MONOH – MONOH
Łukasz Komła:

W oparach myśli.

ISAN – Lamenting Machine
Paweł Gzyl:

Najbardziej wyciszona płyta angielskiego projektu.

Stephen Mallinder – Um Dada
Paweł Gzyl:

Efektowny powrót weterana.

Piernikowski – The best of moje getto
Jarek Szczęsny:

Ile w tobie jest z białasa. (Tekst zawiera przekleństwa)

Pyur – Oratorio For The Underworld
Paweł Gzyl:

Wędrówka do krainy między życiem a śmiercią.

Kim Gordon – No Home Record
Jarek Szczęsny:

Zaskoczenie? Niekoniecznie.

Boreal Massif – We All Have Impact (Even Hippies Do)
Paweł Gzyl:

Trip-hop is not dead (yet).

Electric Sewer Age – Contemplating Nothingness
Maciej Kaczmarski:

Kopia mistrza.

Emptyset – Blossoms
Paweł Gzyl:

Producenci z Bristolu wkraczają na nowe terytoria.

Nagrobki – Pod Ziemią
Jarek Szczęsny:

Poważni jak śmierć.

LDY OSC – sōt
Paweł Gzyl:

Click & cuts na nowo.

Nick Cave and the Bad Seeds – Ghosteen
Jarek Szczęsny:

Pomnik żałoby.

Pablo Mateo – Weird Reflections Beyond The Sky
Paweł Gzyl:

Techno do tańca.

Danny Brown – uknowhatimsayin¿
Jarek Szczęsny:

Gorączkowe wizje rapera.



Nowości z Bôłt Records

Wytwórnia Bôłt Records powraca z serią „Populista”.

Richard Youngs

Richard Youngs – „Plays Parallel Winter” (styczeń 2016 | Bôłt Records)

Zima to szczególny czas w życiu tego muzyka, ponieważ już jako dziecko często chorował w tym okresie. Dzisiaj również zdarza mu się walczyć z infekcją płuc. Richard Youngs postanowił niejako rozprawić się z tą porą roku i wspomnieniami. 13 grudnia 2014 roku odbył się w Warszawie pierwszy koncert Youngsa – brytyjskiego kompozytora, songwritera, muzyka i producenta. Tego wieczora artysta na widok pianina stojącego w sali Komuny spontanicznie zaproponował wykonanie utworu „Parallel Winter”. Po koncercie Youngs mówił o tej kompozycji, że ma ona tyle wersów, ile my mamy dni kalendarzowej zimy.

Pomysł na powstanie „Parallel Winter” zrodził się w głowie Brytyjczyka kilka lat temu, kiedy to jego żona i syn wyjechali zimą na krótkie wakacje do Portugalii. On został w Glasgow i sporo grywał po nocach. Nagranie „Parallel Winter” na gitarę, cytrę i głos, kojarzy mi się ze słuchaniem opowieści gdzieś przy kominku, a za oknem śnieżne zaspy, mróz i wiatr. Motyw drogi w literaturze i filmie doskonale wszyscy znamy, zaś w muzyce nie jest on częstym zjawiskiem. „Parallel Winter” wypełniła tę lukę będąc znakomitym przykładem muzyki drogi.

Barbara Kinga Majewska, Emilia Sitarz

Barbara Kinga Majewska, Emilia Sitarz – „Play Franz Schubert Winterreise” (styczeń 2016 | Bôłt Records)

Barbara Kinga Majewska to wybitna wokalistka specjalizująca się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Laureatka wielu programów stypendialnych, przyznawanych m.in. przez Fundację Ryszarda Wagnera. W 2014 roku Majewska zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w operze Sławomira Wojciechowskiego „Zwycięstwo nad Słońcem”. Oprócz tego artystka zajmuje się też krytyką muzyczną, a swoje teksty publikuje w dziale „Kultura” internetowego portalu Instytutu Goethego, w serwisie internetowym Narodowego Instytutu Audiowizualnego Muzykoteka Szkolna oraz w magazynie „Glissando”.

Na albumie „Play Franz Schubert Winterreise” Majewskiej towarzyszy pianistka Emilia Sitarz – znana m.in. z Lutosławski Piano Duo i zespołu Kwadrofonik. Panie wzięły na warsztat słynny cykl pieśni „Winterreise” („Podróż zimowa”) napisanych w 1827 roku przez Franza Schuberta do poezji Wilhelma Müllera. Niedawno pisałem o płycie „aus vierundzwanzig” Uwe Rascha, na której niemiecki kompozytor także nawiązuje do pieśni Schuberta, ale w innym kontekście.

Majewska i Sitarz oczywiście odchodzą od modelowego wykonania pieśni oraz świadomie drążą swoją własną ścieżkę w strukturach harmonicznych, dzięki czemu ich interpretacje są błyskotliwe, odważne, nowatorskie i zapamiętywalne.

Joanna Halszka Sokołowska

Joanna Halszka Sokołowska – „Plays Franz Schubert Winterreise” (styczeń 2016 | Bôłt Records)

Joanna Halszka Sokołowska to wokalistka, kompozytorka, tancerka, aktorka, choreografka i reżyserka specjalizująca się w tworzeniu eksperymentalnych form artystycznych. W 2008 roku wraz z Joanną Piwowar napisała i zrealizowała spektakl „Wykwalifikowane”. Śpiewa też w zespole Przepraszam, z którym w 2013 roku opublikowała debiutancki krążek. Z kolei w 2014 roku wydała nakładem Bôłt Records solowy materiał, pt. „Msza”.

Płytę „Plays Franz Schubert Winterreise” wypełniła ponad 70-minutowa kompozycja na głos, zarejestrowana na tzw. „setkę” w trakcie nocnej sesji w teatrze. Konceptualne myślenie Sokołowskiej naznaczone spontanicznością idzie w parze z zamysłem Schuberta odnośnie pojmowania przez niego pieśni jako gatunku wywodzącego się z tradycji ludowej.

 

Strona Bôłt Records »Profil na Facebooku »

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.