Sons of Kemet – Your Queen Is A Reptile
Jarek Szczęsny:

Wypowiedzenie posłuszeństwa.

Mouse on Mars – Dimensional People
Mateusz Piżyński:

Impreza na Marsie tym razem przy pełnym słońcu.

Various Artists – Flowers From The Ashes: Contemporary Italian Electronic Music
Paweł Gzyl:

Nowe otwarcie?

Ljerke – Ljerke
Jarek Szczęsny:

Malownicza forma życia.

Fahrland – Mixtape Vol. I
Paweł Gzyl:

Domowe melodie.

Wojciech Jachna / Ksawery Wójciński – Conversation with Space
Jarek Szczęsny:

Nie ma to jak sobie pogadać.

Kazuya Nagaya – Microscope of Heraclitus
F P:

Natura lubi się ukrywać

Syny – Sen
Jarek Szczęsny:

Dużo, ciemno i głośno.

Fluxion – Ripple Effect
Paweł Gzyl:

Odświeżająca wersja gatunku.

FFRANCIS – Off The Grid
Ania Pietrzak:

Najciekawszy „polski” mariaż popu i elektroniki, polecany w szczególności sceptykom tego pierwszego.

Rebekah – My Heart Bleeds Black
Paweł Gzyl:

Jaki tytuł, taka muzyka.

Lemiszewski/Olter – Post Refference
Jarek Szczęsny:

To ja sobie poleżę.

Ursula K. Le Guin & Todd Barton – Music and Poetry of the Kesh
Jarek Szczęsny:

Czytajcie i słuchajcie.

Kapital & Richard Pinhas – Flux
Łukasz Komła:

Ziemianie z planety Flux!



Bouchons D’Oreilles – Idele

Z nową kasetą powraca polski duet Bouchons D’Oreilles – Mateusz Wysocki (Fischerle) + Łukasz Kacperczyk.  

Bouchons D’oreilles to projekt dwóch znakomitych artystów aktywnie działających na rodzimej scenie eksperymentalnej. Mateusza Wysockiego doskonale znamy jako Fischerle, ale wydaje też jako Mech i w ducie Porcje Rosołowe. Z kolei Łukasz Kacperczyk udziela się m.in. w przedsięwzięciach Cukier i Warsaw Improvisers Orchestra. Z tym drugim zespołem Bouchons D’oreilles opublikowali w 2015 roku wspólną taśmę nakładem amerykańskiej wytwórni Astral Spirits (tutaj pisałem). Teraz panowie zawędrowali ze swoją muzyką na Węgry, a mianowicie do labelu Farbwechsel. Ich nowa taśma nosi tytuł „Idele”, a na niej znajdziemy pięć premierowych kompozycji i dwa remiksy autorstwa Kokuma i S Olbrichta.

Wysocki i Kacperczyk przygotowali swój materiał łącząc elektronikę z autentycznymi nagraniami terenowymi i preparowanym field recordingiem. Można powiedzieć, że już robił coś podobnego Wysocki z Lechem Nienartowiczem pod szyldem Porcje Rosołowe – w ubiegłym roku wydali płytę „Insects 4-7” (Crónica), na której za pomocą syntetycznych dźwięków elektronicznych naśladowali odgłosy żywych organizmów. Tym razem członkowie Bouchons D’oreilles mocniej skupili się na rekonstruowaniu pejzażu dźwiękowego, ale patrząc na niego ze znacznie szerszej perspektywy.

Mimo, że w bardzo dobrym i otwierającym całość utworze „Sheaf” bliżej im do eterycznego ambientu, to i tak można dostrzec okruchy dźwiękowe wyśmienicie imitujące warstwę field recordingu (np. plusk wody). W „Abelian” mamy wyraźne odgłosy flamastra przemieszczającego się w szybkim tempie po kartce papieru i do tego w otoczeniu elektroakustycznych wyładowań. Syntezator analogowy podsycił eksperymentalny charakter kompozycji „Catalan”. Z kolei więcej dźwięków natury znalazło się w nietuzinkowym „Unar”, gdzie doznajemy swoistej dezorientacji – zgodnie z myślą autorów – bowiem z jednej strony słyszymy ptaki, a z drugiej – głębinowe drony. Wniosek jest prosty: błędnik szaleje a percepcja stawia znak? Podstawową część taśmy zamyka wciągające ambientowo-eksperymentalne nagranie „Lemma”, mogące kojarzyć się z twórczością Mirta. I nie zapomnijcie o remiksach Kokuma i S Olbrichta – są warte uwagi!

Po wysłuchaniu „Idele” doszedłem do wniosku, że duet Bouchons D’Oreilles wkroczył na właściwą ścieżkę. Na ubiegłorocznym splicie artyści w dosyć niepewny sposób dotykali różnych brzmień i obszarów, teraz zdecydowanie odważniej dzielą się swoimi pomysłami – a co za tym idzie, są bardziej przekonywujący.

23.05.2016 | Farbwechsel

 

Strona Facebook Bouchons D’Oreilles »Strona Farbwechsel »Profil na Facebooku »Profil na BandCamp »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze