Thomas Leer – 1979
Paweł Gzyl:

U źródeł post-punkowej elektroniki.

The New Law – A Bull in the Woods
Mateusz Piżyński:

Trip hop Anno Domini 2018 po raz pierwszy!

Radius – Obsolete Machine
Paweł Gzyl:

Echospace – punkt zero.

Cari Lekebusch & Nima Khak – Lost Prophet
Krystian Zakrzewski:

Kosmici w piramidzie.

Boston 168 – Phenomena Part 2 EP
Krystian Zakrzewski:

Boston? Zawsze bon ton.

Various Artists – ePM Selected Vol. 5
Paweł Gzyl:

Gotowy zestaw na karnawałową imprezę.

Vito Gatto – Wood And Meat EP
Ania Pietrzak:

Instrumentalno – elektroniczne DNA eksperymentu.

Alessandro Cortini – Avanti
Jarek Szczęsny:

Włoska nostalgia.

Fisherboyz – Riverside EP
Paweł Gzyl:

Nieoczywiste kontrasty.

Erlend Apneseth Trio – Åra
Łukasz Komła:

Przyszłość w tradycji.

Intrusion – Among The Stars
Paweł Gzyl:

Medytacyjne ćwiczenie z percepcją.

Buck – Altra Forma EP
Krystian Zakrzewski:

Podwodne historie.

Robert Logan – Sculptor Galaxy
Maciej Kaczmarski:

Kosmiczny rzeźbiarz.

RX-101 – Transmission
Paweł Gzyl:

Bezpretensjonalne wspomnienia z przeszłości.

Nowości z Sub Rosa

Przegląd wydawnictw z belgijskiej oficyny Sub Rosa.

SR416_front

Lilly Joel – „What Lies In The Sea” (15.10.2015 | Sub Rosa)

Lynn Cassiers (wokal, elektronika) i Jozef Dumoulin (instrumenty klawiszowe, elektronika) właśnie opublikowali swój pierwszy wspólny krążek, pt. „What Lies In The Sea”. Myślę, że większość z was powinna kojarzyć postać Cassiers, bowiem to jedna z najważniejszych współczesnych belgijskich wokalistek, która w odważny sposób eksperymentuję ze swoim głosem. Artystka ma też solowy projekt o bardzo ciekawej nazwie The Bird the Fish and the Ball (wideo). Dodam, iż swego czasu współpracowała z Marshallem Allenem, Octurn i The Brussels Jazz Orchestra. Jej kolega, Dumoulin, to również interesująca postać belgijskiej sceny, ale bardziej z okolic jazzu, muzyki improwizowanej, rocka czy muzyki klasycznej. Na co dzień występuje w The Red Hill Orchestra, a także w duecie z Benoît Delbecqiem.

Pod szyldem Lilly Joel twórcy przygotowali zestaw jedenastu kompozycji będących na przecięciu ambientu oraz szeroko rozumianego eksperymentu z głosem i syntezatorami. Na pewno zaskakujące jest wykorzystanie w nieoczywisty sposób brzmienia pianina Fender Rhodes. Choć ich podejście do improwizowanych form także nie ma nic wspólnego z schematycznym myśleniem.

SR394_front

Kosmose – „Kosmic Music from the Black Country” (21.08.2015 | Sub Rosa)

Wydawcy z wytwórni Sub Rosa konsekwentnie prezentują zapomniane lub całkowicie nieznane nagrania zespołów belgijskich. Kolejnym tego przykładem jest formacja Kosmose z Charleroi. Grupę założył w 1969 roku Francis Pourcel wraz z trzema innymi muzykami. Drugą kluczową postacią okazał się Alaina Neffe (instrumenty klawiszowe, flet, wokal, elektronika), który dołączył do nich w 1971 roku. Następnie pojawili się gitarzysta Paul Kutzner i perkusista GM Hinant.

Artyści będący wówczas pod wielkim wpływem kosmische musik zaczęli się spotykać co niedzielę na próbach w dosyć małym w mieszkaniu Francisa Pourcela znajdującym się na poddaszu. Ponoć wcześniej niczego nie omawiali, po prostu wchodzi i grali. Rejestrowali swoje kompozycje na prostym sprzęcie (np. TC63 Sony). Niestety, ale spora część taśm uległa zniszczeniu.

Dwupłytowe wydawnictwo „Kosmic Music from the Black Country” przedstawia zbiór kompozycji z lat 1973-1978. Ten niewielki wycinek czasu doskonale pokazuje, że byli to niesamowicie kreatywni muzycy, którzy omijali szerokim łukiem blues-rocka. Belgowie fascynowali się psychodelią, kosmische musik, krautrockiem, noise’em, muzyką improwizowaną i free jazzem. Na drugim krążku znajdziemy utwory trwające ponad dwadzieścia minut. Album „Kosmic Music from the Black Country” został poświęcony pamięci Paula Kutznera (1956-2012).

Fieldtone

Fieldtone – „Book of Air” (12.11.2015 | Sub Rosa/Granvat)

„Book of Air” to debiutancki krążek belgijskiego zespołu Fieldtone: Stijn Cools (perkusja), Indre Jurgeleviciuté (kanklės), Benjamin Sauzereau (gitara elektryczna), Bert Cools (gitara elektryczna, akustyczna) i Nathan Wouters (kontrabas). Tematem przewodnim twórczości Fieldtone jest cisza w przyrodzie, którą artyści zaobserwowali w różnych lokalizacjach. W ich rozumieniu słowo „cisza” odnosi się do miejsca, gdzie nie słychać żadnej muzyki ani dialogów. Medytacyjny charakter nagrań został zbudowany w oparciu o akustyczny ambient („Shille gwer canne”) i jazz („Shen show tyray”, „Phio beres”, „O chiba ram ren”) z okolic Dale Cooper Quartet & The Dictaphones, Kammerflimmer Kollektief czy Kilimanjaro Darkjazz Ensemble.

 

Strona oficyny Sub Rosa »Profil na Facebooku »Strona Granvat »Profil na Facebooku »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.