Wpisz i kliknij enter

Eksperymentalne oblicze RPA – część #16

Pod koniec ubiegłego roku Spoek Mathambo powołał do życia nowy zespół o nazwie Fantasma.

W listopadzie 2014 roku ukazała się debiutancka EP-ka projektu Fantasma – „Eye of The Sun” (Soundway Records), w którego składzie mamy takich artystów jak: Spoek Mathambo – jeden z najciekawszych przedstawicieli afro-futuryzmu, członek wielu cenionych projektów, m.in. doskonale znany z duetu Sweat.X., André Heldenhuys – gitarzysta zespołu Machineri, DJ Spoko – mówi się o nim, że jest ojcem chrzestnym stylu „Bacardi House”, Bhekisenzo Joseph Cele i Michael Buchanan.

Twórczość grupy Fantasma to wyjątkowa mieszanka electro, hip-hopu, house’u, rocka, psychodelii, syntezatorowych brzmień, tradycyjnej muzyki maskanada i punka. Jak dla mnie ich nagrania mieszczą się gdzieś pomiędzy tym, co robi João Orecchia (bohater szóstej części cyklu) a grupa BLK JKS, a z drugiej strony południowoafrykańscy muzycy utwierdzili mnie w przekonaniu, że prawdziwa „nowa muzyka” nie musi nadejść z USA czy Europy. Warto też zestawić utwory zespołu Fantasma i tria Young Fathers, gdyż od razu słychać skąd wywodzą się muzyczne korzenie tych drugich.

Dodam, że w 2014 roku na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Durbanie miał swoją premierę film dokumentalny pt. „Future Sounds of Mzansi”, którego współreżyserem jest Nthato Mokgata (aka Spoek Mathambo). Obraz przedstawia podróż Mathambo i Leboganga Rasethaba po RPA, gdzie panowie prezentują spory wycinek współczesnej kultury swego kraju, a w roli głównej muzyka elektroniczna z różnych zakątków Republiki Południowej Afryki.

 

Strona Facebook Fantasma »
Słuchaj na Soundcloud »
Strona Soundway »
Profil na Facebooku »







Jest nas ponad 15 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy