Natura Morta – Environ
Łukasz Komła:

Obcowanie z muzyką improwizowaną tria Natura Morta dostarcza wyjątkowych wrażeń. Warto to poczuć!

Henning Baer – Shatterproof
Paweł Gzyl:

Producencka wersja Grounded Theory.

ŻAL – Teodor
Paulina Miedzińska:

Muzyka ŻAL’u jest mroczna u podstaw, a drąży ją taneczne ziarno.

zvλd – Baklava
Maciej Kaczmarski:

Tajemnicze słodycze.

M.E.S.H. – Hesaitix
Paweł Gzyl:

Czy angielskiemu producentowi udało się przeskoczyć nowatorski debiut?

Nadah El Shazly – Ahwar
Łukasz Komła:

Egipska awangarda na krawędzi jawy i snu.

Anja Schneider – SoMe
Paweł Gzyl:

Pierwszy album niemieckiej producentki od dziewięciu lat.

Gajek – 17
Paweł Gzyl:

„17” to tak naprawdę odwrócone „71”.

Fallbeil – Macht Macht Zement
Paweł Gzyl:

Genialni dyletanci powrócili!

Various Artists – Watergate XV
Paweł Gzyl:

Tak się bawi Watergate.

Paul St. Hilaire & Rhauder ‎– Derdeoc
Maciej Kaczmarski:

Spadkobiercy kolektywu Basic Channel.

John Lake – #void
Jarek Szczęsny:

Jan od odczłowieczania.

Blush Response – Infinite Density
Paweł Gzyl:

EBM w służbie techno – i na odwrót.

Burial – Untrue po 10 latach
Redakcja:

Jak oceniamy „Untrue” z perspektywy 10 lat? Jak mocno ta płyta wpłynęła na nas, a jak mocno na elektronikę? Przeczytajcie opinie autorów NM i komentujcie.

Bouchons D’Oreilles – Idele

Z nową kasetą powraca polski duet Bouchons D’Oreilles – Mateusz Wysocki (Fischerle) + Łukasz Kacperczyk.  

Bouchons D’oreilles to projekt dwóch znakomitych artystów aktywnie działających na rodzimej scenie eksperymentalnej. Mateusza Wysockiego doskonale znamy jako Fischerle, ale wydaje też jako Mech i w ducie Porcje Rosołowe. Z kolei Łukasz Kacperczyk udziela się m.in. w przedsięwzięciach Cukier i Warsaw Improvisers Orchestra. Z tym drugim zespołem Bouchons D’oreilles opublikowali w 2015 roku wspólną taśmę nakładem amerykańskiej wytwórni Astral Spirits (tutaj pisałem). Teraz panowie zawędrowali ze swoją muzyką na Węgry, a mianowicie do labelu Farbwechsel. Ich nowa taśma nosi tytuł „Idele”, a na niej znajdziemy pięć premierowych kompozycji i dwa remiksy autorstwa Kokuma i S Olbrichta.

Wysocki i Kacperczyk przygotowali swój materiał łącząc elektronikę z autentycznymi nagraniami terenowymi i preparowanym field recordingiem. Można powiedzieć, że już robił coś podobnego Wysocki z Lechem Nienartowiczem pod szyldem Porcje Rosołowe – w ubiegłym roku wydali płytę „Insects 4-7” (Crónica), na której za pomocą syntetycznych dźwięków elektronicznych naśladowali odgłosy żywych organizmów. Tym razem członkowie Bouchons D’oreilles mocniej skupili się na rekonstruowaniu pejzażu dźwiękowego, ale patrząc na niego ze znacznie szerszej perspektywy.

Mimo, że w bardzo dobrym i otwierającym całość utworze „Sheaf” bliżej im do eterycznego ambientu, to i tak można dostrzec okruchy dźwiękowe wyśmienicie imitujące warstwę field recordingu (np. plusk wody). W „Abelian” mamy wyraźne odgłosy flamastra przemieszczającego się w szybkim tempie po kartce papieru i do tego w otoczeniu elektroakustycznych wyładowań. Syntezator analogowy podsycił eksperymentalny charakter kompozycji „Catalan”. Z kolei więcej dźwięków natury znalazło się w nietuzinkowym „Unar”, gdzie doznajemy swoistej dezorientacji – zgodnie z myślą autorów – bowiem z jednej strony słyszymy ptaki, a z drugiej – głębinowe drony. Wniosek jest prosty: błędnik szaleje a percepcja stawia znak? Podstawową część taśmy zamyka wciągające ambientowo-eksperymentalne nagranie „Lemma”, mogące kojarzyć się z twórczością Mirta. I nie zapomnijcie o remiksach Kokuma i S Olbrichta – są warte uwagi!

Po wysłuchaniu „Idele” doszedłem do wniosku, że duet Bouchons D’Oreilles wkroczył na właściwą ścieżkę. Na ubiegłorocznym splicie artyści w dosyć niepewny sposób dotykali różnych brzmień i obszarów, teraz zdecydowanie odważniej dzielą się swoimi pomysłami – a co za tym idzie, są bardziej przekonywujący.

23.05.2016 | Farbwechsel

 

Strona Facebook Bouchons D’Oreilles »Strona Farbwechsel »Profil na Facebooku »Profil na BandCamp »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze