Juan Atkins & Moritz von Oswald present Borderland – Angles
Krystian Zakrzewski:

Pokątne rozmowy mistrzów.

Jonas Kopp – Cosmic Control Center EP
Krystian Zakrzewski:

Jonas dalej na orbicie.

SassyBlack – New Black Swing
Jarek Szczęsny:

Połowa THEESatisfaction solo.

Karen Gwyer – Rembo
Ania Pietrzak:

Okazuje się, że twarde i szybkie techno może być ciepłe.

Marc Romboy & Dortmunder Philharmoniker – Reconstructing Debussy
Paulina Miedzińska:

Gdzie ten Debussy?

Civvie – Inheritance
Jarek Szczęsny:

Wolność i improwizacja.

Urbanski – Selected Works
Ania Pietrzak:

Muzyczny lek dla wrażliwców, chroniący ich dłonie przed zranieniem.

Andromeda Mega Express Orchestra – Vula
Jarek Szczęsny:

18-osobowa kamanda wywodząca się z Berlina.

Katharina Klement – peripheries
Łukasz Komła:

Austriacka eksperymentatorka wybrała się do Belgradu, żeby odpowiedzieć sobie na kilka pytań związanych z fonosferą tego miejsca.

Yair Elazar Glotman & Mats Erlandsson ‎– Negative Chambers
Mateusz Piżyński:

Harmonia zdefiniowana przez abstrakcyjny i bliżej niezlokalizowany folk.

Pan Daijing – Lack
Paweł Gzyl:

Jeden z najbardziej oczekiwanych debiutów roku.

Kelly Lee Owens – Kelly Lee Owens
Jarek Szczęsny:

Wszystkie grzechy debiutu.

Sharif Sehnaoui / Adam Gołębiewski – Meet The Dragon
Łukasz Komła:

Skrzyżowanie kultur w awangardzie.

Post Scriptum – Until You Drop EP
Paweł Gzyl:

Nasz rodak w barwach Sonic Groove.

SALK – Matronika

Selkie & Lighthouse Keepers, bo tak brzmi Ich pełna nazwa, to czteroosobowa grupa artystyczna i trzyosobowy zespół w jednym.

21 kwietnia 2017 oficjalnie zaprezentowali swój pierwszy album. Kazali czekać na niego dość długo, bo pierwszy singiel pojawił się w sieci 23 marca 2016. Również w 2016 roku, SALK zaprezentowali się w ramach Debiutów na Krajowym Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu ze swoim singlem – „Matroniką”. Trzynaście miesięcy wypatrywałem całości płyty, choć po kawałku odsłaniali tajemnice swojej „głębinowej perełki”. Swoją muzykę określają jako Electronic Dinosaur / Dream Pop Fish / Alternative Sadness. Wszystko jasne jak na dnie oceanu.

Premiera płyty odbyła się w Krakowie, w klubie Szpitalna 1. W jej trakcie wyświetlane animacje pomagały publiczności wejść w świat SALK (a to naprawdę nie było trudne). Kilkuminutowe upadki z chmur, hipnotyzujące geometryczne wzory oraz obrazy łamiących się jak zapałki drzew wyrażały obawy i uczucia grupy. Uprzedzali przed premierą, że będzie smutno, i jest.

„Matronika” sączy smutek. Nie taki infantylny, który wypłakuje sobie oczy i krzyczy jaki świat jest zły. Wkrada się podstępnie, samplami kropel, delikatnym akompaniamentem klawiszy, pomrukami gitarą basową. Otwierają cię słuchaczu po kawałku, bez większego trudu zamazują dystans między SALK a Tobą, nawet jeśli słyszycie się po raz pierwszy. W utworze „Alien” przyznają wprost, że leżą w twojej piwnicy, żeby zakończyć „Latarnika” stwierdzeniem, że „ciągnie na dno”. Nie jest to jednak dno rozpaczy, a przytulny dom Matronica Holboella, która żyje 4400 metrów poniżej tafli oceanu. Czy nie chcą przypadkiem, obudzić płytą tego, co każdy gdzieś w sobie głęboko chowa?

Sięgają po inspirację mitologiami („Mojry”, „Dizonaur”), naturą („Matronika”, „Taiga”) oraz wydawałoby się codziennymi wydarzeniami („Sen Zofii”). Snują marzenia („Dziecinada”), które czasem ma każdy, kto zatrzyma się na chwilę w miejscu, i spojrzy na siebie z dystansu. Dotykają najbliższych relacji („Kołysanka dla Dwóch Matek”) zachowując przy tym lekkość i delikatność.

Album, jako całość, sięga po elektroniczne brzmienia które popełnił Mateusz Sarapata, nadający tło podróżom po dnie oceanu, idealnych burzach, tajdze, i w końcu snach. Dźwiękami gitary basowej muska nas Michał „Mamut” Sarapata, na płycie odpowiedzialny również za produkcję. Marcela Rybska skomponowała muzykę i wyśpiewała ten smutek. Za przezabawną i przemyślaną komunikację z fanami na fanpage’u, odpowiedzialny jest Kamil Kwidziński. To w jednej osobie menadżer, autor większości tekstów i pełnoprawny członek formacji. Na płycie, w utworze „Perfect Storm” usłyszymy gościnnie zespół Lor. Minimalistyczną okładkę zaprojektował Jędrzej Guzik a ilustracje wewnątrz albumu urzeczywistniła Dorota Tylka.

SALK to raczej organizm niż zespół, „Matronika” to raczej wytrych naszych miękkich smutków i emocji niż zwykła płyta. Sporo tu smutku, sporo nadziei i masa ciepła jak na dno oceanu.

NEXTPOP Songwriters’ Labe

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze