Rafael Anton Irisarri – Peripeteia
Jarek Szczęsny:

Ambient wagi ciężkiej.

Bouchons d’oreilles – Stray Dog with a Collar
Jarek Szczęsny:

W połowie drogi.

Chouk Bwa & The Ångströmers – Vodou Alé
Łukasz Komła:

Voodoo z przyszłości.

Ben Lukas Boysen – Mirage
Jarek Szczęsny:

Pokaz iluzji.

Siema Ziemia – Siema Ziemia
Jarek Szczęsny:

Dodatkowe skurcze mięśni.

Fluxion – Perspectives
Paweł Gzyl:

Nostalgia po grecku.

Lawrence English – Lassitude
Jarek Szczęsny:

Doskonała pustka.

Elysia Crampton – ORCORARA 2010
Jarek Szczęsny:

Niepowstrzymana losowość.

Kaitlyn Aurelia Smith – The Mosaic of Transformation
Jarek Szczęsny:

Cały zestaw radosnych nastrojów.

Phillip Sollman – Monophonie
Paweł Gzyl:

Muzyczna maszyneria.

Vladislav Delay & Sly Dunbar & Robbie Shakespeare – 500-Push-Up
Paweł Gzyl:

„Rakka” uzupełniona o dubowy puls.

Zguba – Pomór
Jarek Szczęsny:

Nieustający marsz kostuchy.

Richu M – House Of The Vaporising Sun
Bartek Woynicz:

Ten tytuł mówi wszystko.

Maenad Veyl – Reassessment
Paweł Gzyl:

Muzyka z sali operacyjnej.



Nowości z Hubro

Niedawno norweska oficyna opublikowała nowe albumy dwóch zespołów: Skadedyr i Moskus.  

Skadedyr

Skadedyr – „Culturen” (13.05.2016 | Hubro)

Dwa lata temu ukazała się debiutancka płyta norweskiego kolektywu Skadedyr – „Kongekrabbe” (recenzja). I było to jedno z najciekawszych wydawnictw tamtego roku. Grupę założyły Heida Karine Jóhannesdóttir Mobeck i Anja Lauvdal, niegdyś obie związane z przedsięwzięciem Your Headlights Are On. Oprócz nich mamy też muzyków udzielających się w Moskus, Broen OSK, Jenny Hval, Karokh, Snøskred, Trondheim Jazz Orchestra, Skrap, Hullyboo i nie tylko.

Najnowszy krążek Skadedyr – „Culturen” w porównaniu z „Kongekrabbe” przynosi więcej akustycznej i instrumentalnej muzyki. Niezmiennie artyści kontynuują bezkompromisowe łączenie wielu stylistyk, a robią to przy pomocy licznej sekcji instrumentów dętych i smyczkowych, podwójnej sekcji rytmicznej, gitar, fortepianu, syntezatorów, akordeonu oraz głosu. Ich kompozycje pomimo licznych skojarzeń nie jest łatwo opisać, nazwać itd. Weźmy choćby utwory „Datavirus” czy kapitalny „Bie”, w których przewijają się elementy tradycyjnej muzyki norweskiej przepuszczonej przez filtr awangardowych odniesień. Z pewnością ten drugi fragment odbiorcy Fire! Orchestry zapamiętają na długo i postawią tuż obok nagrań Szwedów. Eksperymentalno-noise’owy początek „Tralertall” niepostrzeżenie przechodzi w melancholijną muzykę filmową (przypomniały mi się obrazy z amerykańskich westernów z lat 50. i 60.), a później całość eksploduje…

Na koniec przepiękny „Culturen”, gdzie zestawiono poezję dziewiętnastowiecznego poety Ivara Aasena z liryczną warstwą instrumentów dętych, gitary, akordeonu i fortepianu. „Culturen” dopisuję do listy moich ulubionych płyt tego roku!

Profil na Facebooku »

Moskus

Moskus – „Ulv Ulv” (03.06.2016 | Hubro)

„Zespół Moskus to przykład klasycznego tria jazzowego (fortepian, kontrabas, perkusja), które za nic w świecie nie chce grać w oczywisty sposób. Robią co tylko mogą, aby odejść jak najdalej od rutyny, utartych harmonii, nudziarskiego swingowania czy popisowych solówek” – tak pisałem w 2014 roku na łamach magazyny „LAIF” o ich poprzednim wydawnictwie zatytułowanym „Mestertyven” (Hubro). Ciekawe jest to, że fotografia zdobiąca okładkę tamtej płyty pochodzi z lat 90., a na niej widzimy grupę ludzi stojących w krakowskim tramwaju.

Przypomnę, że Moskus tworzą Anja Lauvdal (fortepian), Fredrik Luhr Dietrichson (kontrabas) i Hans Hulbækmo (perkusja). Cała trójka wchodzi również w skład formacji Skadedyr. Byli też dwukrotnie nominowani do nagrody „Spellemannspriser” (norweska Grammy). Debiutancki album „Salmesykkel” nagrali w słynnym szwedzkim Atlantis Studio. „Mestertyven” z kolei zarejestrowali w drewnianym siedemnastowiecznym kościele Risør. Tegoroczny longplay „Ulv Ulv” zaś powstał w galerii Haugesund Billedgalleri. W dwóch kompozycjach gościnie wystąpił skrzypek Nils Økland grający na hardanger fiddle. Tym razem trio wykorzystało większą ilość instrumentów, więc usłyszymy harmonium, syntezator, instrumenty dęte, jew’s harp czy piłę.

Od samego początku zespół Moskus stawiałem na równi z E.S.T. i amerykańskim The Bad Plus. Teraz myślę, że Norwegowie zostawili w tyle wspomniane składy. Żeby się o tym przekonać, wystarczy wsłuchać się w „Chimes/gullregn”, „Kullgraver” oraz „Borre borre gulleple, sla vekk”. Nie brakuje im też poczucia humoru i dystansu do tego co robią. Świetnym przykładem jest ballada „We will always love you too, Whitney Huston”. Trio Moskus nadal zaskakuje swoim nieszablonowym spojrzeniem na jazz i muzykę współczesną.

Oficjalna strona Moskus »Profil na Facebooku »

 

Strona Hubro »Profil na Facebooku »Słuchaj na Soundcloud »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.