Gas – Narkopop
Paweł Gzyl:

Jeden z najbardziej oczekiwanych powrotów w historii nowej elektroniki.

P.E.A.R.L. – Temptation Through Impatience
Paweł Gzyl:

Sztuka umierania w rytmie techno.

Blaine Todd – Golden Apples of the West
Łukasz Komła:

Czy jedne z najpiękniejszych piosenek tego roku napisał Blaine Todd?

Ulver – The Assassination of Julius Caesar
Adam Mańkowski:

Wilki z północy wciąż kondensują muzyczne stylistyki.

Air Texture Vol. V – Compiled By Spacetime Continuum & Juju & Jordash
Paweł Gzyl:

Ambient to nie zawsze znaczy to samo.

Miwon – Jigsawtooth
Paweł Gzyl:

Wbrew modzie.

Gary Holldman – My Trips EP
Paweł Gzyl:

Tym razem swoje producenckie talenty objawia nam sam szef poznańskiej wytwórni.

Dark Sky – Othona
Paweł Gzyl:

Koniec z komercyjnymi ambicjami.

Go Hiyama – I Am Goodbye
Maciej Kaczmarski:

Go, Hiyama, go!

Ben Long – Standing Alone
Paweł Gzyl:

Kiepska okładka, ale muzyka przednia.

King Ayisoba – 1000 Can Die
Łukasz Komła:

Król na pokładzie Glitterbeatu! 

Anthony Parasole – Infrared Vision
Paweł Gzyl:

Mistrz krótkich form mocuje się z albumem.

Cologne Tape – Welt
Paweł Gzyl:

W kolektywie siła.

Khan Of Finland – Nicht Nur Sex
Paweł Gzyl:

Czas na psychoanalizę.

Markus Suckut – Resist

Podziemny front.

Kiedy Markus Suckut zadebiutował w 2010 roku, od razu uznano go za jednego z przedstawicieli nowej fali mocnego techno. To było oczywiście prawdą – ale częściową. Niemiecki producent stawiał bowiem w swych nagraniach na twardą rytmikę, ale reszta ich aranży w dużym stopniu tworzona była wedle wzorców klinicznego minimalu z poprzedniej dekady. Dzięki temu artysta wykreował dosyć oryginalne brzmienie, które doceniły zarówno wytwórnie nastawione na undergroundowe eksperymenty, jak Figure, Repitch czy Stroboscopic Artefacts, jak również te, które dostarczały po prostu tanecznych sztosów, jak Cocoon czy Rekids. Ostatecznie twórca założył wspólnie ze swym starszym kolegą po fachu – Johannesem Heilem – własną tłocznię. I to właśnie nakładem Exile ukazuje się jego drugi album – „Resistance”.

Zestaw otwiera jedno z najbardziej poruszających nagrań, jakie powstały w ostatnich latach na scenie techno. „First Movement” rozpoczyna się od męskiego monologu i wycofanych dzwonków, potem rozbrzmiewa minimalowy puls, aż wreszcie wkracza powoli narastający bit, zamieniając całą kompozycję w hipnotycznego killera, który ze względu na pomysłową narrację wokalną, można porównać ze słynną już kompozycją „I Gave My Life” Traumprinza sprzed trzech lat. Ten mistyczny ton pryska za sprawą kolejnego nagrania – „Second Movement”, ozdobionego świdrującym loopem i dudniącego zbasowanym rytmem. Jednak już „Third Movement” ma w sobie znów coś odrealnionego. Suckut uzyskuje ten efekt uzupełniając zamaszyste uderzenia automatu perkusyjnego ambientową falą syntezatorów.

Bardziej rozbudowane brzmienie ma „Fourth Movement”, w którym klawiszowe modulacje o analogowym tonie zostają podszyte nastrojową elektroniką wywiedzioną z Motor City. „Fifth Movement” ma wyjątkowo oszczędną konstrukcję – ale i tak jego centrum stanowi oniryczny strumień dźwięku nadający całości psychodeliczny nastrój. Klasyczny minimal w stylu Raster Noton pojawia się w „Sixth Movement”: zredukowany bit o rwanym metrum łączy się tu z chrzęszczącym loopem i pulsującym tłem. W „Eight Movement” twarde uderzenia brutalnego rytmu kojarzą się bardziej z chicagowskim hard house’m – stąd nie dziwi, że głównym elementem kompozycji jest zapętlony głos o „czarnej” barwie. Całość wieńczy „Ninth Movement”, nurzając muzykę w chmurnych falach złowieszczych syntezatorów.

Rebeliancka okładka albumu zgrabnie koresponduje z bezceremonialną muzyką. Nieustępliwe rytmy, zawiesiste basy, przyczajona elektronika – wszystko to składa się na metaforyczny opis tego, co dzieje się obecnie na świecie. Markus Suckut unika jednak jednoznacznej deklaracyjności. I dobrze: bo dzięki temu słuchacz może odebrać jego przekaz w indywidualny sposób. Jedynym drogowskazem dla tego, kto chciałby poznać osobistą opinię autora płyty jest „First Movement”. Niemiecki producent spogląda w nim w głąb człowieka. Bo to oczywiście najbardziej sensowna droga. Wszak już nasz Dezerter śpiewał trzy dekady temu: „Chcesz zmienić świat? To zacznij od siebie”.

Exile 2017

www.weareexile.com

www.facebook.com/weareexile

www.markussuckut.com

www.facebook.com/markussuckutofc

Rekrutujemy! Dołącz do redakcji Nowamuzyka.pl

Chcesz pisać o muzyce? Napisz do nas! Rozpoczęliśmy rekrutację do naszego zespołu. Po prostu wyślij maila z przykładowym tekstem. Dowiedz się więcej tutaj »



Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarze 2

  1. gosik

    bardzo dobra płyta i bardzo dobra okładka

  2. jędrek

    fajne odniesienie do dezertera 🙂 dobra płyta do mrocznego klubu