HVL – Rhythmic Sonatas
Paweł Gzyl:

Jak to się robi w Gruzji.

Marek Kamiński – Not Here
Łukasz Komła:

Patrzeć w gwiazdy leżąc wśród nich.

These New Puritans – Inside The Rose
Maciej Kaczmarski:

Na wzburzonym morzu.

Christian Löffler – Graal (Prologue)
Paweł Gzyl:

Popowo i trance’owo.

Ifriqiyya Electrique – Laylet el Booree
Łukasz Komła:

Jeszcze więcej krwi, potu i transu!

Tommy Four Seven – Veer
Paweł Gzyl:

Brytyjski mocarz powraca wreszcie z nowym albumem.

Stefan Goldmann – Tacit Script
Paweł Gzyl:

Konceptualna awangarda wywiedziona z techno i house’u.

DJ Spider – Democide
Paweł Gzyl:

Ucieczka z Nowego Jorku.

Sonmi451 – Nachtmuziek
Ania Pietrzak:

„Nie przeszkadzać”.

Janus Rasmussen – Vin
Mateusz Piżyński:

Deep house’owy kalendarz połówki Kiasmosa.

Various Artists – Velvet Desert Music Vol. 1
Paweł Gzyl:

Nowy cykl kompilacji kolońskiej tłoczni.

Psyk – A Moment Before
Paweł Gzyl:

Hiszpański producent wraca do swoich korzeni.

Mary Lattimore & Mac McCaughan – New Rain Duets
Jarek Szczęsny:

Cztery utwory, dwoje wykonawców i jedna sesja na żywo.

Chúpame El Dedo – No Te Metas Con Satan
Łukasz Komła:

Psychodeliczna cumbia staje do walki z Szatanem!



Nowości z Sub Rosa

Przegląd wydawnictw z belgijskiej oficyny Sub Rosa.

SR416_front

Lilly Joel – „What Lies In The Sea” (15.10.2015 | Sub Rosa)

Lynn Cassiers (wokal, elektronika) i Jozef Dumoulin (instrumenty klawiszowe, elektronika) właśnie opublikowali swój pierwszy wspólny krążek, pt. „What Lies In The Sea”. Myślę, że większość z was powinna kojarzyć postać Cassiers, bowiem to jedna z najważniejszych współczesnych belgijskich wokalistek, która w odważny sposób eksperymentuję ze swoim głosem. Artystka ma też solowy projekt o bardzo ciekawej nazwie The Bird the Fish and the Ball (wideo). Dodam, iż swego czasu współpracowała z Marshallem Allenem, Octurn i The Brussels Jazz Orchestra. Jej kolega, Dumoulin, to również interesująca postać belgijskiej sceny, ale bardziej z okolic jazzu, muzyki improwizowanej, rocka czy muzyki klasycznej. Na co dzień występuje w The Red Hill Orchestra, a także w duecie z Benoît Delbecqiem.

Pod szyldem Lilly Joel twórcy przygotowali zestaw jedenastu kompozycji będących na przecięciu ambientu oraz szeroko rozumianego eksperymentu z głosem i syntezatorami. Na pewno zaskakujące jest wykorzystanie w nieoczywisty sposób brzmienia pianina Fender Rhodes. Choć ich podejście do improwizowanych form także nie ma nic wspólnego z schematycznym myśleniem.

SR394_front

Kosmose – „Kosmic Music from the Black Country” (21.08.2015 | Sub Rosa)

Wydawcy z wytwórni Sub Rosa konsekwentnie prezentują zapomniane lub całkowicie nieznane nagrania zespołów belgijskich. Kolejnym tego przykładem jest formacja Kosmose z Charleroi. Grupę założył w 1969 roku Francis Pourcel wraz z trzema innymi muzykami. Drugą kluczową postacią okazał się Alaina Neffe (instrumenty klawiszowe, flet, wokal, elektronika), który dołączył do nich w 1971 roku. Następnie pojawili się gitarzysta Paul Kutzner i perkusista GM Hinant.

Artyści będący wówczas pod wielkim wpływem kosmische musik zaczęli się spotykać co niedzielę na próbach w dosyć małym w mieszkaniu Francisa Pourcela znajdującym się na poddaszu. Ponoć wcześniej niczego nie omawiali, po prostu wchodzi i grali. Rejestrowali swoje kompozycje na prostym sprzęcie (np. TC63 Sony). Niestety, ale spora część taśm uległa zniszczeniu.

Dwupłytowe wydawnictwo „Kosmic Music from the Black Country” przedstawia zbiór kompozycji z lat 1973-1978. Ten niewielki wycinek czasu doskonale pokazuje, że byli to niesamowicie kreatywni muzycy, którzy omijali szerokim łukiem blues-rocka. Belgowie fascynowali się psychodelią, kosmische musik, krautrockiem, noise’em, muzyką improwizowaną i free jazzem. Na drugim krążku znajdziemy utwory trwające ponad dwadzieścia minut. Album „Kosmic Music from the Black Country” został poświęcony pamięci Paula Kutznera (1956-2012).

Fieldtone

Fieldtone – „Book of Air” (12.11.2015 | Sub Rosa/Granvat)

„Book of Air” to debiutancki krążek belgijskiego zespołu Fieldtone: Stijn Cools (perkusja), Indre Jurgeleviciuté (kanklės), Benjamin Sauzereau (gitara elektryczna), Bert Cools (gitara elektryczna, akustyczna) i Nathan Wouters (kontrabas). Tematem przewodnim twórczości Fieldtone jest cisza w przyrodzie, którą artyści zaobserwowali w różnych lokalizacjach. W ich rozumieniu słowo „cisza” odnosi się do miejsca, gdzie nie słychać żadnej muzyki ani dialogów. Medytacyjny charakter nagrań został zbudowany w oparciu o akustyczny ambient („Shille gwer canne”) i jazz („Shen show tyray”, „Phio beres”, „O chiba ram ren”) z okolic Dale Cooper Quartet & The Dictaphones, Kammerflimmer Kollektief czy Kilimanjaro Darkjazz Ensemble.

 

Strona oficyny Sub Rosa »Profil na Facebooku »Strona Granvat »Profil na Facebooku »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.