New Rome (Tomasz Bednarczyk) – New Rome
Ania Pietrzak:

Nowe oblicze wrocławskiego producenta.

Catnapp – Break
Paweł Gzyl:

Basowe piosenki.

Joshua Sabin – Sutarti
Paweł Gzyl:

Zew z litewskich lasów.

Thom Yorke – Anima
Maciej Kaczmarski:

1997-2019-2049?

Koza – Mystery Dungeon
Jarek Szczęsny:

Moby Dick.

D. Carbone – A.C.A.B.
Paweł Gzyl:

D. Carbone idzie na wojnę.

Fire! Orchestra – Arrival
Jarek Szczęsny:

Zrobiło się ciszej.

SØS Gunver Ryberg – Entangled
Paweł Gzyl:

Ciekawie, ale za krótko.

Palmer Eldritch – [dog]
Jarek Szczęsny:

Nieustanny proces chwalenia.

LSD – Second Process
Paweł Gzyl:

Kreatywna kooperacja czy skok na kasę?

Lena Andersson – Söder Mälarstrand
Paweł Gzyl:

Owoc studyjnego spotkania Eomaca i Kyoki.

Michał Miegoń & Adam Witkowski – Dwuja
Jarek Szczęsny:

Zawsze słucha się inaczej.

Lost Few – Between The Silence
Paweł Gzyl:

Muzyka na poprzemysłowe przestrzenie.

Jakub Lemiszewski – 2019
Jarek Szczęsny:

W zaczarowanym nastroju.



Nowości płytowe z Monotype Records

Warszawska oficyna Monotype Records przedstawiła dwa kolejne tytuły, jakie wyda pod koniec lutego. Z nowym materiałem powraca Jakub Pokorski znany wcześniej jako Krojc oraz Marcin Dymiter (aka emiter).

Jakub Pokorski

Pokorski – „#33” (premiera: 24.02.2014)

Jakub Pokorski to artysta znany wcześniej jako Krojc, od 2013 roku zaś działający już pod własnym imieniem i nazwiskiem, to specjalista od niebanalnej elektroniki i opowiadania dźwiękiem najróżniejszych historii. Dotychczas wydał trzy długogrające albumy solowe oparte na trzech różnych konceptach. Debiutancki „Kid ’78” (2010) to pocztówka z lat młodości. Beztroski okres życia osadzony w schyłkowym PRL-u, umoczony został w sosie kultury analogowych syntezatorów, komputerów Commodore i Atari, gier River Ride, Super Mario Bros oraz Montezuma. Drugi album „Odludek” (2011) to różnorodny estetycznie, łączący elementy brzmień syntetycznych, żywego grania oraz wokali, jest bardziej zapisem stanów emocjonalnych niż świata zewnętrznego. Krążek „Pirx” (2012) jest autorską ilustracją dźwiękową jednego z najpopularniejszych zbiorów opowiadań autorstwa Stanisława Lema. Elektronika występuje tu w służbie emocjom, a całość zgrabnie oddaje klimat futurystycznych wizji pisarza. Na łamach Nowej Muzyki możecie przeczytać wywiad Pawła Gzyla z Krojcem dotyczący płyty „Pirx”.

Najnowsza płyta Jakuba Pokorskiego „#33” zostanie wydana na winylowej „siódemce” i będzie to mini album pokazujący zupełnie nowe podejście artysty do elektroniki. Porzucając komputer zyskał inną dynamikę brzmienia, przy okazji pokazując, że dobrze sprawdza się także nie tylko w długich wieloczęściowych narracjach dźwiękowych, ale i w zwartych, krótkich formach muzycznych.

Kiedy pojawia się jakieś nowe urządzenie lub instrument, staje się inspiracją do zrobienia czegoś nowego. Tak też było w tym przypadku. Tworzenie muzyki bez gapienia się w ekran ma zupełnie inny wymiar i przekłada się na zmianę jej charakteru. Płyta jest bardzo krótka, z góry zakładałem, że wydana zostanie na 7 calowym winylu, dlatego utwory są zwarte i gęste. Brzmienie nie jest idealne, ponieważ sampler z którego korzystałem miał ograniczone możliwości dźwiękowe – wyjaśnia Jakub Pokorski.

emiter - Air

emiter – „Air/field/feedback” (premiera: 24.02.2014)

Marcin Dymiter znany jako emiter, producent muzyczny. Kurator projektów dźwiękowych, twórca projektu Tracklista. Porusza się w obszarze elektroniki i muzyki improwizowanej.  Zderza jakość lo-fi z hi-fi, czy też dźwięki powszechnie uznawane za zakłócenia oraz nagrania terenowe. Szuka możliwości syntezy analogowego i cyfrowego brzmienia, organicznych połączeń w samym dźwięku eksplorując różnorodne pejzaże dźwiękowe. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska radiowe, muzykę do filmów, spektakli i przestrzeni publicznych. Gra do filmów niemych, prowadzi autorskie warsztaty dźwiękowe oraz działania mające na celu propagowanie field recordingu i słuchowisk. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi. Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. Aktualnie gra w projektach: emiter, emiter_franczak audio video performance, niski szum.

„Air/field/feedback” to nowa odsłona emitera: mikrofony, mikser, nośniki analogowe i cyfrowe, nagrania terenowe stają się instrumentami. Powietrze (air), czyli przekaźnik dźwięku, jest punktem wyjścia dla muzyki. W powietrzu sporo się dzieje, praktycznie przez cały czas coś „przelatuje”. To kanał emisji, zakłóceń, dźwiękowej przemocy i ciszy. Pole (field) – rubieże. Nagrania polowe. Lubię tak opisywać field recording, to szkoła słuchania i komponowania – mówi sam autor albumu. Nagrania terenowe są w tym projekcie kluczowe. Zostaje wprowadzone pojęcie „pola” jako zagadnienia akustycznego i pejzażu dźwiękowego, jako aspektu muzycznego. Sprzężenie zwrotne (feedback) ma zaś w swojej naturze randomizację i anarchię. Jak wyjaśnia sam artysta takie sprzężenie rozbija na cząstki nasze oczekiwania, przyzwyczajenia i muzyczną wygodę. Feedback jest fizycznym doświadczeniem.

Strona Monotype Records »Słuchaj na Soundcloud »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.