Henning Baer – Shatterproof
Paweł Gzyl:

Producencka wersja Grounded Theory.

ŻAL – Teodor
Paulina Miedzińska:

Muzyka ŻAL’u jest mroczna u podstaw, a drąży ją taneczne ziarno.

zvλd – Baklava
Maciej Kaczmarski:

Tajemnicze słodycze.

M.E.S.H. – Hesaitix
Paweł Gzyl:

Czy angielskiemu producentowi udało się przeskoczyć nowatorski debiut?

Nadah El Shazly – Ahwar
Łukasz Komła:

Egipska awangarda na krawędzi jawy i snu.

Anja Schneider – SoMe
Paweł Gzyl:

Pierwszy album niemieckiej producentki od dziewięciu lat.

Gajek – 17
Paweł Gzyl:

„17” to tak naprawdę odwrócone „71”.

Fallbeil – Macht Macht Zement
Paweł Gzyl:

Genialni dyletanci powrócili!

Various Artists – Watergate XV
Paweł Gzyl:

Tak się bawi Watergate.

Paul St. Hilaire & Rhauder ‎– Derdeoc
Maciej Kaczmarski:

Spadkobiercy kolektywu Basic Channel.

John Lake – #void
Jarek Szczęsny:

Jan od odczłowieczania.

Blush Response – Infinite Density
Paweł Gzyl:

EBM w służbie techno – i na odwrót.

Burial – Untrue po 10 latach
Redakcja:

Jak oceniamy „Untrue” z perspektywy 10 lat? Jak mocno ta płyta wpłynęła na nas, a jak mocno na elektronikę? Przeczytajcie opinie autorów NM i komentujcie.

Moritz Von Oswald & Ordo Sakhna – Moritz Von Oswald & Ordo Sakhna
Paweł Gzyl:

Mistrz dub-techno i kirgiska kapela ludowa. Co z tego wynika?

The Box – @Doublevision

Fascynujący dokument przenikania się różnych wpływów na nowofalowej scenie lat 80.

Kiedy w 1981 roku doszło do rozłamu w drugiej obok Cabaret Voltaire najbardziej wpływowej grupie industrialnej z Sheffield – Clock DVA – Paul Widger, Roger Quail i Charlie Collins zatrudnili nowego muzyka – Terry’ego Todda – a potem przystąpili do poszukiwania frontmana, który miałby zastąpić Adiego Newtona, pozostającego przy dawnym szyldzie.

Początkowo przy mikrofonie miał stanąć sam… Stephen Mallinder z Cabaret Voltaire. Obowiązki w macierzystej formacji sprawiły jednak, że muzycy zdecydowali się zatrudnić kogoś innego. Ich wybór padł na Petera Hope’a. Ekspresyjny wokalista, którego głos łączył bluesową nutę Captaina Beefhearta z dzikością Nicka Cave’a, idealnie wpasował się w industrialny funk prezentowany przez kolegów.

Tak narodził się zespól The Box, który w latach 1983 – 1984 nagrał dwa albumy dla wytwórni Go!Disc. Trudna i wymagająca muzyka grupy miała początkowo zdecydowanie „żywe” brzmienie. Z czasem jednak muzycy zapragnęli zmian – i zwrócili się wtedy o pomoc do mistrzów eksperymentalnej elektroniki z Cabaret Voltaire. Mieli oni już wówczas swoje słynne dziś studio Western Works w Sheffield – i właśnie tam powstał w październiku 1984 roku zestaw nagrań zrealizowanych przez Richarda H. Kirka.

Niezwykła to muzyka. Z jednej strony czuć w niej ciągle post-punkowy nerw, rozpisany na hałaśliwie brzęczące gitary, niczym w klasycznych nagraniach The Velvet Underground i schizofreniczny śpiew Hope’a („Low Commotion” czy „Spade Work”). Z drugiej jednak – ton całości nadaje już funkowa sekcja rytmiczna i zawodzący niczym w utworach Jamesa Chance’a rozbuchany saksofon („Curfew” lub „Crow Bar”).

W drugiej części zestawu wyraźniej czuć wpływ Kirka. Rytmika nabiera syntetycznego charakteru, wnosząc do muzyki mocny puls nowojorskiego electro, wokal Hope’a zostaje poddany studyjnym deformacjom, a wszystko to jest podrasowane dubowymi efektami („Bottle Drips Day” i „Bare Facts”). Zmianę szczególnie wyraźnie słychać w remiksach dokonanych przez Kirka – którym blisko do produkcji ówczesnego Cabaret Voltaire.

„@Doublevison” to fascynujący dokument przenikania się różnych wpływów na nowofalowej scenie Sheffield w połowie lat 80. To właśnie wtedy tradycja „czarnej” muzyki była śmiało anektowana przez „białych” muzyków wyrastających z punkowego boomu poprzedniej dekady. Dzięki temu jazz i funk zyskiwały zadzior i surowość, a industrial i post-punk – taneczny groove. Nigdy potem nie byliśmy świadkami tak efektownego zderzenia kultur – tym bardziej archiwalia opublikowane przez Klanggalerie są cenne.

Klanggalerie 2014

www.klanggalerie.com

www.klanggalerie.bandcamp.com

www.facebook.com/pages/Klanggalerie/400510642753

www.wrongrevolution.co.uk

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.