Plaid ‎– Polymer
Mateusz Piżyński:

Londyński duet poruszający się na scenie elektronicznej już blisko trzydzieści lat, 7. czerwca wydał swój kolejny studyjny album zatytułowany „Polymer”.

Tyler, The Creator – IGOR
Jarek Szczęsny:

Władca marionetek.

Rod Modell – Captagon
Paweł Gzyl:

Mistrz dubowych brzmień prezentuje własną wizję techno.

Vanishing Twin – The Age of Immunology
Jarek Szczęsny:

Eskapizm potrzebny od zaraz.

Sstrom – Drenched 1 – 12
Paweł Gzyl:

Surowe techno z uszkodzonego komputera.

Mirt – Greed
Jarek Szczęsny:

Wątłe struktury.

Various Artists – 10 Years of Monkeytown
Paweł Gzyl:

Spojrzenie wstecz.

EABS – Slavic Spirits
Jarek Szczęsny:

Jazz w bardo.

Bartosz Kruczyński – Baltic Beat II
Jarek Szczęsny:

Nie chciałbym przesłodzić.

Resina – Traces (Remixes)
Mateusz Piżyński:

Najnowsze wydawnictwo naszej rodzimej, bardzo utalentowanej, artystki, Karoliny Rec (aka Resina) to zestaw 5 utworów, gdzie cztery to genialne reinterpretacje, za którymi stoją Abul Mogard, Lotic, Ben Frost i William Criag.

Różni artyści – Portrety
Jarek Szczęsny:

Sami perkusiści.

Tracey – Biostar
Paweł Gzyl:

Pastelowe electro wyjęte z klubowego kontekstu.

Laurence Pike – Holy Spring
Jarek Szczęsny:

Łyżeczką, a nie chochlą.

Altstadt Echo – This Work Contains Lead
Paweł Gzyl:

Rozdarcie między światem ducha i materii.



Soultek – Reflective (1993 – 2000)

Kiedy taniec bywa modlitwą.

Jednym z pierwszych projektów Stephena Hitchella był odwołujący się bezpośrednio do klubowego techno Soultek. Choć oficjalnie zadebiutował w 2002 roku dla chicagowskiej wytwórni Kompute, jego twórca realizował przeznaczone dlań nagrania już znacznie wcześniej. Po raz pierwszy ujrzały one światło dzienne w 2009 roku, kiedy wytwórnia Echospace opublikowała je w cyfrowym formacie. Rok wcześniej podczas wizyty Hitchella na festiwalu Sónar w Barcelonie, ukazała się płyta kompaktowa z tym materiałem w limitowanej wersji. Teraz powraca ona w oficjalnej dystrybucji.

Zestaw otwiera „Groove Control” – energetyczny tech-house o lekko tribalowej rytmice, uzyskanej poprzez dyskretne wykorzystanie congów. „Spaceman” rozpoczyna się od trzepoczących perkusjonaliów niczym „Bela Lugosi Is Dead” Bauhausu – zamieniając się jednak z czasem w taneczny banger o funkowej wibracji. „Live In Detroit” pulsuje klaskanym rytmem skontrastowanym z kanalizacyjnym tłem. Plemienna motoryka powraca w „Groovelocked”, przywołując wspomnienie muzyki w nowojorskich klubów końca lat 90. Segment ten kończy „Soultwist” – tworząc nastrój przyjemnej nostalgii.

Drugą część kolekcji otwiera masywne techno o twardym uderzeniu – „Lost Sequence”. W „Back To Detroit” muzyka nabiera lekko jamajskiego rytmu – tętniąc w takt miarowego bitu i rwanych akordów. Wątek ten kontynuuje „Metro Park”, przeradzając się w osadzony na nerwowych breakach zwalisty dub. Już pierwsze uderzenie szurającego pulsu w „Fallen Frequency” przestawia muzykę z płyty na house’owe tory. Tak brzmi nowojorski garage w wykonaniu Stephena Hitchella – porywając melodyjnym basem i oniryczną elektroniką. Na nocną wędrówkę ulicami Detroit zabiera nas „Forgotten Feelings”, a „For The Lonely” – zaskakuje mocnym nasyceniem funkowymi brzmieniami.

Całość kończy się niespodziewanie w ambientowym stylu. „Aftermath” to jeden z najpiękniejszych utworów amerykańskiego producenta w tym gatunku. Wymowny, zwięzły, skoncentrowany. To tylko chmurne partie syntezatorów przeplecione falami skorodowanego dźwięku – ale tak połączone, że ich tchnienie az wywołuje ciarki na plecach.

Nagrania z „Reflective (1993 – 2000)” pasują do czasu, w którym powstały. Z jednej strony czerpią energię z amerykańskiego house’u i niemieckiego tech-house’u, ale z drugiej – bazują na specyficznym klimacie wykreowanym przez Basic Channel i Chain Reaction. To jednak zdecydowanie klubowa muzyka – więc ewokuje pozytywny nastrój, nie pozbawiony jednak specyficznej głębi. Jeśli taniec mógłby być modlitwą – to właśnie przy takich nagraniach.

Echospace 2015

www.echospacedetroit.com

www.facebook.com/echospace

www.facebook.com/echospacedetroit

www.echospacedetroit.bandcamp.com

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.