Varg – Nordic Flora Series Pt.3: Gore-Tex City
Krystian Zakrzewski:

Mroczne legendy z północy.

Various Artists – Mono No Aware
Paweł Gzyl:

Nowy ambient na nowe czasy.

Planetary Assault Systems – The Light Years Reworks
Paweł Gzyl:

Niech moc będzie z tobą!

Bitamina – Kawalerka
Łukasz Komła:

Bitamina zaprasza na salony. Kawalerka, apartamentowiec, piwnica. Pozwiedzacie?

Adult. – Detroit House Guests
Paweł Gzyl:

Najbardziej niekonwencjonalna płyta Amerykanów.

Le Ton Mité – Passé Composé Futur Conditionnel
Łukasz Komła:

Jak radzi sobie amerykański emigrant w Brukseli? Odpowiedź kryje się w tytule płyty.

Blanck Mass – World Eater
Maciej Kaczmarski:

Cios prosto w zęby od połowy duetu Fuck Buttons.

Orphx – Archive 1993 – 1994
Paweł Gzyl:

Nieznane początki kanadyjskiego duetu.

Artur Maćkowiak – Iconic Rapture
Łukasz Komła:

Gitarą i syntezatorem. Czy aby tylko?

Shed – The Final Experiment
Paweł Gzyl:

Powrót do punktu wyjścia.

Markus Suckut – Resist
Paweł Gzyl:

Podziemny front.

Cummi Flu/Raz Ohara – Y
Paweł Gzyl:

Wokalna i rytmiczna egzotyka.

Watergate 22 – Mixed By Catz N’Dogz
Paweł Gzyl:

Nowe oblicze polskiego duetu.

Group Doueh & Cheveu – Dakhla Sahara Session
Łukasz Komła:

Francuska elektronika wśród saharyjskich piasków.

Dettmann Klock – Phantom Studies

Spotkanie dwóch mocarzy techno.

To się nazywa sukces: niemiecka wytwórnia Ostgut Ton właśnie wydaje setną płytę w swym katalogu. Działając od 2005 roku przy słynnym klubie Berghain, odmieniła w ciągu ostatniej dekady radykalnie oblicze współczesnej elektroniki. To dzięki niej ponowny rozkwit przeżywa mocne techno – i na razie nic nie wskazuje, że fala jego popularności miałaby opaść. Dlatego nie należy się dziwić, że celebrując opublikowanie setnego krążka, ten wyjątkowy numer szefowie firmy oddali dwóm najważniejszym didżejom i producentom związanym z nimi – Marcelowi Dettmannowi i Benowi Klockowi.

Obaj uznani dziś artyści po raz pierwszy zwarli szyki w studiu jedenaście lat temu. Powstał wtedy materiał na dwie winylowe dwunastocalówki – „Dawning” i „Scenario”. Zawierały one oczywiście techno, ale jeszcze w swej minimalowej wersji, będącej wtedy dla niemieckich producentów jedynie punktem wyjścia do opracowania znacznie mocniejszego i mroczniejszego brzmienia, które przyniosło im sławę na klubowej scenie już kilka lat później. Tym razem Dettmann i Klock zrealizowali razem siedem nagrań, a ukazują się one na dwóch winylach pod tytułem „Phantom Studies”.

Otwierający zestaw utwór tytułowy to hipnotyczny minimal, ozdobiony groźnymi akrodami i pomrukującym basem. Cięższe brzmienie reprezentuje „No One Around”, uderzając pompującym pulsem i brzęczącymi loopami. W „The Room” dostajemy złowieszcze electro osadzone na kroczącym rytmie, niosącym niepokojący szept Dettmanna. „Prophet Man” to w sumie podrasowany na dubową modłę house, wypełniony kosmicznymi efektami o przestrzennym tonie. Mocne techno powraca w utworach „Bad Boy” i „The World Tonight”, wciągając brzęczącym loopem i rozwibrowanym arpeggio. Całość wieńczy „The Tenant”, atakując industrialnymi głosami i sprzężeniami.

Berlińscy producenci przyłożyli się do pracy – i dostaliśmy siedem naprawdę efektownych nagrań. Odbija się tu ich minimalowa przeszłość, słychać fascynację post-punkową elektroniką z lat 80., ale też wierność klasycznemu techno. W efekcie „Phantom Studies” zamienia się w różnorodny i klimatyczny zestaw, oddający aktualnego ducha panującego w Berghain i innych tego rodzaju klubach na świecie. Kolekcją nie zawiodą się didżeje, bo większość nagrań sprawdzi się bez zarzutu na parkiecie, ale ponieważ całość została szerzej pomyślana, można ją również potraktować jako pełnoprawny album do bardziej indywidualnego odbioru.

Ostgut Ton 2016

www.ostgut.de/label

www.facebook.com/Ostgut.Ton.OFFICIAL

www.facebook.com/marceldettmannofficial

www.facebook.com/pages/Ben-Klock/60928281674

Polecamy:



Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze