Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.

Sleep D – Rebel Force
Paweł Gzyl:

Muzyczny zapach minionego lata.

Levitation Orchestra – Inexpressible Infinity
Jarek Szczęsny:

Podpalacze wzniecają eutymię.

Innercity Ensemble – IV
Jarek Szczęsny:

Luz i bogactwo.

Grischa Lichtenberger – RE:PHGRP
Paweł Gzyl:

Free jazz w „rasterowej” wersji.

Jónsi & Alex Somers – Lost and Found
Jarek Szczęsny:

Dla przyjemnego słuchania.



Kg Augenstern – Tentacles

Niemieccy artyści wybrali się w podróż statkiem z Berlina do Francji. Po drodze pokonali wiele mostów i w trakcie ich mijania zarejestrowali różne odgłosy.

Christiane Prehn i Wolfgang Meyer tworzą duet o nazwie Kg Augenstern. Oboje działają w obszarze audiowizualnych/audiokinetycznych instalacji, performance’u, sztuki wideo, soundartu i filmu. Przez wiele lat żyli i pracowali na statku Anuschka. W lipcu 2014 roku artyści wypłynęli z Berlina w kierunku Paryża, lecz miejscem docelowym ich wyprawy była miejscowość Maguelone na południu Francji (dotarli tam w listopadzie 2014). Płynąc różnymi rzekami mijali wiele mostów i kanałów. Postanowili, iż będą nagrywać dźwięki otoczenia w momencie kiedy ich statek wpłynie pod most/kanał. Załoga Anuschki każdorazowo wchodziła w interakcję z danym obiektem, którego architektura pozwalała im uzyskać i następnie zarejestrować wyjątkową przestrzeń dźwiękową. Zebrany przez nich materiał posłużył do przygotowania wystawy audiowizualnej pt. „Tentacles”, którą później zaprezentowali w dwóch francuskich galeriach w Arles i Valence.

SONY DSC

SONY DSC

Wytwórnia Gruenrekorder opublikowała bardzo ładnie wydany album „Tentacles” (CD+książka). W dołączonej 42-stronicowej książeczce mamy zdjęcia, opisy i mapki z poszczególnych odcinków trasy ich podróży. Jak już wspomniałem, wypłynęli w wietrzny dzień z Berlina – na tym etapie jeden z mostków okazała się zbyt niski, ze względu na wysoki poziom wody. Tak więc doszło do drobnej awarii, ale szybko ją naprawiono. Płynąc Renem ku miastu we wschodniej Holandii Nijmegen, zahaczyli o Münster i Hannower.

Następnie Mozą i Skaldą dotarli do Belgii, a stamtąd Sekwaną do Paryża, gdzie ich tak zwane „macki” (wyglądają trochę jak wędki zakończone czujnikami w postaci mikrofonów, który ocierały się o ściany np. mostu) nagrały odgłosy dochodzące m.in. spod Canal de L’Ourcq. W trakcie opuszczania francuskiej stolicy ich profesjonalny mikrofon wpadł do rzeki i musieli wspomagać się telefonem komórkowym. Następnie rzekami Marną i Saoną przedostali się do Lyonu. W centrum tego miasta minęli dziesięć mostów. Później wpłynęli na dużą rzekę Rodan, która doprowadziła Prehnę i Meyera do celu. W pobliżu Arles skupili się na odgłosach, jakie ich rejestratory wyłapały tuż pod Canal entre Rhone et Sète.

Dwie ostatnie ścieżki wydawnictwa „Tentacles” są drobnymi wycinkami dwóch instalacji: „Tentacles Synthesis” (Arles, kwiecień 2015) i „Tentacles 2” (Valence, czerwiec 2015). W przygotowaniu tej drugiej instalacji posłużyły boje znalezione na jednej z plaż Morza Śródziemnego. Warstwę dźwiękową, jaką znajdziemy na albumie „Tentacles” ciężko jest zestawić z czymkolwiek, jej charakter sprawia, iż obcujemy z czymś w rodzaju odrealnionej, wyizolowanej (pomijając odgłosy ptaków, aut, fragmenty rozmów) strefy psychoakustycznych wrażeń dźwiękowych silnie rezonujących z percepcją słuchacza.

01.07.2016 | Gruenrekorder

 

Strona Facebook Kg Augenstern »Strona Gruenrekorder »Profil na Facebooku »Słuchaj na Soundcloud »

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.