Catnapp – Break
Paweł Gzyl:

Basowe piosenki.

Joshua Sabin – Sutarti
Paweł Gzyl:

Zew z litewskich lasów.

Thom Yorke – Anima
Maciej Kaczmarski:

1997-2019-2049?

Koza – Mystery Dungeon
Jarek Szczęsny:

Moby Dick.

D. Carbone – A.C.A.B.
Paweł Gzyl:

D. Carbone idzie na wojnę.

Fire! Orchestra – Arrival
Jarek Szczęsny:

Zrobiło się ciszej.

SØS Gunver Ryberg – Entangled
Paweł Gzyl:

Ciekawie, ale za krótko.

Palmer Eldritch – [dog]
Jarek Szczęsny:

Nieustanny proces chwalenia.

LSD – Second Process
Paweł Gzyl:

Kreatywna kooperacja czy skok na kasę?

Lena Andersson – Söder Mälarstrand
Paweł Gzyl:

Owoc studyjnego spotkania Eomaca i Kyoki.

Michał Miegoń & Adam Witkowski – Dwuja
Jarek Szczęsny:

Zawsze słucha się inaczej.

Lost Few – Between The Silence
Paweł Gzyl:

Muzyka na poprzemysłowe przestrzenie.

Jakub Lemiszewski – 2019
Jarek Szczęsny:

W zaczarowanym nastroju.

Kate Tempest – The Book Of Traps And Lessons
Jarek Szczęsny:

Próba uchwycenia bałaganu dzisiejszych czasów.



Pioter – Wymyślone Królestwa

Braindance żyje! – chciałoby się zakrzyknąć, obcując z tym albumem. Wymyślone Królestwa to debiutancki longplay Piotera, ale on sam absolutnie nie jest debiutantem. Ten 30-letni producent z Pomorza Zachodniego jest obecny na scenie muzycznej już od kilkunastu lat. Na przełomie wieków współtworzył kolektyw Behemoth Breakz, który rezydował w kultowym szczecińskim klubie Neuron i dał się poznać jako jeden z najciekawszych krajowych reprezentantów najtwardszych odmian elektroniki. Później solowe utwory Piotera pojawiały się na kompilacjach wydawanych przez takie wytwórnie jak Blotklaatrave Turbo Limited, Apogsasis i Turn It Off Recordz. Teraz przyszedł czas na pełnowymiarowy album.

Płyta, której okładkę zdobi poszatkowany portret Piotera autorstwa jego siostry Loni, została wydana (na kasecie magnetofonowej i w formacie cyfrowym – linki pod tekstem) nakładem bułgarskiego labelu MOZYK, ale jej zawartość z powodzeniem odnalazłaby się również w katalogu Rephlex Records. Wymyślone Królestwa przenoszą bowiem w złote czasy wspomnianego wcześniej braindance’u, niegdyś ulubionej niszy Aphex Twina, Squarepushera, Luke’a Viberta, µ-Ziq czy Bogdana Raczynskiego. Słychać, że to podobna wrażliwość – frenetyczne połamane beaty, pełne i głębokie basy, radioaktywne syntezatory, glitchowe odpryski, dźwiękowe molekuły, strzępy wokalnych sampli i powykręcane melodie niczym z kosmicznej pozytywki.

Twórczość Piotera skrzy się całą gamą emocji – potrafi być tajemnicza i niepokojąca (Wieszco, W Twierdzy Górskich Troli, Like A Hungry Dog, Xhorn Roxhn), ostra i surowa (Loose Control), romantyczna (Stos Pytań, Na Brzegu Kostki Cukru), a nawet melancholijna (Między Nami Mówiąc, Nic Się Nie Stało). Emocje stanowią klucz otwierający wrota do Wymyślonych Królestw – choć skomponowane z zegarmistrzowską precyzją utwory powstały w całości na komputerze, doskonale czuć w nich organiczny, ludzki pierwiastek. W dobie odhumanizowanej, tworzonej taśmowo muzyki jest to wartość sama w sobie. Pozycja obowiązkowa dla wszystkich miłośników poszukującej elektroniki.

MOZYK | 2013

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.