Sstrom – Drenched 1 – 12
Paweł Gzyl:

Surowe techno z uszkodzonego komputera.

Mirt – Greed
Jarek Szczęsny:

Wątłe struktury.

Various Artists – 10 Years of Monkeytown
Paweł Gzyl:

Spojrzenie wstecz.

EABS – Slavic Spirits
Jarek Szczęsny:

Jazz w bardo.

Bartosz Kruczyński – Baltic Beat II
Jarek Szczęsny:

Nie chciałbym przesłodzić.

Resina – Traces (Remixes)
Mateusz Piżyński:

Najnowsze wydawnictwo naszej rodzimej, bardzo utalentowanej, artystki, Karoliny Rec (aka Resina) to zestaw 5 utworów, gdzie cztery to genialne reinterpretacje, za którymi stoją Abul Mogard, Lotic, Ben Frost i William Criag.

Różni artyści – Portrety
Jarek Szczęsny:

Sami perkusiści.

Tracey – Biostar
Paweł Gzyl:

Pastelowe electro wyjęte z klubowego kontekstu.

Laurence Pike – Holy Spring
Jarek Szczęsny:

Łyżeczką, a nie chochlą.

Altstadt Echo – This Work Contains Lead
Paweł Gzyl:

Rozdarcie między światem ducha i materii.

Luis Vicente & Vasco Trilla – A Brighter Side of Darkness
Łukasz Komła:

Rogate flow sięgające głębin.

Matias Aguyao – Support Alien Invasion
Paweł Gzyl:

Najbardziej wymagający album chilijskiego producenta.

Coil – Live Five
Maciej Kaczmarski:

Niewyrażalna intymność.

Vin Sol – Planet Trash
Paweł Gzyl:

Od house’u do ambientu.



Petar Dundov – At The Turn Of Equilibrum

Imponujący hołd dla klasyki nietaneczej elektroniki.

Dotychczasowe dokonania chorwackiego producenta ustawiły go na osobnym miejscu współczesnej sceny elektronicznej. Ponieważ w ostatnim okresie zdominowało ją brutalne techno i mroczny ambient, pełna klasycznego uroku i kosmicznych przestrzeni muzyka Petara Dundova nijak do tego nie pasowała. Mimo to zdobyła zarówno poklask krytyki, jak i uwielbienie fanów, dzięki czemu niekonwencjonalny twórca gościł regularnie na największych festiwalach gatunku w Europie.

W poprzek obecnych trendów stało również upodobanie Chorwata do formatu albumu. W obecnych latach przeżywamy renesans winylu – tymczasem zrealizowana z wielkim rozmachem muzyka Dundova idealnie pasuje do formatu kompaktu, na którym może się zmieścić prawie półtorej godziny grania, bez potrzeby dzielenia go na kolejne części. Nie inaczej jest z piątą płytą artysty, która zawiera materiał zmiksowany w jedną całość.

Otwierający zestaw „Then Life” to eteryczny ambient rozpisany na rozwibrowane arpeggia, które uzupełnia subtelna partia piano. W „The Lattice” uderza już rytm – bliski tech-house’owemu minimalowi z poprzedniej dekady. Reszta utworu kojarzy się jednak z europejskim trance’m, koncentrując się na sążnistej partii podniosłych syntezatorów. Nieco inaczej wypada „Before It All Ends”, ponieważ tym razem rytm wzbogacają plemienne perkusjonalia, a głównym wątkiem nagrania jest monumentalna partia kościelnych organów.

Minimalowy tech-house powraca w „Midnight Orchestra” – kruchy bit wnosi jednak ze sobą melodyjny motyw klawiszowy, przywołujący na myśl „Oxygene” i „Equinox” Jean-Michela Jarre’a. Dla urozmaicenia „Mist” pulsuje w rytmie bliskim electro, a towarzyszą mu kosmiczne pasaże wywiedzione z dawnych dokonań Tangerine Dream. Chwilę wycieszenia wnosi z kolei „New Hope”, zaskakując niemal prog-rockowym brzmieniem. Kontynuuje je „Missing You”, choć tym razem rytm kompozycji wyznaczają sprężyste breaki. Całość wieńczy soundtrackowy „Everlasting Love”, stanowiąc hołd dla Vangelisa.

Choć może „At The Turn Of Equilibrum” nie ma tej lekkości co „Ideas From The Pond” czy tej świeżości co „Escapements”, muzyka Petara Dundova nadal jednak ujmuje swym epickim rozmachem, głęboką emocjonalnością i klasyczną urodą. Tak naprawdę ma ona więcej wspólnego z elektroniką z lat 70. i 80. niż ze współczesnym techno czy nawet trance’m. W ten zaskakujący sposób to właśnie chorwacki producent okazuje się być najważniejszym spadkobiercą gigantów tego nurtu – wspomnianego Jarre’a, Vangelisa czy Tangerine Dream.

Music Man 2016

www.musicmanrecords.net

www.facebook.com/musicmanrecords

www.petardundov.com

www.facebook.com/dundov

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.