Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.

Sleep D – Rebel Force
Paweł Gzyl:

Muzyczny zapach minionego lata.

Levitation Orchestra – Inexpressible Infinity
Jarek Szczęsny:

Podpalacze wzniecają eutymię.

Innercity Ensemble – IV
Jarek Szczęsny:

Luz i bogactwo.

Grischa Lichtenberger – RE:PHGRP
Paweł Gzyl:

Free jazz w „rasterowej” wersji.

Jónsi & Alex Somers – Lost and Found
Jarek Szczęsny:

Dla przyjemnego słuchania.



Mirt – Vanishing Land

Polski artysta cały czas zaskakuje swoją wyjątkową twórczością.

Tomek Mirt to bez wątpienia jedna z najważniejszych postaci europejskiej sceny muzyki elektronicznej. To nie tylko muzyk, ale też malarz, scenarzysta i współtwórca manufaktury XAOC oraz niezależnych wytwórni Cat|Cun, Saamleng i MonotypeRec. Znany jest również z formacji Brasil and The Gallowbrothers Band, która kilka lat temu zawiesiła swoją działalność. Choć na najnowszym wydawnictwie Mirta – „Vanishing Land” da się poczuć klimat dokonań B&TGB (choćby w „Rite XVI”).

Na początku płyta „Vanishing Land” miała być swego rodzaju kompilacją jego ostatnich trzech EP-ek, m.in. „Afrikanische Völker” (wydanej w styczniu przez BDTA). Mirt jednak szybko porzucił ten błahy pomysł i postanowił, że wzbogacić swoje kompozycje o dodatkowe warstwy nagrań terenowych. Materiał został nagrany za jednym podejściem, dzięki czemu udało mu się uchwycić niepowtarzalny rodzaj energii. Jak sam podkreśla, nie spędził też wielu miesięcy nad dopieszczeniem detali, co nieznaczny, że do procesu zakradł się chaos. Chciał po prostu odejść od schematów. W efekcie nagrania przybrały formę kolaży o wyraźnie soundtrackowym charakterze.

_Mirt_by_Albert_Zawadafot. Albert Zawada

Bulgoczące i pulsujące frazy syntezatora modularnego (blisko kosmische musik) oraz rytmika zahaczająca o minimal techno razem ułożyły się w kapitalny ciąg nieoczywistych dźwięków („Afrikanishe Völker I”). W dalszej części tego krążka spotykamy również mnóstwo poszarpanych struktur i świeżych brzmień zatopionych w field recordingu (np. „Modern Electronics I, II, III”). Z kolei w „Southeast Asia Motorbikes” zrobiło się bardziej ambientowo. Całość zamyka kompozycja o niezwykle wymownym tytule „Fuck Modern Electronics” – gdzie mamy dynamiczną i mocno zrytmizowaną elektronikę na styku Aphex Twina, Autechre i Oneohtrix Point Never.

Mirt, jak mało który polski twórca, potrafi w kreatywny i odważny sposób wykorzystać różnorodne nagrania terenowe (liczę, że w przyszłości będzie też więcej publikował materiału z samym field recordingiem). Nie robi z nich zapychacza, a także świadomie łączy je z elektroniką. W jego muzyce nie miejsca na jakąkolwiek prowizorkę, czyli wstawianie banalnych dźwięków otoczenia, tylko stara się je wyłowić z odpowiedniej przestrzeni. Potrafi wybrać się nawet na inny kontynent, aby uchwycić tamtejszą rzeczywistość (w kontekście „Vanishing Land” stawiam na Azję). Mirt to prawdziwy Homo electronicus!

10.10.2015 | BDTA

 

Strona Facebook artysty »Profil na BandCamp »Strona BDTA »Profil na BandCamp »Profil na Facebooku »

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze