Joshua Sabin – Sutarti
Paweł Gzyl:

Zew z litewskich lasów.

Thom Yorke – Anima
Maciej Kaczmarski:

1997-2019-2049?

Koza – Mystery Dungeon
Jarek Szczęsny:

Moby Dick.

D. Carbone – A.C.A.B.
Paweł Gzyl:

D. Carbone idzie na wojnę.

Fire! Orchestra – Arrival
Jarek Szczęsny:

Zrobiło się ciszej.

SØS Gunver Ryberg – Entangled
Paweł Gzyl:

Ciekawie, ale za krótko.

Palmer Eldritch – [dog]
Jarek Szczęsny:

Nieustanny proces chwalenia.

LSD – Second Process
Paweł Gzyl:

Kreatywna kooperacja czy skok na kasę?

Lena Andersson – Söder Mälarstrand
Paweł Gzyl:

Owoc studyjnego spotkania Eomaca i Kyoki.

Michał Miegoń & Adam Witkowski – Dwuja
Jarek Szczęsny:

Zawsze słucha się inaczej.

Lost Few – Between The Silence
Paweł Gzyl:

Muzyka na poprzemysłowe przestrzenie.

Jakub Lemiszewski – 2019
Jarek Szczęsny:

W zaczarowanym nastroju.

Kate Tempest – The Book Of Traps And Lessons
Jarek Szczęsny:

Próba uchwycenia bałaganu dzisiejszych czasów.

I Hate Models – L’Age De Metamorphoses
Paweł Gzyl:

Techno o metalowej furii i symfonicznym rozmachu.



Skalpel – Simple EP

W oczekiwaniu na długogrający „Transit”, po prawie dekadzie przerwy otrzymujemy od duetu Cichy/Pudło maxisingiel.

Premierowy materiał zawiera 5 utworów. Tytułowy track znajdzie się na albumie, który powinien się ukazać jeszcze w tym roku, natomiast jego remiks oraz 3 pozostałe utwory zadomowią się tylko na omawianej EP-ce. Nie znajdziemy tu niestety „If Music Was That Easy”, który zwiastował powrót Skalpela już prawie rok temu, a który znalazł się tylko na specjalnym longplay’u „Ninja Tune & If Music Present: If (10 Year Anniversary)” wydanym pod Record Store Day.

Nie można jednak narzekać, 20-kilka minut najświeższych dźwięków spod rąk wrocławskiego duetu jest na nieprzerwanie wysokim poziomie. Miejscami czuć, że Skalpel stara się rozciągać przestrzeń swojego charakterystycznego polish jazz stylu i o ile otwierające „Simple” oraz drugie w kolejności „Salvadanio”, gdzie mamy rozbujane ostinata kontrabasu, rozpędzoną, acz subtelną perkusję, wibrafony, punktujące i przestrzenne dęciaki oraz melodyczne wokalizy rodem z Wandy Warskiej, z powodzeniem mogłoby jeszcze się znaleźć na „Konfusion”, to następny w kolejności „On the road” już nie tak jednoznacznie. Po wstępie a la Bonobo, utwór zaczyna skręcać poprzez funkujący electrobass podbity miarową stopą ku wyraźnie tanecznej rytmice (bynajmniej nie chodzi tu o taneczność znaną z remixu „1958”). Oczywiście całość przyozdabiają ztłumikowane trąby oraz swingujące rimshoty, które nie pozwalają zapomnieć, że słuchamy chirurgicznych mistrzów jazzowego samplingu.

Skalpel – „Soundtrack”

Czwartą pozycją na „Simple” jest alternatywna wersja tytułowego numeru, która przeobraża go w nowoczesną egzemplifikację bass music. Kontrabas zostaje wykopany przez wibrujący sub-bas, a bębny przywdziewają hip-hopowe BPMy i bardziej zawadiacki sznyt – czuć, że Igor Boxx zaliczył po drodze mniej jazzowe wycieczki z Agimem Dżeljilji’em czy Magierą. Kończący EP-kę, prawie 8-minutowy „Soundtrack” to faktycznie ścieżka dźwiękowa, gdyż powstała do niej fabularna animacja, pieczołowicie przygotowana przez Natalię Nguyen. Utwór przez większość czasu prowadzi spokojna linia basu owiewana z różnych stron przeszkadzajkami, tunelowymi trąbami i smykami, z etno-transowym bębnem w podskórnej tkance. W 3/4 kawałka breaki się łamią i cykają, wibrafony i dzwonki spuszczają się ze smyczy, by ostatecznie wygasić się w taśmociągowym zastygnięciu.

Skalpel najnowszym dziełem potwierdza, że jest marką najwyższej jakości i pomimo, że „Simple” to tylko przystawka do głównego dania, które duet, miejmy nadzieję zaserwuje nam w okolicach jesieni, to jest to potrawa urzekająco uzależniająca w swej prostocie, a poprzez bardzo subtelne przełamywanie dobrze znanego smaku, naturalnie rozbudza apetyt na więcej.

10.05.2014 | PlugAudio

Cały materiał można posłuchać na bandcampie zespołu:
www.skalpel.bandcamp.com

www.soundcloud.com/skalpelmusic
www.facebook.com/Skalpel
www.twitter.com/skalpelmusic
www.skalpel.net

 

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

1 Komentarz

  1. jarowit

    „egzemplifikację” ? :>