Gas – Rausch
Paweł Gzyl:

Stąd do wieczności.

Nadia Struiwigh – WHRRu
Jarek Szczęsny:

Wspomnienia z dzieciństwa.

Kink Gong – Dian Long: Soundscape China / Destruction of Chinese Pop Songs
Łukasz Komła:

Kink Gong buszował w swoim chińskim żywiole, gdzie zebrał wiele garści nagrań terenowych.

Tensal – Graphical
Paweł Gzyl:

Dwie twarze.

Konieczność – Free Jazz
Jarek Szczęsny:

Zasłużony relaks.

Wolfman – Mark My World Remix EP
Łukasz Komła:

Wariacje na temat jednego utworu zawiniętego w formę remiksów? Najnowsza EP-ka duetu Wolfman spełnia te wymogi.

Aïsha Devi – DNA Feelings
Kasia Jaroch:

Poprzez medytację i terapię dźwiękową, szwajcarska producentka wkracza do świata muzyki. Najlepszego z możliwych światów.

Dwugłos: Jan Jelinek – Zwischen
Redakcja:

Ciekawy eksperyment czy czcza gadanina? Jarek Szczęsny i Maciej Kaczmarski o nowej płycie Jana Jelinka.

Jan Jelinek - Zwischen
Skee Mask – Compro
Paweł Gzyl:

Panorama brytyjskich brzmień sprzed dwóch dekad.

Nur Jaber – If Only – A State Of Peace
Paweł Gzyl:

Mistyka z Bliskiego Wschodu.

Tourist Kid – Crude Tracer
Ania Pietrzak:

Uroki chwilowej niedoskonałości.

Ben McElroy – The Word Cricket Made Her Happy
Jarek Szczęsny:

Folk z dronami.

Wajatta – Casual High Technology
Paweł Gzyl:

House’owy stand-up

Various Artists – Pleasure Instruments
Paweł Gzyl:

Sado-maso techno.



Dettmann Klock – Phantom Studies

Spotkanie dwóch mocarzy techno.

To się nazywa sukces: niemiecka wytwórnia Ostgut Ton właśnie wydaje setną płytę w swym katalogu. Działając od 2005 roku przy słynnym klubie Berghain, odmieniła w ciągu ostatniej dekady radykalnie oblicze współczesnej elektroniki. To dzięki niej ponowny rozkwit przeżywa mocne techno – i na razie nic nie wskazuje, że fala jego popularności miałaby opaść. Dlatego nie należy się dziwić, że celebrując opublikowanie setnego krążka, ten wyjątkowy numer szefowie firmy oddali dwóm najważniejszym didżejom i producentom związanym z nimi – Marcelowi Dettmannowi i Benowi Klockowi.

Obaj uznani dziś artyści po raz pierwszy zwarli szyki w studiu jedenaście lat temu. Powstał wtedy materiał na dwie winylowe dwunastocalówki – „Dawning” i „Scenario”. Zawierały one oczywiście techno, ale jeszcze w swej minimalowej wersji, będącej wtedy dla niemieckich producentów jedynie punktem wyjścia do opracowania znacznie mocniejszego i mroczniejszego brzmienia, które przyniosło im sławę na klubowej scenie już kilka lat później. Tym razem Dettmann i Klock zrealizowali razem siedem nagrań, a ukazują się one na dwóch winylach pod tytułem „Phantom Studies”.

Otwierający zestaw utwór tytułowy to hipnotyczny minimal, ozdobiony groźnymi akrodami i pomrukującym basem. Cięższe brzmienie reprezentuje „No One Around”, uderzając pompującym pulsem i brzęczącymi loopami. W „The Room” dostajemy złowieszcze electro osadzone na kroczącym rytmie, niosącym niepokojący szept Dettmanna. „Prophet Man” to w sumie podrasowany na dubową modłę house, wypełniony kosmicznymi efektami o przestrzennym tonie. Mocne techno powraca w utworach „Bad Boy” i „The World Tonight”, wciągając brzęczącym loopem i rozwibrowanym arpeggio. Całość wieńczy „The Tenant”, atakując industrialnymi głosami i sprzężeniami.

Berlińscy producenci przyłożyli się do pracy – i dostaliśmy siedem naprawdę efektownych nagrań. Odbija się tu ich minimalowa przeszłość, słychać fascynację post-punkową elektroniką z lat 80., ale też wierność klasycznemu techno. W efekcie „Phantom Studies” zamienia się w różnorodny i klimatyczny zestaw, oddający aktualnego ducha panującego w Berghain i innych tego rodzaju klubach na świecie. Kolekcją nie zawiodą się didżeje, bo większość nagrań sprawdzi się bez zarzutu na parkiecie, ale ponieważ całość została szerzej pomyślana, można ją również potraktować jako pełnoprawny album do bardziej indywidualnego odbioru.

Ostgut Ton 2016

www.ostgut.de/label

www.facebook.com/Ostgut.Ton.OFFICIAL

www.facebook.com/marceldettmannofficial

www.facebook.com/pages/Ben-Klock/60928281674

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze