Siavash Amini – Serus
Jarek Szczęsny:

Pływanie w stanie półsnu.

Foghorn – Thanatos
Jarek Szczęsny:

Album wysokooktanowy.

Subjected – Pictures From The Aftermath
Paweł Gzyl:

Ambientowa afirmacja życia i miłości.

Billy Woods And Kenny Segal – Hiding Places
Jarek Szczęsny:

Ciężki i ponury.

Ellen Arkbro – Chords
Paweł Gzyl:

Filozofia czystego akordu.

BNNT is Patrick Higgins – Multiversion #1
Jarek Szczęsny:

Część pierwsza.

Opla – Obertasy
Jarek Szczęsny:

Modernizacja polskiej wsi.

Zguba – Potwarz
Jarek Szczęsny:

Zagadkowa umysłowość.

Erith – Speed of Light
Przemysław Solski:

Niebanalny styl, kosmiczna muzyka, swoboda na scenie, tak w kilku słowach można określić nowe zjawisko na polskim rynku.

Øyvind Torvund – The Exotica Album
Łukasz Komła:

W egzotycznym zwierciadle.

Sciahri – Double-Edged
Paweł Gzyl:

Plemienny minimal.

Various Artists – ePM Selected Vol. 7
Paweł Gzyl:

Dziesięć house’owych sztosów.

Dren – Time And Form
Paweł Gzyl:

Black metal przekuty na nowoczesną elektronikę.

Dots (Uwe Schmidt) – Dots
Ania Pietrzak:

Śladami czarów w kosmicznej otchłani.



Dina Santorelli – Daft Punk. Podróż do wnętrza piramidy

Historia działalności słynnego duetu – napisana w stylu „Cosmo”.

Tak rzadko ukazują się na naszym rynku wydawniczym książki poświęcone nowej elektronice, że właściwie każdą z nich można by obwoływać wydarzeniem. Ale czy tak jest rzeczywiście w przypadku pierwszej w Polsce biografii francuskiego duetu Daft Punk?

Temat z jednej strony wdzięczny – bo dwaj producenci znad Sekwany po wielkim sukcesie „Random Access Memories” są jednymi z niewielu twórców muzyki elektronicznej, którzy są rozpoznawalni w mainstreamie. Z drugiej strony jednak już po lekturze kilku kartek książki, widać że jej autorka natrafiła na poważny problem. Jest nim oczywiście anonimowość obu panów, której pilnie strzegą od lat.

Efekty są więc mało przekonujące. Narracja poprowadzona została pobieżnie, brak tu pogłębione spojrzenia na muzykę i biografię artystów, nie ma prawie żadnych ich wypowiedzi lub cytatów. Aby nadrobić braki w materiale, autorka rozpisuje się o genezie muzyki klubowej, przedstawia jej najważniejsze (jej zdaniem) gatunki, analizuje postaci współpracowników formacji. Cały czas jednak ślizga się po temacie, sprawiając że jej dziełko przypomina instruktażowy podręcznik dla czytelniczek „Cosmo”.

Broni się graficzne opracowanie książki. Idąc tropem „nowa elektronika – komputery – internet” wydawca zadbał, aby rozkład graficzny biografii francuskiego duetu był atrakcyjny wizualnie i przypominał co lepiej zaprojektowane serwisy muzyczne w necie. Stąd duża ilość zdjęć i wszelkiego rodzaju odsyłaczy – drobnych ciekawostek czy krótkich informacji, które pojawiają się w toku narracji niczym za sprawą niespodziewanego kliknięcia myszką.

„Na bezrybiu i rak ryba” – mówi stare przysłowie. Przy braku lepszych opracowań, książka amerykańskiej dziennikarki i tak jest warta uwagi. Jeśli jej nakład zniknie z półek księgarskich (co jednak raczej jest wątpliwe), być może polskie oficyny zainteresują się ciekawszymi pozycjami dotyczącymi nowej elektroniki – choćby kanoniczną analizą „Energy Flash” Simona Reynoldsa, która już dawno powinna być przetłumaczona na język polski.

SQN 2014

www.wsqn.pl

www.facebook.com/WydawnictwoSQN

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

1 Komentarz

  1. Panaes

    Niestety muszę potwierdzić opinię Pawła. Zakup tej książki również motywowałem brakiem jakichkolwiek publikacji na temat szeroko pojętej nowej muzyki. Nawet pomimo faktu, że miałem okazję ją przekartkować i moje obawy były dość duże – kupiłem. Jak pisał autor recenzji jest pobieżnie i w stylu bulwarówki. Co jednak najgorsze z błędami dotyczącymi osób i wydarzeń. Straszny niesmak, ale cóż książka już leży. Mleko się rozlało. Kto ma opcję niech pożyczy, kupno odradzam.