Stefan Węgłowski – Contemporary Jewish Music
Paulina Miedzińska:

Strumień światła wpadający przez dziurkę od klucza.

Joanne Pollock – Stranger
Jarek Szczęsny:

Pollock z mikrofonem.

Lonker See – Lonker Seessions / Live at Pijana Czapla
Jarek Szczęsny:

Wystawa prac.

Blondes – Warmth
Ania Pietrzak:

Jedna z najlepszych elektronicznych płyt 2017 r. Mimo, że to dopiero sierpień.

Makemake – Something Between
Jarek Szczęsny:

Przeciąganie struny.

Juan Atkins & Moritz von Oswald present Borderland – Angles
Krystian Zakrzewski:

Pokątne rozmowy mistrzów.

Jonas Kopp – Cosmic Control Center EP
Krystian Zakrzewski:

Jonas dalej na orbicie.

SassyBlack – New Black Swing
Jarek Szczęsny:

Połowa THEESatisfaction solo.

Karen Gwyer – Rembo
Ania Pietrzak:

Okazuje się, że twarde i szybkie techno może być ciepłe.

Marc Romboy & Dortmunder Philharmoniker – Reconstructing Debussy
Paulina Miedzińska:

Gdzie ten Debussy?

Civvie – Inheritance
Jarek Szczęsny:

Wolność i improwizacja.

Urbanski – Selected Works
Ania Pietrzak:

Muzyczny lek dla wrażliwców, chroniący ich dłonie przed zranieniem.

Andromeda Mega Express Orchestra – Vula
Jarek Szczęsny:

18-osobowa kamanda wywodząca się z Berlina.

Katharina Klement – peripheries
Łukasz Komła:

Austriacka eksperymentatorka wybrała się do Belgradu, żeby odpowiedzieć sobie na kilka pytań związanych z fonosferą tego miejsca.

Maelstrom – Her Empty Eyes

Soundtrack stworzony pod wpływem autohipnozy.

To zadziwiające, jak po latach dominacji lżejszych odmian muzyki klubowej, rozwija się w ostatnich latach scena techno nad Sekwaną. Jej najnowszym bastionem jest wytwórnia RAAR, którą powołała do życia para młodych producentów – Maelstrom i Louisahhh. W ciągu dwóch lat działalności opublikowała ona kilka winylowych EP-ek, na których znalazło się miejsce dla młodych talentów, takich jak szefujący nią artyści, ale też dla weteranów industrialnego IDM-u z duetu Somatic Respones. A działalności tłoczni przyświeca oryginalne hasło: „Punk for techno heads/ Techno for punks”.

Pierwszym pełnowymiarowym wydawnictwem RAAR jest wydany właśnie debiutancki album Maelstroma. Inspiracją do powstania materiału na „Her Empty Eyes” była stworzona przez francuskiego producenta fabuła fikcyjnej powieści, rozgrywającej się w czasie wojny domowej w Hiszpanii w latach 30. Seria dramatycznych wydarzeń wiążących prasową reporterkę o imieniu Marina z autentycznymi postaciami w rodzaju Ernesta Hemingwaya czy Gerorge’a Orwella, znalazła odzwierciedlenie w rozwichrzonej muzyce, odmiennej od tego, co do tej pory Maelstrom publikował na swych EP-kach.

Jedenaście nagrań składających się na „Her Empty Eyes” ma bardzo wyrazistą narrację. Zaczyna się od wywiedzionych z ejtisowego industrialu zgrzytliwych preparacji („The Morder Of Jose Robles”), które zostają uzupełnione masywnymi breakami i EBM-ową elektroniką („Battle Of Jarama”). Potem przychodzi czas na mordercze electro, zestawiające metaliczne bity z kamienistymi akordami („Woman Training For A Republican Militia” i „Throwing Grain Into Air”). Wszystko to puentują bardziej ilustracyjne utwory, buchające chmurnymi wyziewami rodem z dark ambientu („Hotel Florida Room 108”).

Druga część opowieści rozpoczyna się od sprężystego IDM-u, atakującego bombastycznymi bitami i acidowymi kaśnięciami, osadzonymi na lodowatych tłach („A Victory At Teruel” i „Where Is Nin”). Nie brak tu również soundtrackowych kompozycji, wpisanych jednak w zamaszyste pochody mechanicznych rytmów i jęki dronowych skowytów („The Elimination Of Dissidents” czy „Escaping From Malaga”). Całość wieńczy majestatyczna kompozycja, którą z powodzeniem można by umieścić na  ścieżce dźwiękowej oldskulowego horroru („Snow Falls Across The Border”).

Pracując nad poprzednimi wydawnictwami, Maelstrom nagrywał niezliczone ilości wersje swych kompozycji, ciągle będąc niezadowolonym z ostatecznych rezultatów. W zeszłym roku rozpoczął jednak eksperymentować z technikami autohipnozy opracowanymi przez amerykańskiego psychoterapeutę, Miltona H. Ericsona. Efekty okazały się zaskakujące. Kiedy francuski producent zaczął pracować nad swoim debiutanckim albumem, wchodził do studia, rejestrował konkretny utwór na żywo – i ta wersja od razu okazywała się idealna.

Nie zachęcamy nikogo do wkroczenia na ścieżkę dwuznacznych eksperymentów psychologicznych. Trudno jednak nie zgodzić się, że nagrania z „Her Empty Eyes” są udane. Krótkie, zwarte, pełne skoncentrowanej energii, przypominają gwałtowne eksplozje światła. Oczywiście słychać w nich zapożyczenia – głównie z twórczości niedocenianych artystów z kręgu takich wytwórni, jak Hymen czy Ad Noiseam, którzy śmiało syntetyzowali noise i industrial z IDM-em już w latach 90. Dzieło Francuza brzmi jednak nowocześniej – i to jego największy atut.

RAAR 2017

www.raar.fr

www.facebook.com/RAAR.FR

www.facebook.com/maelstrom.fr

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze