New Rome (Tomasz Bednarczyk) – New Rome
Ania Pietrzak:

Nowe oblicze wrocławskiego producenta.

Catnapp – Break
Paweł Gzyl:

Basowe piosenki.

Joshua Sabin – Sutarti
Paweł Gzyl:

Zew z litewskich lasów.

Thom Yorke – Anima
Maciej Kaczmarski:

1997-2019-2049?

Koza – Mystery Dungeon
Jarek Szczęsny:

Moby Dick.

D. Carbone – A.C.A.B.
Paweł Gzyl:

D. Carbone idzie na wojnę.

Fire! Orchestra – Arrival
Jarek Szczęsny:

Zrobiło się ciszej.

SØS Gunver Ryberg – Entangled
Paweł Gzyl:

Ciekawie, ale za krótko.

Palmer Eldritch – [dog]
Jarek Szczęsny:

Nieustanny proces chwalenia.

LSD – Second Process
Paweł Gzyl:

Kreatywna kooperacja czy skok na kasę?

Lena Andersson – Söder Mälarstrand
Paweł Gzyl:

Owoc studyjnego spotkania Eomaca i Kyoki.

Michał Miegoń & Adam Witkowski – Dwuja
Jarek Szczęsny:

Zawsze słucha się inaczej.

Lost Few – Between The Silence
Paweł Gzyl:

Muzyka na poprzemysłowe przestrzenie.

Jakub Lemiszewski – 2019
Jarek Szczęsny:

W zaczarowanym nastroju.



Elektro Guzzi – Clones

Żywe techno!

Członkowie austriackiego tria Elektro Guzzi zasłynęli w 2010 roku innowacyjnym podejściem do estetyki techno. Wtedy to ukazał się ich debiutancki krążek, pt. „Elektro Guzzi”. To oni przy użyciu gitary, basu, perkusji i przeróżnych efektów dotlenili syntetyczną elektronikę. Od samego początku muzycy związani są z berlińską oficyną Macro prowadzoną przez Stefana Goldmanna i Finna Johannsena.

Najnowszy longplay Austriaków „Clones” – jak sama nazwa wskazuje – nawiązuje do zjawiska klonowania. Płycie towarzyszy obszerny tekst, właściwie jest to pamflet na temat historii klonowania roślin, nazwany „Fakty, oblicza i implikacje”. Sam termin „klon” opracował John B. S. Haldane (brytyjski genetyk i biolog).

Z pamfletu dowiadujemy się o wielu niezwykle ciekawych aspektach dotyczących tego obszernego zagadnienia. Chociażby to jakie procesy zachodzą w świecie roślin (np. inokulacja), jak łączy się ze sobą różne gatunki owoców w celach komercyjnych (szczepienie, pączkowanie, rozszczepianie), skąd wywodzą się banany, czyli z Azji Południowo-Wschodniej, a pierwsze ślady wskazują na Papuę-Nową Gwineę (około 7000 lat temu) i jak doszło rozprzestrzenienia się tego owocu w innych rejonach świata. Naukowcy odkryli ponad 1100 terminów w różnych językach w odniesieniu do bananów. Jest też mowa o tym, że dzisiaj wszystkie gatunki uprawianych jabłoni (od Urugwaju po Mandżurię), są klonem odmiany „Granny Smith” wynalezionej w 1868 roku na farmie Marii-Ann Smith znajdującej się niedaleko Sydney. Ale to tylko część tego obszernego artykułu, który szczególnie zadowoli ogrodników i biologów.

Po przeczytaniu tego pamfletu, zadałem sobie pytanie: jak ma się muzyka techno do zjawiska klonowania? I niemal od razu uzmysłowiłem sobie, że to, co robią austriaccy muzycy z techno to nic innego jak rozszczepianie tego gatunku, a także próba oddzielenia człowieka od maszyny (w tym przypadku od komputera).

Na „Clones” przeważa abstrakcyjne, plemienne i niebywale urozmaicone rytmicznie techno, stworzone z ogromnym pietyzmem oraz powściągliwością. Mam tu na myśli wyzbycie się przez muzyków grania popisowych solówek, które jedynie zniszczyłby cały urok skrywający się w rytmie i brzmieniu. Elektro Guzzi w inteligentny sposób przemycają do swoich kompozycji partie instrumentalne, czego doskonałym przykładem jest utwór „Pillow”, gdzie pojawiły się oniryczne dźwięki gitary akustycznej wydobyte za pomocą techniki slide. Z całą pewnością grupa Elektro Guzzi nie aspiruje do bycia podrzędnym klonem w świecie muzyki elektronicznej, oni po prostu są żywym przykładem na istnienie żywego techno!

16.09.2016 | Macro      

 

Oficjalna strona zespołu »Profil na Facebooku »Strona Facebook Macro »Profil na BandCamp »Słuchaj na Soundcloud »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.