HVL – Rhythmic Sonatas
Paweł Gzyl:

Jak to się robi w Gruzji.

Marek Kamiński – Not Here
Łukasz Komła:

Patrzeć w gwiazdy leżąc wśród nich.

These New Puritans – Inside The Rose
Maciej Kaczmarski:

Na wzburzonym morzu.

Christian Löffler – Graal (Prologue)
Paweł Gzyl:

Popowo i trance’owo.

Ifriqiyya Electrique – Laylet el Booree
Łukasz Komła:

Jeszcze więcej krwi, potu i transu!

Tommy Four Seven – Veer
Paweł Gzyl:

Brytyjski mocarz powraca wreszcie z nowym albumem.

Stefan Goldmann – Tacit Script
Paweł Gzyl:

Konceptualna awangarda wywiedziona z techno i house’u.

DJ Spider – Democide
Paweł Gzyl:

Ucieczka z Nowego Jorku.

Sonmi451 – Nachtmuziek
Ania Pietrzak:

„Nie przeszkadzać”.

Janus Rasmussen – Vin
Mateusz Piżyński:

Deep house’owy kalendarz połówki Kiasmosa.

Various Artists – Velvet Desert Music Vol. 1
Paweł Gzyl:

Nowy cykl kompilacji kolońskiej tłoczni.

Psyk – A Moment Before
Paweł Gzyl:

Hiszpański producent wraca do swoich korzeni.

Mary Lattimore & Mac McCaughan – New Rain Duets
Jarek Szczęsny:

Cztery utwory, dwoje wykonawców i jedna sesja na żywo.

Chúpame El Dedo – No Te Metas Con Satan
Łukasz Komła:

Psychodeliczna cumbia staje do walki z Szatanem!



Hauntologists – Hauntologists

W poszukiwaniu źródeł pierwotnej energii.

Po raz pierwszy Stefan Schneider i Jay Patrick Ahern spotkali się pod koniec minionej dekady. Połączyła ich fascynacja afrykańskimi rytmami, którą postanowili wprzęgnąć w służbę współczesnego techno. Modny był wtedy minimal – więc obaj producenci zwrócili się w stronę tego rodzaju brzmień, nasycając je samplami korzennych rejestracji, których część dokonał sam Schneider podczas późniejszego pobytu w Afryce w 2010 roku.

Do tej pory powstało aż pięć winylowych dwunastocalówek, które obaj twórcy zrealizowali dla własnej wytwórni pod szyldem Hauntologists. W nagraniach tych jest kilka punktów stycznych z tym, co obaj tworzyli w swej przeszłości. Schneider choć znany jest najbardziej z działalności w post-rockowym trio To Rococo Rot, dawał ujście dubowym i etnicznym fascynacjom jako Mapstation. Z kolei Ahern penetrował różne odmiany techno i house’u – zaczynając już w połowie lat 90.

Dziewięć nagrań, które obaj panowie postanowili umieścić na debiutanckim albumie projektu Hauntologists łączy te wpływy – dodając do nich nowe elementy. Nie zmieniła się ogólna koncepcja muzyki, bo to nadal hipnotyczne techno w minimalowej wersji. Większość kompozycji oparta jest na sprężystych i miękkich bitach, które oplatają jednak masywne pochody dubowych basów („Howl” czy „Turned”). Czasem rytmika nabiera bardziej nerwowego charakteru („Brooklyn” i „Wistful”), a kiedy indziej – wzmacniają ją plemienne ozdobniki („Hannett”).

Wolne przestrzenie między miarowymi uderzeniami automatu perkusyjnego wypełniają przede wszystkim zawadiackie partie Rolanda TB303, z którego Schneider i Ahern wyciskają acidowe efekty („Point” i „Brooklyn”). Kiedy indziej producenci sięgają po laboratoryjne loopy rodem z klasycznych nagrań z Sähko („Wistful”), albo wplatają w rytmiczne struktury sample egzotycznych melodii wygrywanych na akustycznych instrumentach („Hush”). Najbardziej oszczędną konstrukcję ma nagranie finałowe – buchający ekstatyczną energią niesioną przez transowe bity i dubowe basy niemal dziesięciominutowy „Sustain”.

Mimo osadzenia w afrykańskim kontekście rytmicznym, w muzyce Hauntologists nie ma aż tak dużo typowo etnicznych smaczków, jak choćby w nagraniach omawianego tutaj niedawno Harmoniousa Theleniousa. To jednak zdecydowanie europejskie granie – momentami jedynie wymodelowane na bardziej egzotyczną modłę. Jedynie energia płynąca z tych utworów jest taka sama jak energia płynąca z terenowych rejestracji z Czarnego Lądu – dzika, mroczna, surowa i nieokiełznana.

Hauntologists 2015

www.hauntologists.bandcamp.com/releases

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.