KTLH – Azathoth
Jarek Szczęsny:

Egzorcyści będą mieć pełne ręce roboty.

Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon
Paweł Gzyl:

Wizyta na Spitsbergenie.

Planetary Assault Systems – Live At Cocoon Ibiza
Paweł Gzyl:

Techno z saksofonem? Czemu nie!

Olo Walicki & Jacek Prościński – Llovage
Jarek Szczęsny:

Uciekająca sekcja rytmiczna.

Abul Mogard – Kimberlin
Maciej Kaczmarski:

Elegia na odejście.

Tobias Preisig – Diver
Łukasz Komła:

Skoncentrowana powódź.

Lee Gamble – Exhaust (Flush Real Pharynx Part 2)
Paweł Gzyl:

Powrót do korzeni.

Various Artists – Pop Ambient 2020
Paweł Gzyl:

Ambient jak skała.

FKA Twigs – Magdalene
Jarek Szczęsny:

Jedno płuco.

Sarin – Moral Cleansing
Paweł Gzyl:

EBM wyszlifowany na najwyższy połysk.

Mary Komasa – Disarm
Przemysław Solski:

Rozbrójmy się.

Black Sea Dahu – No Fire in the Sand
Łukasz Komła:

Tonąc w lekkości.

DJ Shadow – Our Pathetic Age
Jarek Szczęsny:

Ilość nie przekłada się na jakość.

Shanti Celeste – Tangerine
Paweł Gzyl:

Na poprawę nastroju.



Selectors 001 – Motor City Drum Ensemble

Historia ciągle żywa.

W ramach festiwalu Dekmantel, organizowanego z coraz większym rozmachem w Amsterdamie przez kolektyw skupiony wokół wytwórni o tej samej nazwie, funkcjonuje od dwóch lat z wielkim powodzeniem cykl „Selectors”, w ramach którego za deckami jednej ze scen stają najlepsi zdaniem twórców imprezy didżeje świata. Do tej pory były to naprawdę same uznane nazwiska – Ben UFO, Floating Point, Traxx czy Donato Dozzy.

Szefostwo Dekmantela postanowiło zamienić tę festiwalową ideę na cykl wydawnictw, które byłyby realizowane według tegoż pomysłu. Otrzymamy więc najpierw trzy płyty, na których znajdą się odrębne zestawy nagrań, wyselekcjonowane z wielką starannością przez trzech didżejów: Motor City Drum Ensemble, Young Marco i Joya Orbisona. Na pierwszy rzut idzie kolekcja przygotowana przez mistrza korzennego house’u z Niemiec – Danilo Plessowa – który od wielu lat jest związany ze swymi holenderskimi przyjaciółmi.

Składankę otwiera podrasowany na tribalową modłę masywny deep house z zamaszystą partią Rhodesa na czele – „Luv Music” DJ Slym Fasa (czyli Tony’ego Ollivierry) z 1997 roku. Bardziej garage’ową wersję gatunku prezentuje kwartet House Of Jazz w utworze „Hold Your Head Up”, finezyjnie łączącym soulowy chórek z szurającymi breakami. O tym, że klasyczny deep house może powstać również w Manchesterze, świadczy „A Lil Tribute To The Moody Black Keys” projektu Irfana Hussaina pod nazwą 20 Below.

Na teren szorstkiego house’u rodem z Chicago przenosi nas „Essence Of A Dream” duetu Risque III, w skład którego wchodzi jeden z weteranów gatunku – K-Alexi Shelby. To prawdziwy katalog najważniejszych brzmień dla tego stylu rodem z 1987 roku: surowy automat perkusyjny, stukający cowbell, kumkający bas, strzeliste klawisze i rymowana nawijka. Rewelacja!

Druga część zestawu wiedzie nas prawie cztery dekady wstecz. „African Rock” grupy Licky to podrasowane na plemienna modłę klasyczne disco, wypełnione funkowym basem, jazzowym saksofonem i soulowym fortepianem. Jeszcze większym rarytasem jest „Don’t Mess With The Devil” – chrześcijański hymn religijny nagrany w 1979 roku przez Raphaela Greena, wtedy pastora, dzisiaj cenionego biskupa. Do energetycznego disco wracamy w „New York’s Movin” Ahzza i „Freak’n’Freeze” Billa Deala & The Rhondels, uwodzących dubowymi efektami i seksownymi chórkami.

Stworzenie takiego zestawu musiało kosztować Danilo Plessowa sporo wysiłku. Wszystkie nagrania z płyty pochodzą z niezwykle rzadkich wydawnictw, które w większości do dziś nie były wznawiane. Niemiecki didżej przekopał się przez ponad 15 tysięcy winyli ze swej kolekcji – i wykorzystał te, które chciałby mieć na jednej kompilacji. Sporo zachodu zajęło też pozyskiwanie licencji – w tym telefon do biskupa Greena z kościoła w St. Louis. Dzięki temu otrzymaliśmy jednak wspaniałą kolekcję, która mimo, iż zawiera nagrania sprzed wielu lat, wprost porywa swą żarliwą energią.

Dekmantel 2016

www.dekmantel.com

www.facebook.com/dkmntl

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarze 2

  1. Lilek

    Błąd w artykule: Motor City Drum Ensemble