nie wychyla nosa ze swoich mieszkań. Bo i po co, skoro zimno, a niebo zachmurzone. W obliczu typowej dla tego okresu depresyjnej szarości motywacja maleje do zera.

Muzyka Jacquesa Kustoda to atmosferyczne techno przeznaczone raczej do słuchania niż tańczenia. Typowe dla gatunku rytmiczne uderzenie zasnuwa zasłona gitarowych dronów, piaszczystego szumu, zwichrowanej melancholijnej melodii. To właśnie te elementy przekształcają muzykę, dodając jej ciężaru odczuwanego o tej porze roku w otoczeniu betonu. Kustod, a właściwie używający tego pseudonimu Andrej Kabal, sam mieszka na przedmieściach Bratysławy. Musi zatem doskonale rozumieć realia życia w wielkiej płycie – wszak blokowiska wszędzie wyglądają podobnie.

Struktura albumu została rozplanowana następująco: najpierw w dwóch 10-minutowych częściach wybrzmiewa kompozycja tytułowa, przygotowana przez Kustoda, następnie jej remiksy sporządzone przez zaprzyjaźnionych twórców. Pierwsze dwadzieścia minut to starcie dwóch wizji: szarej rzeczywistości, sygnalizowanej tu przez osaczające brzmienie oraz klubowego eskapizmu (rytm). W interpretacjach gości stopniowo dochodzi do dekonstrukcji oryginału. Znany z Opal Tapes mieszkaniec Budapesztu S Olbricht zastosował połamaną rytmikę, do której dograł wytarte, drgające melodie, natomiast projekt Lightning Glove z Pragi utopił wszystko w hałasie distorted techno.

Mimo że Kustod jeden z tracków na swoim soundcloudzie opisał tagiem „toto nie je techno”, trudno mieć wątpliwości co do rodowodu jego aktualnej twórczości. Mamy tu do czynienia z techno rodem z katalogu Blackest Ever Black lub wspomnianego już Opal Tapes. Porównanie do tego ostatniego wydaje się słuszne z jeszcze jednego powodu – „Hit The Lights” opublikowano na kasecie. Warto się pośpieszyć z jej zakupem, gdyż nakład liczący 30 sztuk może się szybko wyczerpać.

Exitab | 2013

http://exitab.tumblr.com/
facebook.com/exitab

Polecamy:

Codzienne rekomendacje na Facebooku:

Komentarze

Komentarzy: 3

  1. jacques

    thanks for the review. actually, ‚toto nie je techno’ tag is bit of a pun. there is ‚toto nie je hudba’ phrase quite commonly used in bratislava which means this is not music and its coming from one hateful article about experimental music, couple of years ago, so te community took it and it’s ironically used to describe abstract music. the quote has become legendary here ) just to clarify, i love techno and of course i do it.

    anyway, nice review and thanks :)

Kto linkował?

  1. Jacques Kustod debutuje u Exitabu | Spaceboss