Inwolves – Color In The Zoo
Łukasz Komła:

Belgijska multiinstrumentalistka, Karen Willems, dobrała sobie nowych współpracowników. Inwolves zrzucił skórę i pobiegł do nieco innego lasu. A może dżungli?  

Various Artists – DC Trax (The Octal Years)
Paweł Gzyl:

Najbardziej szorstka i surowa wersja dub-techno z obozu DeepChord.

Seabuckthorn – A House With Too Much
Łukasz Komła:

Obrodził Rokitnik, są nowe owoce. Skosztujecie?

Annea Lockwood / Christina Kubisch – The secret life of the inaudible
Łukasz Komła:

Dwie wielkie artystki dźwiękowe, przekazały sobie odmienny materiał źródłowy, który połączyły na jednym wydawnictwie.   

Pejzaż – Ostatni Dzień Lata
Ania Pietrzak:

Błogi soundtrack polskich wakacji.

ACT! – Universalist
Paweł Gzyl:

Fairlight CMI znow w modzie.

The Young Mothers – Morose
Łukasz Komła:

Czy to kolejna supergrupa jedynie z nazwy? Śmiem twierdzić, że nie!    

Laurel Halo – Raw Silk Uncut Wood
Jarek Szczęsny:

Niezmordowana eksperymentatorka.

Thomas Leer – 1982
Paweł Gzyl:

Nienagrane przeboje.

The Magnificent Tape Band – The Subtle Art of Distraction
Jarek Szczęsny:

Retromania w wersji turbo.

Abul Mogard – Above All Dreams
Maciej Kaczmarski:

Kim pan jest, panie Mogard?

Sstrom – Otider
Paweł Gzyl:

Wykastrowane techno.

cv313 – Analogue Oceans
Paweł Gzyl:

Mistyka oceanu dźwięków.

Mika Vainio & Franck Vigroux – Ignis
Paweł Gzyl:

Tibi et igni.



Pękala/Kordylasińska/Pękala – Utwory na perkusję i urządzenia elektroakustyczne

Czy artyści wykonujący muzykę współczesną muszą być zawsze śmiertelnie poważni? Ten duet oderwał się od tego schematu!

Miłosz Pękala (wibrafon, instrumenty perkusyjne, urządzenia elektroakustyczne) i Magda Kordylasińska-Pękala (marimba, instrumenty perkusyjne, urządzenia elektroakustyczne) wraz z pianistami Lutosławski Piano Duo tworzą zespół Kwadrofonik. Są również założycielami Hob-beats Percussion Group (w 2008 roku wydali album „Returning Sounds”). Duet aktywnie działa na polskiej scenie muzycznej od 2004 roku. Oboje specjalizują się w wykonawstwie muzyki XX i XXI wieku.

Niedawno opublikowana płyta „Utwory na perkusję i urządzenia elektroakustyczne” to ich drugie wydawnictwo, na którym zaprezentowali własne interpretacje kompozycji Felixa Kubina, Franka Zappy, Steve’a Reicha, Thymme’a Jonesa oraz jeden utwór napisany przez Miłosza Pękalę („Modular #1”). Współpraca polskich artystów z Kubinem rozpoczęła się w 2014 roku i trwa do dzisiaj. Jeśli się nie mylę to pierwsze ich wykonanie nagrań Niemca – „Renaissance Gameboy #1 i #2” (2011), „Waltz Me Trust Me” – miało miejsce 16 stycznia 2016 roku podczas gdańskiego festiwalu Dni Muzyki Nowej. W oryginale „Renaissance Gameboy #1 i #2” zostały napisane na grupę złożoną ze skrzypiec, saksofonu, wiolonczeli, fortepianu i perkusji z towarzyszeniem taśmy. – „Ja twierdzę, że zagranie tych utworów ręcznie jest niemożliwe, ale oni orzekli, że dadzą radę” – tak podsumował to Felix Kubin.

Mówiąc najprościej – dali radę, a robią to w imponujący sposób. Te dwa fragmenty bardzo mocno kojarzą mi się z LXMP-owym (Macio Moretti, Piotr Zabrodzki) podejściem do kreowania zawiłych struktur rytmiczno-syntezatorowych. Nie tylko u LXMP słychać ogromne wpływy twórczości Kubina, ale też u Mitch & Mitch, czyli najważniejszych reprezentantów Lado ABC, którzy ewidentnie inspirują się jego kosmiczną muzyką. Zresztą nagrali też wspólny album, pt. „Bakterien & Batterien” (posłuchaj). W króciutkim „The Black Page No 1” Zappy, unosi się duch ekwilibrystyczny partii perkusji Terry’ego Bozzio. Jednak bardziej zaskakujące jest wykonanie „Vermont Counterpoint” Reicha (napisane na flet). Polski duet przeniósł reichowski minimalizm na płaszczyznę repetycji granych na wibrafonie, marimbie i cymbałach. Myślę, że Miłosz Pękala i Magda Kordylasińska-Pękala powinni kiedyś połączyć siły choćby z chicagowską formacją Third Coast Percussion grającą kompozycje Reicha.

Kolejnym mocnym punktem tego krążka jest utwór „Smells Like Victory” amerykańskiego perkusisty Thymme’a Jonesa (Cheer-Accident, Bobby Conn). Pierwsze kilka minut to elektroakustyczne eksperymenty przywodzące na myśl zapętlone taśmy, które następnie przechodzą w żywą tkankę brzmień marimby i wibrafonu. Karkołomne partie tych instrumentów również znakomicie połączyły się z elektroniką w „Modular #1”. Nie inaczej jest w kubinowskim „Waltz Me Trust Me”.

Miłosz Pękala i Magda Kordylasińska-Pękala nie uprawiają ostentacyjnego efekciarstwa nakierowanego na mdłe oraz rozmiękczone granie. Nazwałbym ich „żywymi filtrami”, przez które przepływa szlachetna awangarda ostatnich kilku dekad, dodatkowo podsycona żartem, humorem i lekkością. Jestem pewien, że „Utwory na perkusję i urządzenia elektroakustyczne” zachwycą nie tylko marimbo- i wibrafonofilów.

21.07.2016 | Lado ABC

 

Oficjalna strona duetu »Strona Lado ABC »Profil na Facebooku »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze