HVL – Rhythmic Sonatas
Paweł Gzyl:

Jak to się robi w Gruzji.

Marek Kamiński – Not Here
Łukasz Komła:

Patrzeć w gwiazdy leżąc wśród nich.

These New Puritans – Inside The Rose
Maciej Kaczmarski:

Na wzburzonym morzu.

Christian Löffler – Graal (Prologue)
Paweł Gzyl:

Popowo i trance’owo.

Ifriqiyya Electrique – Laylet el Booree
Łukasz Komła:

Jeszcze więcej krwi, potu i transu!

Tommy Four Seven – Veer
Paweł Gzyl:

Brytyjski mocarz powraca wreszcie z nowym albumem.

Stefan Goldmann – Tacit Script
Paweł Gzyl:

Konceptualna awangarda wywiedziona z techno i house’u.

DJ Spider – Democide
Paweł Gzyl:

Ucieczka z Nowego Jorku.

Sonmi451 – Nachtmuziek
Ania Pietrzak:

„Nie przeszkadzać”.

Janus Rasmussen – Vin
Mateusz Piżyński:

Deep house’owy kalendarz połówki Kiasmosa.

Various Artists – Velvet Desert Music Vol. 1
Paweł Gzyl:

Nowy cykl kompilacji kolońskiej tłoczni.

Psyk – A Moment Before
Paweł Gzyl:

Hiszpański producent wraca do swoich korzeni.

Mary Lattimore & Mac McCaughan – New Rain Duets
Jarek Szczęsny:

Cztery utwory, dwoje wykonawców i jedna sesja na żywo.

Chúpame El Dedo – No Te Metas Con Satan
Łukasz Komła:

Psychodeliczna cumbia staje do walki z Szatanem!



Planetary Assault Systems – Arc Angel

Blues naszych czasów.

Pięć lat od czasu wydania ostatniej płyty dla Ostgut Ton upłynęły Luke’owi Slaterowi na nagrywaniu i występowaniu. Dwa wydane przez oficynę związaną z klubem Berghain albumy jego projektu Planetary Assault Systems przypomniały, że brytyjski producent należy do mistrzów minimalowego techno. „Temporary Suspension” i „The Messenger” nie wyczerpały jednak inwencji weterana klubowej sceny.

Do zrealizowania premierowego materiału Slater podszedł niczym… klasyczni bluesmani. „Oni mieli do dyspozycji tylko swój głos, akustyczną gitarę i stomp box. To wystarczyło, aby mogli stworzyć organiczną i uduchowioną muzykę. Jak mam tylko 909-tki i 808-mki, bo one zawsze były podstawą tworzenia brzmienia Planetary Assault Systems” – tłumaczy artysta. W ten sposób powstało aż dwadzieścia nowych nagrań, które trafiły na podwójny album „Arc Angel”.

W warstwie rytmicznej Slater tym razem stawia na bardziej miękkie i lżejsze rytmy. To niemal kliniczne minimal techno dominuje w pierwszej części zestawu, niesione jest bowiem przez takie nagrania, jak „Angel Of The East” czy „Tri Fn Trp”. Z czasem bity stają się jednak mocniejsze: sprężyste uderzenia nabierają w ten sposób tektonicznego brzmienia, przypominając zarówno klasykę tego projektu, jak również muzykę młodszych kolegów Anglika z Ostgut Ton („Bawoo Bawoo” czy „Groucho”).

Tej skoncentrowanej i hipnotycznej rytmice odpowiada reszta aranżacji, splecionych z rozwibrowanych loopów i kosmicznych efektów. Te laboratoryjne dźwięki przywołują na myśl dawne dokonania projektu X-102 – z tym, że w przypadku Planetary Assualt Systems układają się one w… abstrakcyjne melodie. To nowość w twórczości Slatera – podkreślona sterylną produkcją poszczególnych utworów, daleką od industrialnej mody na obecnej scenie techno („Merry Go Round” czy „The Last Scene”).

Te minimalistyczne galopady poprzeplatane są ilustracyjnymi miniaturami tworzącymi serię „Interludes 1 – 6”. Każde z tych nagrań ma inny odcień: jednym bliżej do statycznego ambientu lub przestrzennej kosmische musik, a innym znów do muzyki dronów lub eksperymentalnego noise’u. W efekcie kompozycje te tworzą z głównymi nagraniami jednolitą całość, uzupełniająca się nawzajem odmienną dynamiką i nastrojem.

„Arc Angel” to minimalowe techno w swej najbardziej eterycznej wersji. Przesłuchanie tego ponad półtoragodzinnego zestawu sprawia, że miarowo pulsujący bit większości nagrań schodzi na drugi plan – a na pierwszym pozostają te wszystkie dzwoniące i pohukujące loopy o krystalicznie czystym tonie, układające się w abstrakcyjną mozaikę nieziemskich melodii. Czy właśnie tak zdaniem Luke’a Slatera powinien brzmieć blues XXI wieku – muzyka wyrażająca mistyczne tęsknoty człowieka naszych czasów?

Ostgut Ton 2016

www.ostgut.de/label

www.facebook.com/Ostgut.Ton.OFFICIAL

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.