MONOH – MONOH
Łukasz Komła:

W oparach myśli.

ISAN – Lamenting Machine
Paweł Gzyl:

Najbardziej wyciszona płyta angielskiego projektu.

Stephen Mallinder – Um Dada
Paweł Gzyl:

Efektowny powrót weterana.

Piernikowski – The best of moje getto
Jarek Szczęsny:

Ile w tobie jest z białasa. (Tekst zawiera przekleństwa)

Pyur – Oratorio For The Underworld
Paweł Gzyl:

Wędrówka do krainy między życiem a śmiercią.

Kim Gordon – No Home Record
Jarek Szczęsny:

Zaskoczenie? Niekoniecznie.

Boreal Massif – We All Have Impact (Even Hippies Do)
Paweł Gzyl:

Trip-hop is not dead (yet).

Electric Sewer Age – Contemplating Nothingness
Maciej Kaczmarski:

Kopia mistrza.

Emptyset – Blossoms
Paweł Gzyl:

Producenci z Bristolu wkraczają na nowe terytoria.

Nagrobki – Pod Ziemią
Jarek Szczęsny:

Poważni jak śmierć.

LDY OSC – sōt
Paweł Gzyl:

Click & cuts na nowo.

Nick Cave and the Bad Seeds – Ghosteen
Jarek Szczęsny:

Pomnik żałoby.

Pablo Mateo – Weird Reflections Beyond The Sky
Paweł Gzyl:

Techno do tańca.

Danny Brown – uknowhatimsayin¿
Jarek Szczęsny:

Gorączkowe wizje rapera.



Pioter – Wymyślone Królestwa

Braindance żyje! – chciałoby się zakrzyknąć, obcując z tym albumem. Wymyślone Królestwa to debiutancki longplay Piotera, ale on sam absolutnie nie jest debiutantem. Ten 30-letni producent z Pomorza Zachodniego jest obecny na scenie muzycznej już od kilkunastu lat. Na przełomie wieków współtworzył kolektyw Behemoth Breakz, który rezydował w kultowym szczecińskim klubie Neuron i dał się poznać jako jeden z najciekawszych krajowych reprezentantów najtwardszych odmian elektroniki. Później solowe utwory Piotera pojawiały się na kompilacjach wydawanych przez takie wytwórnie jak Blotklaatrave Turbo Limited, Apogsasis i Turn It Off Recordz. Teraz przyszedł czas na pełnowymiarowy album.

Płyta, której okładkę zdobi poszatkowany portret Piotera autorstwa jego siostry Loni, została wydana (na kasecie magnetofonowej i w formacie cyfrowym – linki pod tekstem) nakładem bułgarskiego labelu MOZYK, ale jej zawartość z powodzeniem odnalazłaby się również w katalogu Rephlex Records. Wymyślone Królestwa przenoszą bowiem w złote czasy wspomnianego wcześniej braindance’u, niegdyś ulubionej niszy Aphex Twina, Squarepushera, Luke’a Viberta, µ-Ziq czy Bogdana Raczynskiego. Słychać, że to podobna wrażliwość – frenetyczne połamane beaty, pełne i głębokie basy, radioaktywne syntezatory, glitchowe odpryski, dźwiękowe molekuły, strzępy wokalnych sampli i powykręcane melodie niczym z kosmicznej pozytywki.

Twórczość Piotera skrzy się całą gamą emocji – potrafi być tajemnicza i niepokojąca (Wieszco, W Twierdzy Górskich Troli, Like A Hungry Dog, Xhorn Roxhn), ostra i surowa (Loose Control), romantyczna (Stos Pytań, Na Brzegu Kostki Cukru), a nawet melancholijna (Między Nami Mówiąc, Nic Się Nie Stało). Emocje stanowią klucz otwierający wrota do Wymyślonych Królestw – choć skomponowane z zegarmistrzowską precyzją utwory powstały w całości na komputerze, doskonale czuć w nich organiczny, ludzki pierwiastek. W dobie odhumanizowanej, tworzonej taśmowo muzyki jest to wartość sama w sobie. Pozycja obowiązkowa dla wszystkich miłośników poszukującej elektroniki.

MOZYK | 2013

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.