Kompozyt – Hybridism
Jarek Szczęsny:

Rozbudzić może uśpione pokłady filozoficznej głębi.

New Rome (Tomasz Bednarczyk) – New Rome
Ania Pietrzak:

Nowe oblicze wrocławskiego producenta.

Catnapp – Break
Paweł Gzyl:

Basowe piosenki.

Joshua Sabin – Sutarti
Paweł Gzyl:

Zew z litewskich lasów.

Thom Yorke – Anima
Maciej Kaczmarski:

1997-2019-2049?

Koza – Mystery Dungeon
Jarek Szczęsny:

Moby Dick.

D. Carbone – A.C.A.B.
Paweł Gzyl:

D. Carbone idzie na wojnę.

Fire! Orchestra – Arrival
Jarek Szczęsny:

Zrobiło się ciszej.

SØS Gunver Ryberg – Entangled
Paweł Gzyl:

Ciekawie, ale za krótko.

Palmer Eldritch – [dog]
Jarek Szczęsny:

Nieustanny proces chwalenia.

LSD – Second Process
Paweł Gzyl:

Kreatywna kooperacja czy skok na kasę?

Lena Andersson – Söder Mälarstrand
Paweł Gzyl:

Owoc studyjnego spotkania Eomaca i Kyoki.

Michał Miegoń & Adam Witkowski – Dwuja
Jarek Szczęsny:

Zawsze słucha się inaczej.

Lost Few – Between The Silence
Paweł Gzyl:

Muzyka na poprzemysłowe przestrzenie.



Eksperymentalne oblicze RPA – część dwudziesta siódma

Południowoafrykańska elektronika potrafi zaskakiwać. Najlepszym tego przykładem jest składanka „The Sound of Durban Vol.1”. Dziki taniec czas zacząć!   

Oh Gqom okładka

Gqom Oh! – „The Sound of Durban Vol.1” (01.02.2016 | Gqom Oh!)

W sierpniu 2015 roku pojawiła się EP-ka, pt. „Gqom Oh! Sampler” zapowiadająca coś większego. A to coś ukazało się całkiem niedawno w formie winylowego wydawnictwa „The Sound of Durban Vol.1”. Zacznę od tego, że oficynę Gqom Oh! założyli: mieszkający w Rzymie DJ Nan Kolè i pochodzący z Durbanu Lerato Phiri. Ich głównym celem jest promowanie muzyki elektronicznej powstającej właśnie w Durbanie – największym mieście w prowincji KwaZulu-Natal oraz liczącym ponad 3,4 mln mieszkańców.

Słowo „gqom” w języku zulu oznacza „bęben”. Ten rodzaj muzyki elektronicznej nazywanej w miejscowym slangu gqom charakteryzuje się mrocznym basowym brzmieniem. Gqom jest ściśle powiązany z konkretnym stylem tańca – bhenga. Wszystko odbywa się oczywiście w duchu DIY, gdzie każdy twórca musi zadbać o zdobycie oprogramowania czy sampli. Kolejną misją wydawców z Gqom Oh! jest także wspieranie lokalnych artystów w kwestiach technicznych.

Południowoafrykańscy producenci dodatkowo zanurzyli gqom w hip-hopie, kwaito, funku, kulturze soundsystemów i plemiennej rytmice. Powstała niezwykła i wybuchowa mieszanka mogąca rozwalić nie jeden parkiet na całym świecie. – „Słuchając gqom można poczuć trudną historię RPA. To muzyka zamieszek” – wyjaśnia Kolè.

Podwójny longplay „The Sound of Durban Vol.1(nakład wyczerpał się po kilku dniach) wypełniło dwanaście niesamowitych nagrań, takich twórców jak Dominowe, Dj Mabheko, Julz Da DeeJay, Cruel Boyz, Citizen Boy, TLC Fam czy Formation Boyz. Od wielu lat w Durbanie – i nie tylko – krzyżują się wpływy zachodnie (szczególnie brytyjskie) i afrykańskie, mocno zakorzenione w tradycji. Dzięki temu wyjątkowemu połączeniu powstało unikalne brzmienie gqom. Choć nie zapominajmy o tym, że te mroczne dźwięki mają przełożenie na codzienne życie mieszkańców Durbanu, bo ich aktualna sytuacja życiowa pozostawia wiele do życzenia.

Profil na Facebooku »Słuchaj na Soundcloud »

Jason Barty

Jason Barty – „A Few Songs” (07.02.2016 | self-released)

Z Durbanu przenosimy się do Kapsztadu, gdzie mieszka i tworzy Jason Barty. Jego elektronika to zupełnie inny świat wpływów. Najbliżej mu do downtempo. Album „A Few Songs” to bardzo przyjemne dryfowanie wśród onirycznej i rozmarzonej elektroniki.

Profil na Facebooku »Słuchaj na Soundcloud »

 

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarze 2

  1. Łukasz Komła

    Widzę, że nadajemy na tych samych falach :).

  2. jacek

    Gqom Oh , noga , ręka , kark i wszystkie inne częsci ciała same sie rwą … Dziki taniec czas zacząć !!!!!