Clipping – There Existed an Addiction to Blood
Jarek Szczęsny:

Wrota piekieł zostały otwarte. 

MONOH – MONOH
Łukasz Komła:

W oparach myśli.

ISAN – Lamenting Machine
Paweł Gzyl:

Najbardziej wyciszona płyta angielskiego projektu.

Stephen Mallinder – Um Dada
Paweł Gzyl:

Efektowny powrót weterana.

Piernikowski – The best of moje getto
Jarek Szczęsny:

Ile w tobie jest z białasa. (Tekst zawiera przekleństwa)

Pyur – Oratorio For The Underworld
Paweł Gzyl:

Wędrówka do krainy między życiem a śmiercią.

Kim Gordon – No Home Record
Jarek Szczęsny:

Zaskoczenie? Niekoniecznie.

Boreal Massif – We All Have Impact (Even Hippies Do)
Paweł Gzyl:

Trip-hop is not dead (yet).

Electric Sewer Age – Contemplating Nothingness
Maciej Kaczmarski:

Kopia mistrza.

Emptyset – Blossoms
Paweł Gzyl:

Producenci z Bristolu wkraczają na nowe terytoria.

Nagrobki – Pod Ziemią
Jarek Szczęsny:

Poważni jak śmierć.

LDY OSC – sōt
Paweł Gzyl:

Click & cuts na nowo.

Nick Cave and the Bad Seeds – Ghosteen
Jarek Szczęsny:

Pomnik żałoby.

Pablo Mateo – Weird Reflections Beyond The Sky
Paweł Gzyl:

Techno do tańca.



Nowości z Multikulti Project

Szybki przegląd nowości płytowych z poznańskiej oficyny.

Green Light

Evan Ziporyn / Wacław Zimpel / Hubert Zemler / Gyan Riley – „Green Light” (28.09.2015 | Multikulti Project)

Zestawienie tak wyśmienitych nazwisk nie może przejść niezauważone. Evan Ziporyn to amerykański klarnecista (założyciel fantastycznej grupy Bang On a Can All Stars), obok niego nasz czołowy improwizator i kompozytor Wacław Zimpel (m.in. Hera), a także doskonale wszystkim znany perkusista Hubert Zemler. Stawkę zamyka wybitny gitarzysta Gyan Riley (syn jednego z najważniejszych XX-wiecznych kompozytorów – Terry’ego Rileya. Współpracownik m.in. z Johna Zorna, Zakira Hussaina, Kronos Quartet, Ivy Bittovej).

Wydawałoby się, że ich album „Green Light” będzie czymś w rodzaju studyjnej gonitwy/bitwy na dźwięki/frazy, interwały etc. Nic bardziej mylnego! Każdy z muzyków napisał własną kompozycję, ale też przygotowali wspólne tematy: „Chemical Wood”, „Heavy Wings”. Otwierające płytę nagranie „Tam-Zam” to niezła multikulturowa wizytówka całości. Z kolei w „Id Kiss Gale” zapachniało Reichem, gdyż pojawiły się repetytywne harmonie w świetny sposób zbudowane w oparciu o gitarę i partie klarnetów. W „Chemical Wood” Zimpel chwycił za flet zwanym algozą (występuje w Pakistanie/Indiach), dzięki temu orientalna warstwa połączyła się z eksperymentami odnośnie brzmienia (nawet są noise’owe wstawki). „Dial-a-Scent” to szybki przeskok do innego świata muzycznego, któremu bliżej do amerykańskiego folku z okolic Devendry Banharta czy Calexico.

Nieustannie zmieniająca się forma w utworze „Infundybuła Chronosynklatyczna” prowadzi nas do free-jazzowo-folkowego nagrania „Melismantra”, z elementami kultury flamenco (szczególnie za sprawą klasycznej gitary Rileya). Krążek zamyka najdłuższa kompozycja „Gupta Gamini”, a w niej delikatne dźwięki metalofonów Zemlera i elektrycznej gitary Rileya tworzą atrakcyjne tło do instrumentalnych wariacji klarnecistów.

Materiał z longplaya „Green Light” ma spory potencjał nie tylko w kategorii muzyki improwizowanej, ale też muzyki filmowej (choćby fragment „Gupta Gamini”).

Switchback

Switchback – „Switchback” 16.04.2015 | Multikulti Project

Switchback to amerykańsko-niemiecko-polski kwartet w składzie: Mars Williams (saksofony, flety, kalimba), Wacław Zimpel (klarnety, flety) Hilliard Greene (kontrabas) i Klaus Kugel (perkusja). Na krążku „Switchback” mamy free jazzowe szaleństwo zagrane na pełnych obrotach, czego przykładem są cztery koncertowe kompozycje i to sporych rozmiarów. Materiał zarejestrowano w 2013 roku w Dreźnie. Artyści dialogują ze sobą na najwyższym poziomie, niekiedy wchodzą na teren swobodnej improwizacji czy kameralistyki, a innym razem to bliskowschodnia mozaika przeplata się z jazzową energią. Myślę, że nagrania projektu Switchback ucieszą miłośników wydawnictwa „Moves Between Clouds. Live in Warsaw” (Multikulti Project, 2011) zespołu Undivided – nie tylko z tego powodu, że zarówno w Switchback, jak i Undivided udzielają się Wacław Zimpel oraz Klaus Kugel.

Marc Bernstein’s

Marc Bernstein’s – „Out Of The Blue” (08.06.2015 | Multikulti Project)

Tym razem amerykański saksofonista, klarnecista, kompozytor i improwizator Marc Bernstein połączył siły z duńskimi muzykami: Nilsem Davidsenem (bas) i Peterem Bruunem (perkusja), a także z francuskim gitarzystą Marcem Ducretem. W stylu Ducreta wyraźnie słychać wpływy m.in. Johna Abercrombie’ego, Jima Halla czy Johna Scofielda (utwór „Kibrick”). „Out Of The Blue” to zdecydowanie bardziej wyciszony rodzaj improwizacji, biorąc pod uwagę powyższe przedsięwzięcia Wacława Zimpla.

Contouring

Radek Wośko / Kasper Tranberg / Marek Kądziela – „Contouring” (15.06.2015 | Multikulti Project)

Absolwenci Wydziału Muzycznego Akademii Muzycznej i Teatralnej w Odense, czyli Radek Wośko (perkusista, kompozytor) i Marek Kądziela (gitarzysta, kompozytor, improwizator), przygotowali wspólny materiał wraz z duńskim improwizatorem, kornecistą, trębaczem – Kasperem Tranbergiem. Album „Contouring” powstał pod wpływem uroku pewnego miejsca na Pojezierzu Drawskim. Ich muzyczna propozycja jest przepełniona melancholijnym i nostalgicznym graniem, choć niepozbawiona ekspresji i ducha free jazzowej improwizacji, momentami bliskiej jazz fusion.

 

Multikulti Project »Profil na Facebooku »Strona Wacława Zimpla »

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.