Varg – Nordic Flora Series Pt.3: Gore-Tex City
Krystian Zakrzewski:

Mroczne legendy z północy.

Various Artists – Mono No Aware
Paweł Gzyl:

Nowy ambient na nowe czasy.

Planetary Assault Systems – The Light Years Reworks
Paweł Gzyl:

Niech moc będzie z tobą!

Bitamina – Kawalerka
Łukasz Komła:

Bitamina zaprasza na salony. Kawalerka, apartamentowiec, piwnica. Pozwiedzacie?

Adult. – Detroit House Guests
Paweł Gzyl:

Najbardziej niekonwencjonalna płyta Amerykanów.

Le Ton Mité – Passé Composé Futur Conditionnel
Łukasz Komła:

Jak radzi sobie amerykański emigrant w Brukseli? Odpowiedź kryje się w tytule płyty.

Blanck Mass – World Eater
Maciej Kaczmarski:

Cios prosto w zęby od połowy duetu Fuck Buttons.

Orphx – Archive 1993 – 1994
Paweł Gzyl:

Nieznane początki kanadyjskiego duetu.

Artur Maćkowiak – Iconic Rapture
Łukasz Komła:

Gitarą i syntezatorem. Czy aby tylko?

Shed – The Final Experiment
Paweł Gzyl:

Powrót do punktu wyjścia.

Markus Suckut – Resist
Paweł Gzyl:

Podziemny front.

Cummi Flu/Raz Ohara – Y
Paweł Gzyl:

Wokalna i rytmiczna egzotyka.

Watergate 22 – Mixed By Catz N’Dogz
Paweł Gzyl:

Nowe oblicze polskiego duetu.

Group Doueh & Cheveu – Dakhla Sahara Session
Łukasz Komła:

Francuska elektronika wśród saharyjskich piasków.

Baba Zula – XX

W ubiegłym roku zespół świętował swoje 20. urodziny, teraz Glitterbeat wydał ich składankę m.in. z niepublikowanym dotąd materiałem.  

Turecka grupa Baba Zula powstała w 1996 roku z inicjatywy Murata Ertela (saz elektryczny, elektronika, wokal) i Levent Akman (elektronika, drewniane łyżki). Później dołączyli do nich Özgür Çakırlar (perkusja), Melike Şahin (wokal) i Periklis Tsoukalas (oud elektryczny). Jednogłośnie artyści podkreślają, że ich inspiracje sięgają tureckiej psychodelii z lat 60. i 70., do której dokładają zarówno tradycyjne (głównie z Anatolii), jak i współczesne brzmienia występujące w Turcji.

Dwupłytowa kompilacja „XX”, nie jest klasycznym „the best offem”. Muzycy zamiast prezentować oryginalne wersje swoich nagrań, postanowili, że wybiorą remiksy, dokonają ponownej rejestracji wybranych utworów, ale już w innej formie, oraz umieszczą kompozycje nagrane z innymi artystami i koncertowe (m.in. pojawił się prawie dwudziestominutowy „Abdülcanbaz”). Co ważne, tych wersji nagrań, jakie mamy na „XX”, nie znajdziecie na żadnym poprzednim ich wydawnictwie.

W ciągu tych 20 lat członkowie Baba Zula współpracowali z wieloma cenionymi twórcami, m.in. z  Mad Professorem (stąd ciągoty w stronę dubu) i legendarnym perkusistą CAN Jaki Liebzeitem, który zmarł 22 stycznia tego roku. Ale wracając do „XX” to należy zauważyć ciekawy przekrój utworów, jeśli chodzi o ich pierwotne przeznaczenie. Dobrym przykładem jest piosenka „Biz Size Aşik Olduk” („We Fell In Love With You”), będąca jedyną w ich karierze, jaką kiedykolwiek stworzyli na potrzeby serialu telewizyjnego. Pierwszy krążek pomieścił również takie zacne fragmenty jak „Asiklarin Sözü Kalir” („Eternal Is The Word of Poets”), „Cecom” czy „Yororo Kanto”. Na ten pierwszy składa się niesamowity trans grany na przesterowanym uodzie/sazie, sample z odgłosami rżącego konia i elektronika, a nad tym wszystkim unoszą się tumany kurzu pustynnego bluesa. Druga płyta to potężna dawka dubu, elektroniki, pogłosów, brzmieniowych eksperymentów. Posłuchajcie choćby świetnych „Ufak Dub”, „Iki Alem Dub” czy „KK Dub”. Muzyka na miarę dokonań Adriana Sherwooda, choć w wielu miejscach przewyższająca ostatnie produkcje Brytyjczyka.

Jeśli ktoś nie miał wcześniej przyjemności obcować z muzyką Baba Zula, to „XX” jest idealną pozycją, od której warto zacząć poznawać ich twórczość. Wystarczy wcisnąć przycisk play, a (z pozoru) dźwiękowa fenoloftaleina zamieni się w coś co porazi was feerią rozkosznej hipnozy.

27.01.2017 | Glitterbeat

 

Strona Baba Zula »Profil na Facebooku »Strona Glitterbeat »Profil na Facebooku »Profil na BandCamp »

Polecamy:



Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze