Siavash Amini – Serus
Jarek Szczęsny:

Pływanie w stanie półsnu.

Foghorn – Thanatos
Jarek Szczęsny:

Album wysokooktanowy.

Subjected – Pictures From The Aftermath
Paweł Gzyl:

Ambientowa afirmacja życia i miłości.

Billy Woods And Kenny Segal – Hiding Places
Jarek Szczęsny:

Ciężki i ponury.

Ellen Arkbro – Chords
Paweł Gzyl:

Filozofia czystego akordu.

BNNT is Patrick Higgins – Multiversion #1
Jarek Szczęsny:

Część pierwsza.

Opla – Obertasy
Jarek Szczęsny:

Modernizacja polskiej wsi.

Zguba – Potwarz
Jarek Szczęsny:

Zagadkowa umysłowość.

Erith – Speed of Light
Przemysław Solski:

Niebanalny styl, kosmiczna muzyka, swoboda na scenie, tak w kilku słowach można określić nowe zjawisko na polskim rynku.

Øyvind Torvund – The Exotica Album
Łukasz Komła:

W egzotycznym zwierciadle.

Sciahri – Double-Edged
Paweł Gzyl:

Plemienny minimal.

Various Artists – ePM Selected Vol. 7
Paweł Gzyl:

Dziesięć house’owych sztosów.

Dren – Time And Form
Paweł Gzyl:

Black metal przekuty na nowoczesną elektronikę.

Dots (Uwe Schmidt) – Dots
Ania Pietrzak:

Śladami czarów w kosmicznej otchłani.



Andrew Pekler – Tristes Tropiques

Na tropach wyimaginowanych nagrań terenowych. Jesteście ciekawi dokąd zabiera nas Andrew Pekler?  

Czytaliście książkę Claude Lévi-Straussa – „Tristes Tropiques” (1955)? Jeżeli tak, to doskonale wiecie, że jest to kultowa pozycja jeśli chodzi o antropologię, etnologię i szeroko pojętą literaturę podróżniczą. Taki sam tytuł nosi najnowsza płyta Peklera.

Albumowi towarzyszy króciutki wywiad, jaki z Peklerem przeprowadził Jan Jelinek, w którym rozmawiają o książce Straussa, field recordingu czy audiowizualnej stronie jego wydawnictwa. Przypomnę, że francuski badacz odwiedził i opisał różne brazylijskie plemiona. Wypowiedział się także na temat kultury karaibskiej oraz indyjskiej, buddyzmu i islamu. Strauss na podstawie zebranego materiału spisał swoje spostrzeżenia pod kontem filozoficznym, etnograficznym, autobiograficznym, podróżniczym itd.

Kompozytor doszedł do wniosku, że nie musi wykorzystywać oryginalnych nagrań terenowych pochodzących z tropikalnych lasów brazylijskich (choć wideo nakręcił w Tajlandii), ponieważ może sam – używając do tego elektroniki – wykreować dźwiękową przestrzeń lasu i tamtejszej kultury. Fascynujący początek „Tristes Tropiques” (dalej jest równie wyśmienicie) w postaci utworu „Feedback TT” powoduje, iż wędrujemy mimo wszystko bliżej Afryki – dajmy na to – Konga. W tym momencie przypomniałem sobie o świetnym albumie Pedera Mannerfelta – „The Swedish Congo Record” (recenzja), na którym Szwed rekonstruował nagrania terenowe zebrane przez Armanda Denisa w latach 30. na obszarze belgijskiego Konga. Oczywiście Mannerfelt zrobił to za pomocą elektroniki, syntezatorów.

Kompozycje Peklera mają także coś z abstrakcyjnego kolażu, jaki znamy choćby z dokonań Gonçalo F Cardoso (aka Gonzo) łączącego rozmaite kultury (Azja, Afryka, Bliski Wschód). Podobnie myślącym artystą jest weteran wszelakich eksperymentów – Mike Cooper, lubiący zestawiać gitarę z field recordingiem („New Kiribati”), jednocześnie tworząc odrębną wariację na temat danej mniejszości etnicznej czy konkretnego wycinka przyrody (np. ocean). Z kolei Bethan Kelloug na tegorocznym krążku „Aven”, dzięki skrzypcom nawiązała kontakt z wiatrem i szumem morza.

Tropikalny las Andrew Peklera skrywa mnóstwo zaskakujących miejsc. Pozostaje tylko pytanie: czy chcecie je poznać? Ci, którzy zdecydują się wymaczetować dla siebie ścieżkę w stronę odtwarzacza, najlepiej niech zrobią to nocą. Wówczas leśna gęstwina zaczyna tętnić elektroniką.

04.11.2016 | Faitiche

 

Oficjalna strona artysty »Profil na BandCamp »Strona Faitiche »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.