J.C. – Mugako
Paweł Gzyl:

W stronę eksperymentów.

artworks-000174276680-zscmbt-t500x500
Andre Kronert – WAD Remixes Part 2
Krystian Zakrzewski:

Dobre kawałki rodzą dobre remiksy.

ODDEVEN007_-_ARTWORK_A
Portable – Alan Abrahams
Paweł Gzyl:

Koniec z tańcami. Czas na piosenki.

CS3185759-02A-BIG
Wolfram – X
Paweł Gzyl:

Eksperymenty spoza czasu.

artworks-000157536799-ahzos2-t500x500
Benjamin Finger – 9,5 EP
Łukasz Komła:

Norweski producent o polskich korzeniach po kilku miesiącach ciszy przypomniał o sobie nową EP-ką!

Benjamin Finger - EP 9,5 - Sellout! Music 2016
Spacetravel – Dancing Therapy
Paweł Gzyl:

Włosi robią to inaczej.

PERL109CD_CU
Building Instrument – Kem Som Kan Å Leve
Łukasz Komła:

Norweskie trio po dwuletniej przerwie wydało nową płytę. Czy warto było na nią czekać?

HUBROCD2561_front
These Hidden Hands – Vicarious Memories
Paweł Gzyl:

Czy to jeszcze IDM? Czy już post-rock?

a0251434596_10
Bitamina – C
Łukasz Komła:

Jesteście gotowi wziąć kolejną porcję Bitaminy?

Bitamina - C
Pękala/Kordylasińska/Pękala – Utwory na perkusję i urządzenia elektroakustyczne
Łukasz Komła:

Czy artyści wykonujący muzykę współczesną muszą być zawsze śmiertelnie poważni? Ten duet oderwał się od tego schematu!

image
The 7th Plain – Chronicles I
Paweł Gzyl:

Dawno, dawno temu…

a0041949739_10
Kanthor – Messe Noire EP
Krystian Zakrzewski:

Totemy, obrządki, marzenia senne.

messe noire
ASOK – A Mind Forever Voyaging
Paweł Gzyl:

Tradycyjny house w introwertycznej wersji.

a0059109542_10
Aphex Twin – Cheetah EP
Adam Mańkowski:

Groteskowy i szybki rytm zastąpiony ambientowym brzmieniem. 

Aphex Twin - Cheetah
Mike Majkowski

Mike Majkowski – Why is there something instead of nothing?

Mike Majkowski to prawdziwy zaklinacz kontrabasu.    

Trudno jednoznacznie powiedzieć, czy Mike Majkowski jest australijskim kontrabasistą z polskimi korzeniami, czy też jest to polski instrumentalista pochodzący z Australii, który na co dzień mieszka w Berlinie. Dlatego w tej kwestii oddajmy głos samemu artyście. – Czuję się Polakiem, ale także Europejczykiem. Gdy przeniosłem się do Berlina, wiedziałem, że to jest dobre miejsce dla mnie. Oczywiście, urodziłem się w Australii, więc czuję też silny kontakt z tym krajem. – mówił Majkowski w jednym z wywiadów.

Majkowski już na dobre wpisał się w polski pejzaż muzyki improwizowanej i jazzowej. Grał u boku Mikołaja Trzaski, a mianowicie na ubiegłorocznej płycie projektu Remont Pomp. Majkowski udzielał się też podczas realizacji koncertowego albumu Trzaski – „Róża”. W roku 2012 również wydał swój drugi solowy krążek pt. „Tremolo” oraz znakomity longplay w duecie Blip z Jimem Denleyem. Płyta „Dead Space” ukazała się nakładem Bocian Records. Za to w tym roku i to całkiem niedawno, można było obserwować muzyka podczas koncertu tria Lotto (wraz z Łukaszem Rychlickim i Pawłem Szpurą), otwierającego występ zespołu The Necks w Warszawie. Swoją drogą, to Majkowski ma też na koncie współpracę z jednym z członków The Necks Chrisem Abrahamsem – razem z Jamesem Waplesem tworzą trio Roil.

Mike Majkowski Fot. Magda Kucharska

I co najważniejsze, właśnie pojawił się trzeci solowy krążek kontrabasisty „Why is there something instead of nothing?”. Na płycie znalazły się dwie długie kompozycje, które na swój sposób lewitują pomiędzy ciszą („A shadow of silver dipped in gold”) a dynamiką („Belt of sand”). W tym drugim nagraniu Majkowski wprowadza swoją grą słuchacza w niezwykły świat, rezonujących częstotliwości, rozciągniętych dźwięków i sonorystycznych impresji. Napięcie w tym utworze zostało zbudowane na koncepcji, którą można najczęściej zaobserwować w muzyce elektronicznej, czyli długie drony. Muzyk wykorzystuje wiele technik, szczególnie w bardzo ciekawy sposób posługuje się smyczkiem, dzięki czemu artykułowane dźwięki tworzą wyjątkową konwencję. Ten rodzaj eksperymentu przypomina mi styl Françoisa Rabbatha – jednego z najwybitniejszych francuskich kontrabasistów o syryjskich korzeniach. Rabbath wprowadził brzmienie tego instrumentu w zupełnie inną przestrzeń technik. Majkowski jest na dobrej drodze, aby kontrabas nabrał jeszcze innego wymiaru.

Z kolei utwór „A shadow of silver dipped in gold” opiera się na minimalistycznych i krótkich frazach, głównie są to pojedyncze pociągnięcia smyczkiem, w których słychać ogromne skupienie i nieskazitelnie szklistą precyzję Majkowskiego.

Album „Why is there something instead of nothing?” został opublikowany na winylu i wydaje się być idealnym nośnikiem dla eksperymentów Mike’a Majkowskiego. Niepodważalną siłą tego artysty jest jego znakomita technika i zdumiewająca wyobraźnia muzyczna. Potrafi przykuć uwagę jako solista, a także jako członek większych składów. Jego zdolność zawieszania dźwięku na długich pauzach, utrzymywania napięcia i budowania nieoczywistych harmonii, jest wielką sztuką. Na „Why is there something instead of nothing?” nie ma jakiegoś banalnego siłowania się z samym sobą. Artysta sprawił, że kontrabas zamienił się w maszynę, która przemówiła do mnie wyjątkowym dźwiękiem.

grudzień 2013 | Bocian Records

 

Bocian Records »Oficjalna strona artysty »Słuchaj na Soundcloud »

Polecamy:

Codzienne rekomendacje na Facebooku:

Komentarze