jitwam. – Honeycomb
Ania Pietrzak:

Indie, medytacja i ciepły funk.

Benjamin Fröhlich – Amiata
Paweł Gzyl:

Bezpretensjonalna kolekcja tanecznych sztosów.

Polynation – Igneous
Mateusz Piżyński:

Debiutanci z Holandii.

ASUNA & Jan Jelinek – Signals Bulletin
Jarek Szczęsny:

Jest przyjemnie.

Synkro – Images
Paweł Gzyl:

Breakbeatowy ambient w pełnej glorii.

Holly Herndon – PROTO
Jarek Szczęsny:

Genetyczna DJ`ka.

Jonas Kopp – Non Virtual Reality
Paweł Gzyl:

Industrial i drony w służbie ambientu.

Ikarus – Mosaismic
Łukasz Komła:

Wielopoziomowa ekspresja.   

Qasim Naqvi – Teenages
Jarek Szczęsny:

Subtelny, oszczędny i dziwny.

Varg – Sky City Part 1 & 2
Paweł Gzyl:

Powrót syna marnotrawnego.

Samuel Kerridge & Taylor Burch – The Other
Paweł Gzyl:

Nowe oblicze muzyki brytyjskiego producenta.

Vsitor – Keep On Running
Łukasz Komła:

Rozdrapywanie aksamitu.

Paula Temple – Edge Of Everything
Paweł Gzyl:

Techno-huragan.

Little Simz – GREY Area
Jarek Szczęsny:

Istotnie, miażdży.



Pioter – Wymyślone Królestwa

Braindance żyje! – chciałoby się zakrzyknąć, obcując z tym albumem. Wymyślone Królestwa to debiutancki longplay Piotera, ale on sam absolutnie nie jest debiutantem. Ten 30-letni producent z Pomorza Zachodniego jest obecny na scenie muzycznej już od kilkunastu lat. Na przełomie wieków współtworzył kolektyw Behemoth Breakz, który rezydował w kultowym szczecińskim klubie Neuron i dał się poznać jako jeden z najciekawszych krajowych reprezentantów najtwardszych odmian elektroniki. Później solowe utwory Piotera pojawiały się na kompilacjach wydawanych przez takie wytwórnie jak Blotklaatrave Turbo Limited, Apogsasis i Turn It Off Recordz. Teraz przyszedł czas na pełnowymiarowy album.

Płyta, której okładkę zdobi poszatkowany portret Piotera autorstwa jego siostry Loni, została wydana (na kasecie magnetofonowej i w formacie cyfrowym – linki pod tekstem) nakładem bułgarskiego labelu MOZYK, ale jej zawartość z powodzeniem odnalazłaby się również w katalogu Rephlex Records. Wymyślone Królestwa przenoszą bowiem w złote czasy wspomnianego wcześniej braindance’u, niegdyś ulubionej niszy Aphex Twina, Squarepushera, Luke’a Viberta, µ-Ziq czy Bogdana Raczynskiego. Słychać, że to podobna wrażliwość – frenetyczne połamane beaty, pełne i głębokie basy, radioaktywne syntezatory, glitchowe odpryski, dźwiękowe molekuły, strzępy wokalnych sampli i powykręcane melodie niczym z kosmicznej pozytywki.

Twórczość Piotera skrzy się całą gamą emocji – potrafi być tajemnicza i niepokojąca (Wieszco, W Twierdzy Górskich Troli, Like A Hungry Dog, Xhorn Roxhn), ostra i surowa (Loose Control), romantyczna (Stos Pytań, Na Brzegu Kostki Cukru), a nawet melancholijna (Między Nami Mówiąc, Nic Się Nie Stało). Emocje stanowią klucz otwierający wrota do Wymyślonych Królestw – choć skomponowane z zegarmistrzowską precyzją utwory powstały w całości na komputerze, doskonale czuć w nich organiczny, ludzki pierwiastek. W dobie odhumanizowanej, tworzonej taśmowo muzyki jest to wartość sama w sobie. Pozycja obowiązkowa dla wszystkich miłośników poszukującej elektroniki.

MOZYK | 2013

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.