Catnapp – Break
Paweł Gzyl:

Basowe piosenki.

Joshua Sabin – Sutarti
Paweł Gzyl:

Zew z litewskich lasów.

Thom Yorke – Anima
Maciej Kaczmarski:

1997-2019-2049?

Koza – Mystery Dungeon
Jarek Szczęsny:

Moby Dick.

D. Carbone – A.C.A.B.
Paweł Gzyl:

D. Carbone idzie na wojnę.

Fire! Orchestra – Arrival
Jarek Szczęsny:

Zrobiło się ciszej.

SØS Gunver Ryberg – Entangled
Paweł Gzyl:

Ciekawie, ale za krótko.

Palmer Eldritch – [dog]
Jarek Szczęsny:

Nieustanny proces chwalenia.

LSD – Second Process
Paweł Gzyl:

Kreatywna kooperacja czy skok na kasę?

Lena Andersson – Söder Mälarstrand
Paweł Gzyl:

Owoc studyjnego spotkania Eomaca i Kyoki.

Michał Miegoń & Adam Witkowski – Dwuja
Jarek Szczęsny:

Zawsze słucha się inaczej.

Lost Few – Between The Silence
Paweł Gzyl:

Muzyka na poprzemysłowe przestrzenie.

Jakub Lemiszewski – 2019
Jarek Szczęsny:

W zaczarowanym nastroju.

Kate Tempest – The Book Of Traps And Lessons
Jarek Szczęsny:

Próba uchwycenia bałaganu dzisiejszych czasów.



Heathered Pearls – Body Complex

Nasz człowiek w Ghostly International

Być może to Jakubowi Aleksandrowi zawdzięcza Jacaszek wydanie swojej płyty w Ghostly International. Nie umniejszając nic randze muzyki twórcy „Glimmer”, to właśnie wtedy szefem A&R był w tejże wytworni jego rodak, który co prawda wychował się w Detroit, ale urodził się w 1982 roku w Częstochowie.

Może gdyby nie przeprowadzka rodziców do USA, Jakub nigdy nie zachwyciłby się muzyką techno. A tak – mając starszych kumpli, już jako piętnastolatek bywał w tanecznych klubach Motor City. Tak naprawdę największe wrażenie zrobiła na nim jednak muzyka, którą chłopaki słuchali wracając nad ranem z imprez – ilustracyjny ambient.

Taką też zawartość przyniósł jego debiutancki album „Loyal” wydany trzy lata temu przez Ghostly International. W międzyczasie Jakub przeprowadził się na nowojorski Greenpoint i zakochał się w muzyce twórców potrafiących łączyć przestrzenne brzmienia z tanecznym pulsem – choćby Lawrence’a. Nic więc dziwnego, że drugi album jego projektu Heathered Pearls przynosi właśnie takąż muzykę.

Jej najmocniejszy segment stanowią nagrania ulokowane w formule epickiego deep techno. „Sunken Living Area” osadzone jest na lekkim rytmie – a towarzyszą mu łagodnie pohukujące klawisze i ćwierkające efekty. „Interior Architecture Software” uderza solidniejszą energią, skontrastowaną z onirycznym nastrojem. W powstaniu „Abandoned Mall Utopia” maczał palce Shigeto – dzięki czemu utwór asymiluje echa dubowych korozji. Podobnie wypada „Warm Air Estate” z udziałem Outerbridge – uwodząc eteryczną wokalizą podszytą basowymi warknięciami.

Jeszcze ciekawsze efekty osiąga Jakub zestawiając szurające podkłady o ciepłym tchnieniu rodem z detroitowego deep house’u z monolitycznymi pasażami przestrzennych klawiszy, emanującymi polarnym chłodem. Tak dzieje się w kompozycji „Personal Kiosk” zrealizowanej z pomocą The Sight Below (który także zmiksował i dokonał masteringu płyty). Drugi utwór utrzymany w tym stylu to „Perfume Catalogue” – przypominający majestatyczne brzmienie projektu Gas, uzupełnione rytmem zapożyczonym od Moodymana czy Theo Parrisha.

Pomiędzy tymi energetycznymi kompozycjami poukładane są ambientowe miniatury. „Cast In Lemon And Sand” i „Thought Palace” wibrują syntezatorowymi arpeggiami o kosmicznym rodowodzie. „Holographic Lodge” ma już nieco bardziej rozbudowaną aranżację – koncentrując się na falach zdubowanych klawiszy przewierconych brzęczącym loopem. Tak czy siak – wszystko to układa się w idealnie pasujące do siebie elementy dźwiękowej układanki.

Wraz ze starannie zaprojektowaną grafiką, muzyka z „Body Complex” tworzy monochromatyczną całość, urzekającą surowym pięknem niemal epickiego minimalizmu. Dobrze, że Jakub dorastał w Detroit – dzięki temu możemy się teraz cieszyć jego urokliwą muzyką.

Ghostly International 2015

www.ghostly.com

www.facebook.com/ghostly

www.facebook.com/heatheredpearls

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.