FAR – Flash Point
Paweł Gzyl:

Ambient na czas po apokalipsie.

far-flash-point
Moo Latte – Tubism
Krystian Zakrzewski:

16 muzycznych etiud w kopenhaskim metro.

tubism-outside
Rod Modell – Mediterranea
Paweł Gzyl:

Epicka wersja ambientu.

a2187899179_10
Dubsuite – Eigenleben
Paweł Gzyl:

Klasyk dub-techno sprzed dekady.

r-8881183-1470700041-6298-jpeg
Skudge – Balancing Point
Paweł Gzyl:

Przestrzenna galopada w stylu lat 90.

r5444_0_or
Illum Sphere – Glass
Paweł Gzyl:

Przeskok na wyższy poziom.

a4140959049_10
Sam Kidel ‎– Disruptive Muzak
Maciej Kaczmarski:

Wielki mały album.

Oval – Popp
Paweł Gzyl:

Glitch pop? Czemu nie! Kiedy w połowie lat 90. frankfurcka wytwórnia Mille Plateaux opublikowała album projektu Oval – „94diskont” – nikomu jeszcze nie śniło się, że można tworzyć muzykę z cyfrowych defektów. I właśnie ukrywający się pod tym pseudonimem Markus […]

a3694351628_10
Echospace Plays Michael Mantra – Sea Shell City
Paweł Gzyl:

Dźwięki, które leczą?

a3600445140_10
Jay Daniel – Broken Knowz
Paweł Gzyl:

Powrót do afrykańskich korzeni.

cs3210030-02a-big
Rashad Becker – Traditional Music Of Notional Species Vol. II
Paweł Gzyl:

Nieustępliwa odwaga w tworzeniu elektronicznej abstrakcji.

a0627044556_10
Nmls – On & On
Adam Mańkowski:

Równowaga i brzmieniowe kompromisy.

digipak_1
Kilner – Walk Type
Paweł Gzyl:

Blawan skręca w stronę mocnych eksperymentów.

cs3258669-02a-big
Francesco Tristano – Surface Tension
Paweł Gzyl:

Mistrz i uczeń. Ale kto lepszy?

cs3267017-02a-big
a3694351628_10

Oval – Popp

Glitch pop? Czemu nie!

Kiedy w połowie lat 90. frankfurcka wytwórnia Mille Plateaux opublikowała album projektu Oval – „94diskont” – nikomu jeszcze nie śniło się, że można tworzyć muzykę z cyfrowych defektów. I właśnie ukrywający się pod tym pseudonimem Markus Popp pokazał, że szumy, trzaski i stuki, dotychczas skrzętnie eliminowane z procesu nagrywania, mogą być podstawą szalenie ciekawych brzmień. Tak narodziła się estetyka glitch (zwana też od tytułu słynnej kompilacji „Click & Cuts”), która szybko została wykorzystana przez wielu twórców nowej elektroniki, zarówno tej tanecznej (Luomo), jak również eksperymentalnej (Raster Noton).

Akcje projektu Oval natychmiast poszły w górę – ale jego twórca pozostał przy awangardzie, obdarzając swymi kolejnymi płytami takie wytwórnie z tego kręgu, jak Sub Rosa czy Thrill Jockey. Raz nagrania tworzone przez Poppa sięgały poziomu musique concrete, a kiedy indziej zbliżały się do formuły ambientu, zawsze jednak daleko im było od wszelkiej oczywistości i przystępności. Do czasu jednak – zaciekawiony nowymi formami muzyki rozrywkowej niemiecki twórca postanowił w końcu spłacić kredyt zaciągnięty swym nazwiskiem i nagrać album… popowy. Tak powstał materiał, który trafił na pierwsze wydawnictwo Oval firmowane przez własną wytwórnię artysty – UOVOO.

Cóż – faktycznie jedenaście utworów z „Popp” otwiera się na zupełnie inną muzykę. Przede wszystkim słychać w nich wokale – ale za każdym razem mocno poszatkowane i przetworzone, przepuszczone przez wokoder. Mimo tego, od razu wyczuwamy jednak ich genezę – nowoczesne R&B wypełnione zmysłowym śpiewem czarnoskórych diw („KU”, „LO” czy „VE”). Z drugiej strony niemiecki producent stawia na mocno połamaną rytmikę, owszem, czasem bliską funkowi, ale jednak najmocniej kojarzącą się z abstrakcyjnym i metalicznym IDM-em. Wszystko to zanurzone jest w gąszczu cyfrowych defektów, składających się na organiczną i rozświetloną całość („FU”, „MY” czy „MO”).

Wszystkie kompozycje są krótkie, przycięte do wręcz do radiowego formatu i podporządkowane formule piosenki. Niby więc racja – to pop, ale oczywiście zinterpretowany w bardzo indywidualny sposób przez Oval. Trochę to jednak dzisiaj nic nowego – wymyśloną przez niemieckiego twórcę estetykę glitch już nie raz wykorzystywano do podobnego rodzaju popisów, choćby na płytach Atom Hearta czy Mouse On Mars. Brzmi to efektownie – ale w przeciwieństwie do prekursorskich dokonań Poppa sprzed dwóch dekad lśni nieco już odbitym blaskiem.

UOVOO 2016

www.uovoo.com

Codzienne rekomendacje na Facebooku:

Komentarze

komentarzy 5

  1. dilmun

    Mimo całej moje sympatii do „starego” OVALA nie mogę ścierpieć tej płyty. Jak i kilku ostatnich dzieł M. Poppa. Generalnie mam wrażenie, że od kiedy wyrzucił pozostałych członków zespołu, to muzyka OVALA straciła aurę rozmarzenia, która mnie przyciągała, i zrobiła się wkurzająca (moje zmysły).

  2. sndesade

    Świeże to i dobre, a jednak ulotne, czas przemija, Mille Plateaux, glitchowy przewrót, muzyka taneczna po raz pierwszy „przewrócona na lewą stronę” – to już nie powróci, co najwyzej jako piąta woda po kisielu, albo, właśnie, pomarańczowa jednorazówka… A ja zawsze, na zawsze i wszędzie będę trwał wiernie nie przy Ovalu ani Jelinku, ani nawet nie przy Autechre czy Delay’u…a przy starym, dobrym, najlepszym w DNA zapisanym duecie SND (Makesnd Cassette, Stdio, Tender Love, Travelogue, Tplay, Newtables, jedyne płyty w swoim rodzaju)… Panie Pawle, błagam, racz Pan wyznać: ja też kocham SND!!! 🙂

    • Paweł Gzyl

      🙂 „Kocham” to moze nie, ale na pewno bardzo szanuje. Z tej całej fali na mnie najwieksze wrazenie robila wtedy chyba muzyka Vladislava Delaya.

  3. Paide

    spośród jego eksperymentów z wokalistami najbardziej siadła mi Calidostópia!