Hiszpańscy producenci przyzwyczaili nas, że techno w ich wykonaniu łączy potęgę brzmienia z nowoczesną produkcją. Nie inaczej jest i w tym przypadku.
Chociaż naprawdę nazywa się Christian Rodriguez, kiedy zaczął karierę didżeja i producenta, przybrał niemiecki pseudonim, bo lepiej pasował on do tworzonej przezeń muzyki. Nagrywa od 1998 roku, zarówno dla własnej wytwórni Tsunami, jak i zaprzyjaźnionych tłoczni w rodzaju Semantiki czy PoleGroup. Mimo, że urodził się w Monako, od lat mieszka w Hiszpanii i jest ściśle związany z tamtejszą sceną klubową.
Mając w dorobku kilkanaście winylowych dwunastocalówek, za namową swego mentora, Oscara Mulera, postanowił wreszcie nagrać pełnowymiarowy krążek. Nie jest to jednak długi zestaw – dziewięć kompozycji, które we wszystkich możliwych formatach opublikowała mu wytwórnia starszego kolegi pod wiele mówiącym tytułem – „Internal Conversion”.
Większość płyty stanowią energetyczne killery, syntetyzujące klasyczne motywy ciężkiego techno z nowoczesnym brzmieniem rodem z Berghain. Pierwszy z nich to „Fluorescence” – eksplodujący pobrzękującymi efektami o klinicznym tonie. Bardziej tektoniczne bity pojawiają się w „Auger Electrons” – łącząc się z huraganowym pochodem przesterowanego basu. „Ionized” ma wyjątkowo minimalistyczną konstrukcję, wspierając się głównie na niepokojąco narastających loopach.
Więcej nowoczesnych dźwięków pojawia się pod koniec płyty. „Graphene” pulsuje w rytm rozwibrowanych akordów, podszytych przemysłowymi pogłosami. W „Fixed Fraction” trafiamy z kolei na zimne i metaliczne synteztory przewiercone metalicznymi zgrzytami. Słychać w tych utworach tradycję hiszpańskiego techno w stylu nagrań Oscara Mulero – ale nie brakuje tu brzmieniowych nowinek znad Renu i Tamizy.
Osobny segment stanowią na „Internal Conversation” eksperymentalne kompozycje. Otwierający krążek utwór tytułowy to nowoczesny industrial – osadzony na nerwowym rytmie i wypełnione skorodowanymi szumami. Podobnie wypada umieszczony nieco dalej „When The Process Is Expected” – tchnąć lodowatymi dźwiękami wijących się wolno kanalizacyjnych klawiszy. „Nuclear Transition” wpisuje w zawiesisty dron wyłaniające się z dalekiego tła tribalowe bębny. W „Radioactive Decay” dudnią natomiast masywne breaki, splatając się z ziarnistym loopem w nerwowo rozedrganą całość.
Hiszpańscy producenci przyzwyczaili nas już, że techno w ich wykonaniu łączy potęgę brzmienia z nowoczesną produkcją. Nie inaczej jest i w przypadku „Internal Conversation”. To solidna porcja mocnej i mrocznej muzyki do tańca najwyższej próby. Dzięki niej, Christian Wunsch dołącza do grona mistrzów iberyjskiego techno – obok Oscara Mulero i Reeko.
PoleGroup 2014