Natura Morta – Environ
Łukasz Komła:

Obcowanie z muzyką improwizowaną tria Natura Morta dostarcza wyjątkowych wrażeń. Warto to poczuć!

Henning Baer – Shatterproof
Paweł Gzyl:

Producencka wersja Grounded Theory.

ŻAL – Teodor
Paulina Miedzińska:

Muzyka ŻAL’u jest mroczna u podstaw, a drąży ją taneczne ziarno.

zvλd – Baklava
Maciej Kaczmarski:

Tajemnicze słodycze.

M.E.S.H. – Hesaitix
Paweł Gzyl:

Czy angielskiemu producentowi udało się przeskoczyć nowatorski debiut?

Nadah El Shazly – Ahwar
Łukasz Komła:

Egipska awangarda na krawędzi jawy i snu.

Anja Schneider – SoMe
Paweł Gzyl:

Pierwszy album niemieckiej producentki od dziewięciu lat.

Gajek – 17
Paweł Gzyl:

„17” to tak naprawdę odwrócone „71”.

Fallbeil – Macht Macht Zement
Paweł Gzyl:

Genialni dyletanci powrócili!

Various Artists – Watergate XV
Paweł Gzyl:

Tak się bawi Watergate.

Paul St. Hilaire & Rhauder ‎– Derdeoc
Maciej Kaczmarski:

Spadkobiercy kolektywu Basic Channel.

John Lake – #void
Jarek Szczęsny:

Jan od odczłowieczania.

Blush Response – Infinite Density
Paweł Gzyl:

EBM w służbie techno – i na odwrót.

Burial – Untrue po 10 latach
Redakcja:

Jak oceniamy „Untrue” z perspektywy 10 lat? Jak mocno ta płyta wpłynęła na nas, a jak mocno na elektronikę? Przeczytajcie opinie autorów NM i komentujcie.

Kg Augenstern – Tentacles

Niemieccy artyści wybrali się w podróż statkiem z Berlina do Francji. Po drodze pokonali wiele mostów i w trakcie ich mijania zarejestrowali różne odgłosy.

Christiane Prehn i Wolfgang Meyer tworzą duet o nazwie Kg Augenstern. Oboje działają w obszarze audiowizualnych/audiokinetycznych instalacji, performance’u, sztuki wideo, soundartu i filmu. Przez wiele lat żyli i pracowali na statku Anuschka. W lipcu 2014 roku artyści wypłynęli z Berlina w kierunku Paryża, lecz miejscem docelowym ich wyprawy była miejscowość Maguelone na południu Francji (dotarli tam w listopadzie 2014). Płynąc różnymi rzekami mijali wiele mostów i kanałów. Postanowili, iż będą nagrywać dźwięki otoczenia w momencie kiedy ich statek wpłynie pod most/kanał. Załoga Anuschki każdorazowo wchodziła w interakcję z danym obiektem, którego architektura pozwalała im uzyskać i następnie zarejestrować wyjątkową przestrzeń dźwiękową. Zebrany przez nich materiał posłużył do przygotowania wystawy audiowizualnej pt. „Tentacles”, którą później zaprezentowali w dwóch francuskich galeriach w Arles i Valence.

SONY DSC

SONY DSC

Wytwórnia Gruenrekorder opublikowała bardzo ładnie wydany album „Tentacles” (CD+książka). W dołączonej 42-stronicowej książeczce mamy zdjęcia, opisy i mapki z poszczególnych odcinków trasy ich podróży. Jak już wspomniałem, wypłynęli w wietrzny dzień z Berlina – na tym etapie jeden z mostków okazała się zbyt niski, ze względu na wysoki poziom wody. Tak więc doszło do drobnej awarii, ale szybko ją naprawiono. Płynąc Renem ku miastu we wschodniej Holandii Nijmegen, zahaczyli o Münster i Hannower.

Następnie Mozą i Skaldą dotarli do Belgii, a stamtąd Sekwaną do Paryża, gdzie ich tak zwane „macki” (wyglądają trochę jak wędki zakończone czujnikami w postaci mikrofonów, który ocierały się o ściany np. mostu) nagrały odgłosy dochodzące m.in. spod Canal de L’Ourcq. W trakcie opuszczania francuskiej stolicy ich profesjonalny mikrofon wpadł do rzeki i musieli wspomagać się telefonem komórkowym. Następnie rzekami Marną i Saoną przedostali się do Lyonu. W centrum tego miasta minęli dziesięć mostów. Później wpłynęli na dużą rzekę Rodan, która doprowadziła Prehnę i Meyera do celu. W pobliżu Arles skupili się na odgłosach, jakie ich rejestratory wyłapały tuż pod Canal entre Rhone et Sète.

Dwie ostatnie ścieżki wydawnictwa „Tentacles” są drobnymi wycinkami dwóch instalacji: „Tentacles Synthesis” (Arles, kwiecień 2015) i „Tentacles 2” (Valence, czerwiec 2015). W przygotowaniu tej drugiej instalacji posłużyły boje znalezione na jednej z plaż Morza Śródziemnego. Warstwę dźwiękową, jaką znajdziemy na albumie „Tentacles” ciężko jest zestawić z czymkolwiek, jej charakter sprawia, iż obcujemy z czymś w rodzaju odrealnionej, wyizolowanej (pomijając odgłosy ptaków, aut, fragmenty rozmów) strefy psychoakustycznych wrażeń dźwiękowych silnie rezonujących z percepcją słuchacza.

01.07.2016 | Gruenrekorder

 

Strona Facebook Kg Augenstern »Strona Gruenrekorder »Profil na Facebooku »Słuchaj na Soundcloud »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze