Emika ‎– Falling In Love With Sadness
Mateusz Piżyński:

Czy uptempo to dobra kanwa na smutne opowieści?

Terence Fixmer – Through The Cortex
Paweł Gzyl:

Nastrój, nie energia.

Mazutti – Kształt Jazzu Który Ma Dojść
Jarek Szczęsny:

Albo i nie.

Aphex Twin – Collapse EP
Ania Pietrzak:

Ukochany troll częstuje kryształami.

Tim Hecker – Konoyo
Jarek Szczęsny:

Wkurz przemądrzałego realistę.

Kaczmarek – K.A.C.Z.M.A.R.E.K.
Paweł Gzyl:

Kolejny krok w stronę eksperymentu.

Envee, Teielte oraz Petite Noir
Jarek Szczęsny:

Polska i reszta świata.

The Lotus Eaters – Desatura
Paweł Gzyl:

Wycinki ze studyjnych improwizacji.

Marie Davidson – Working Class Woman
Jarek Szczęsny:

Alternatywny bal.

Puce Mary – The Drought
Paweł Gzyl:

Dominacja czy uległość?

The Dumplings // Oxford Drama
Jarek Szczęsny:

Młodzi, zdolni, elektroniczni.

Various Artists – Air Texture Vol. VI – Selected By Steffi & Martyn
Paweł Gzyl:

Breakbeatowa wersja ambientu.

Szun Waves – New Hymn To Freedom
Jarek Szczęsny:

Pasuje jak ulał.

Stephen Lopkin – Clyde Built
Paweł Gzyl:

Świetlista elektronika w stylu Motor City.



Bouchons D’Oreilles – Idele

Z nową kasetą powraca polski duet Bouchons D’Oreilles – Mateusz Wysocki (Fischerle) + Łukasz Kacperczyk.  

Bouchons D’oreilles to projekt dwóch znakomitych artystów aktywnie działających na rodzimej scenie eksperymentalnej. Mateusza Wysockiego doskonale znamy jako Fischerle, ale wydaje też jako Mech i w ducie Porcje Rosołowe. Z kolei Łukasz Kacperczyk udziela się m.in. w przedsięwzięciach Cukier i Warsaw Improvisers Orchestra. Z tym drugim zespołem Bouchons D’oreilles opublikowali w 2015 roku wspólną taśmę nakładem amerykańskiej wytwórni Astral Spirits (tutaj pisałem). Teraz panowie zawędrowali ze swoją muzyką na Węgry, a mianowicie do labelu Farbwechsel. Ich nowa taśma nosi tytuł „Idele”, a na niej znajdziemy pięć premierowych kompozycji i dwa remiksy autorstwa Kokuma i S Olbrichta.

Wysocki i Kacperczyk przygotowali swój materiał łącząc elektronikę z autentycznymi nagraniami terenowymi i preparowanym field recordingiem. Można powiedzieć, że już robił coś podobnego Wysocki z Lechem Nienartowiczem pod szyldem Porcje Rosołowe – w ubiegłym roku wydali płytę „Insects 4-7” (Crónica), na której za pomocą syntetycznych dźwięków elektronicznych naśladowali odgłosy żywych organizmów. Tym razem członkowie Bouchons D’oreilles mocniej skupili się na rekonstruowaniu pejzażu dźwiękowego, ale patrząc na niego ze znacznie szerszej perspektywy.

Mimo, że w bardzo dobrym i otwierającym całość utworze „Sheaf” bliżej im do eterycznego ambientu, to i tak można dostrzec okruchy dźwiękowe wyśmienicie imitujące warstwę field recordingu (np. plusk wody). W „Abelian” mamy wyraźne odgłosy flamastra przemieszczającego się w szybkim tempie po kartce papieru i do tego w otoczeniu elektroakustycznych wyładowań. Syntezator analogowy podsycił eksperymentalny charakter kompozycji „Catalan”. Z kolei więcej dźwięków natury znalazło się w nietuzinkowym „Unar”, gdzie doznajemy swoistej dezorientacji – zgodnie z myślą autorów – bowiem z jednej strony słyszymy ptaki, a z drugiej – głębinowe drony. Wniosek jest prosty: błędnik szaleje a percepcja stawia znak? Podstawową część taśmy zamyka wciągające ambientowo-eksperymentalne nagranie „Lemma”, mogące kojarzyć się z twórczością Mirta. I nie zapomnijcie o remiksach Kokuma i S Olbrichta – są warte uwagi!

Po wysłuchaniu „Idele” doszedłem do wniosku, że duet Bouchons D’Oreilles wkroczył na właściwą ścieżkę. Na ubiegłorocznym splicie artyści w dosyć niepewny sposób dotykali różnych brzmień i obszarów, teraz zdecydowanie odważniej dzielą się swoimi pomysłami – a co za tym idzie, są bardziej przekonywujący.

23.05.2016 | Farbwechsel

 

Strona Facebook Bouchons D’Oreilles »Strona Farbwechsel »Profil na Facebooku »Profil na BandCamp »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.