Siavash Amini – Serus
Jarek Szczęsny:

Pływanie w stanie półsnu.

Foghorn – Thanatos
Jarek Szczęsny:

Album wysokooktanowy.

Subjected – Pictures From The Aftermath
Paweł Gzyl:

Ambientowa afirmacja życia i miłości.

Billy Woods And Kenny Segal – Hiding Places
Jarek Szczęsny:

Ciężki i ponury.

Ellen Arkbro – Chords
Paweł Gzyl:

Filozofia czystego akordu.

BNNT is Patrick Higgins – Multiversion #1
Jarek Szczęsny:

Część pierwsza.

Opla – Obertasy
Jarek Szczęsny:

Modernizacja polskiej wsi.

Zguba – Potwarz
Jarek Szczęsny:

Zagadkowa umysłowość.

Erith – Speed of Light
Przemysław Solski:

Niebanalny styl, kosmiczna muzyka, swoboda na scenie, tak w kilku słowach można określić nowe zjawisko na polskim rynku.

Øyvind Torvund – The Exotica Album
Łukasz Komła:

W egzotycznym zwierciadle.

Sciahri – Double-Edged
Paweł Gzyl:

Plemienny minimal.

Various Artists – ePM Selected Vol. 7
Paweł Gzyl:

Dziesięć house’owych sztosów.

Dren – Time And Form
Paweł Gzyl:

Black metal przekuty na nowoczesną elektronikę.

Dots (Uwe Schmidt) – Dots
Ania Pietrzak:

Śladami czarów w kosmicznej otchłani.



Nowości płytowe z Zoharum Records

20 lutego polska oficyna Zoharum Records opublikuje cztery nowe wydawnictwa.

Machinefabriek – Dubbeltjes

Machinefabriek – „Dubbeltjes”

Wytwórni Zoharum Records udało się zaprosić do współpracy holenderskiego producenta Rutgera Zuydervelta (aka Machinefabriek). Longplay „Dubbeltjes” jest zbiorem rzadkich nagrań, które zostały zarejestrowane w lat 2008 – 2013.

Rutger Zuydervelt mówi o płycie „Dubbeltjes”:

Świetnie się pracuje nad małymi formatami, takimi jak siedmiocalówki czy trzycalowe CD-Ry. Ich limit czasowy przydaje się przy eksperymentowaniu i tworzeniu naprawdę spójnych, wykrystalizowanych nagrań, bardziej niż na regularnych albumach.

Większość z tych utworów powstała na bazie ograniczonej palety dźwięków. Dla przykładu, „Hilary” i „Jeffery” są skonstruowane wyłącznie z nagrań puzonu (tak, zgadliście) Hillary’ego Jeffery’a (z The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble). Dwie części „Huiswerk” powstały z dźwięków prostego zestawu gitary elektrycznej i samplera. Prawdopodobnie niespodzianką w mojej dyskografii są nagrania „My Funny Valentine” i „Oh Doctor Jesus” – dwa klasyki jazzowe zagrane wspólnie z Garethem Davisem, klarnecistą basowym.

Te kawałki znajdują się pośród moich osobistych faworytów. Większość z nich nie jest już dostępna w fizycznym formacie, zatem „Dubbeltjes” jest wspaniałą okazją, żeby je zebrać razem. Kompozycje zostały zaprezentowane w parach lub triach, tak jak na oryginalnych wydawnictwach. Niech słuchacz sam zdecyduje, czy te zestawienia będzie poznawał osobno lub w całości, czy też użyje przypadkowej kolejności, aby odkryć nowe kombinacje.

Oficjalna strona artysty »Profil na Facebooku »

Micromelancolié – It Doesn’t Belong Here

Micromelancolié – „It Doesn’t Belong Here”

Album „It Doesn’t Belong Here” jest pierwszym wydawnictwem Roberta Skrzyńskiego (aka Micromelancolié) w Zoharum. Płyta zawiera blisko godzinę muzyki, która zachwyci fanów ambientowych przestrzeni, jak i znawców bardziej poszukujących dźwięków. „It Doesn’t Belong Here” to próba połączenia ze sobą dwóch nieprzystających do siebie światów, jakimi są tradycyjne pieśni pochwalne, weselne i pogrzebowe oraz współczesna muzyka awangardowa. W oparciu o elektronikę, field recording, mikrosample i archiwalne nagrania udostępnione do publicznego użytku, powstały cztery eksperymentalne kompozycje. Utwory stylistycznie ocierają się o ambient, drone, clicks’n’cuts czy nawet muzykę akademicką z elementami glitchu, szumów i trzasków powstałych w wyniku rozmaitych (celowo prowokowanych) usterek.

Do nagrania utworu tytułowego została zaproszona Mia Zabelka – wiedeńska kompozytorka, uznawana za jedną z najbardziej innowacyjnych skrzypaczek z kręgu free improv.

Profil na Facebooku »

Rafał Kołacki - Ninkyo Dantai

Rafał Kołacki – „Ninkyo Dantai”

Najnowsza, w pełni solowa płyta Rafała Kołackiego (Mammoth Ulthana, Hati, Innercity Ensemble, DAO, Orient Potockiego Projekt) została stworzona głównie na bazie nagrań terenowych. Za źródło dźwięku w tym wypadku posłużyły artyście dość specyficzne odgłosy wydobywane przez różnego rodzaju urządzenia energetyczne (transformatory, wentylatory etc.). Te generowane w sposób ciągły, monotonny, czasami bardzo ciche odgłosy zostały poddane następnie obróbce dźwiękowej za pomocą oprogramowania komputerowego, w którym stworzone zostały także inne dodatkowe dźwięki (sample i próbki MIDI). Ostatecznie całość materiału muzycznego została na etapie postprodukcji zmiksowana elektronicznie.

Na płycie „Ninkyo Dantai” przeważają kompozycje repetytywne o jednostajnej strukturze i minimalnym charakterze, nawiązujące brzmieniowo do pracy maszyn. W ten sposób Kołacki ogłasza swego rodzaju manifest ideologiczny, którego myślą przewodnią jest teza, że technologia przejmuje kontrolę nad współczesną cywilizacją i kulturą, w tym także muzyką. Konsekwencją takiego biegu zdarzeń są liczne katastrofy zarówno te naturalne jak i przemysłowe, w tym szczególnie nuklearne. Banalne ale prawdziwe.

Dat Rayon – Motor City

Dat Rayon – „Motor City”

W ubiegłym roku oficyna Zoharum wydała w wersji cyfrowej kompilację „Junkyard” Dat Rayona. Album „Motor City” to już drugi długogrający longplay polskiego producenta, który zadebiutował płytą „Station Wagon” (Nasiono Records) z 2012 roku. Najnowszy materiał, podobnie jak „Station Wagon”, tematycznie obraca się w kręgach motoryzacyjnych. „Motor City” jest poświęcona miastu Detroit – kolebce światowej motoryzacji, które obecnie wyludnia się i upada. Na „Motor City” znalazło się jedenaście kompozycji, gdzie wyraźnie pobrzmiewają echa opustoszałych fabryk niegdyś tętniących życiem. Ilustracją dźwiękową tego tematu jest jedyny w swoim rodzaju miks zdeformowanej nowej elektroniki ze sporą dawką dubu i ambientu. Płytę zdobi znakomita okładka autorstwa Rafała Kołsuta.

 

Strona wytwórni Zoharum Records »Profil na Facebooku »Profil na BandCamp »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.