Alberich – Quantized Angel
Paweł Gzyl:

Suma wszystkich przemian.

Amnesia Scanner And Bill Kouligas – Lexachast
Jarek Szczęsny:

Taniec z kaktusem.

HVL – Rhythmic Sonatas
Paweł Gzyl:

Jak to się robi w Gruzji.

Marek Kamiński – Not Here
Łukasz Komła:

Patrzeć w gwiazdy leżąc wśród nich.

These New Puritans – Inside The Rose
Maciej Kaczmarski:

Na wzburzonym morzu.

Christian Löffler – Graal (Prologue)
Paweł Gzyl:

Popowo i trance’owo.

Ifriqiyya Electrique – Laylet el Booree
Łukasz Komła:

Jeszcze więcej krwi, potu i transu!

Tommy Four Seven – Veer
Paweł Gzyl:

Brytyjski mocarz powraca wreszcie z nowym albumem.

Stefan Goldmann – Tacit Script
Paweł Gzyl:

Konceptualna awangarda wywiedziona z techno i house’u.

DJ Spider – Democide
Paweł Gzyl:

Ucieczka z Nowego Jorku.

Sonmi451 – Nachtmuziek
Ania Pietrzak:

„Nie przeszkadzać”.

Janus Rasmussen – Vin
Mateusz Piżyński:

Deep house’owy kalendarz połówki Kiasmosa.

Various Artists – Velvet Desert Music Vol. 1
Paweł Gzyl:

Nowy cykl kompilacji kolońskiej tłoczni.

Psyk – A Moment Before
Paweł Gzyl:

Hiszpański producent wraca do swoich korzeni.



Jesse Osborne Lanthier & Grischa Lichtenberger – CSLM

Kolejny odcinek futurystycznych popisów Niemca

Od ukazania się La Demeure; Il Y A Péril En La Demeure (recenzja) – nie minął jeszcze rok, a już otrzymaliśmy nową porcję eksperymentów od tego utalentowanego artysty. Tym razem Grischa Lichtenberger raczy nas eksperymentalnymi nagraniami zrealizowanymi wspólnie z Jesse Osbornem Lanthierem. Dzieło nosi nazwę CSLM (Conversations Sur Lettres Mortes) i nagrane zostało z okazji wydarzenia organizowanego przez festiwal Elektra i Mutek w 2014 roku. Poza sześcioma partiami stworzonymi przez duet, na płycie znajdujemy 3 remiksy, które przygotowali Low Jack, Gábor Lázár oraz Rabit.

Biorąc pod uwagę dotychczasowe poczynania obu artystów, łatwo dostrzec, że w CSLM w sferze rytmu zdecydowanie dominuje charakterystyczny rys Lichtenbergera. Po raz kolejny swoją basową mikrorytmiką intrygująco buduje napięcie, umiejętnie unikając przy tym inercji i powtarzalności. Jeżeli chodzi zaś o przestrzeń pomiędzy dźwiękami tych kunsztownie przetworzonych perkusjonaliów, pomysły obu twórców ciekawie się mieszają.

Każda z partii stanowi otwartą formę eksperymentalną. Początek i koniec są tu kwestią zupełnie umowną, a momentalne przejścia wcale nie zapowiadają tego, czego moglibyśmy się po nich spodziewać. Dla jednych będzie to frapująca nieprzewidywalność, inni z kolei – zwolennicy muzycznego porządku- wyłączą materiał po dwóch minutach. Artystów kompletnie nie interesuje składna, zadbana, zamknięta i przewidywalna forma. Zdecydowanie kładą nacisk na ustawicznie powtarzany dźwiękowy „moment” będący trzonem każdego utworu. I chociaż znów obcujemy z brzmieniem dość radykalnym, Lichtenberger na szczęście nie popada w ekstremalne dysonanse – jego manierę z poprzednich płyt.

Na płycie glitchowe brzmienia ścierają się z elementami przywodzącymi na myśl noise i industrial. Przestrzenne dźwięki perkusjonaliów zalewane są szumami i pulsującymi basami. Fonicznym eksploracjom brakuje jednak rytmicznego reżimu taneczności i intrygujących melodii, które preferuje Lanthier, ale i takich, którymi Lichtenberger potrafił zaskoczyć na swoim And IV [Inertia]. Wyłączając House/Magma produkcje z Conversations Sur Lettres Mortes są więc zasadniczo wyzute z melodyki i jednorodnego rytmu. Z pewnością ucieszy to fanów raczej drugiego, niż pierwszego z muzyków. Najciekawiej prezentują się remiksy, a przede wszystkim dość parkietowa wersja Good Morning America w wykonaniu Low Jacka oraz z lekka abstrakcyjna przeróbka 4% Rabita.

Tracklista:

01. CRT Creeper
02. House / Magma
03. Comcast
04. Good Morning America
05. 4% (Maurice)
06. Primetime
07. CRT Creeper (Low Jack Remix)
08. Good Morning America (Gábor Lázár Remix)
09. 4% (Rabit Remix)

Cosmo Rhythmatic | 2016

GRISCHA LICHTENBERGER / SOUNDCLOUD
JESSE OSBORNE LANTHIER / SOUNDCLOUD

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.