Pablo Mateo – Weird Reflections Beyond The Sky
Paweł Gzyl:

Techno do tańca.

Danny Brown – uknowhatimsayin¿
Jarek Szczęsny:

Gorączkowe wizje rapera.

9t Antiope – Grimace
Jarek Szczęsny:

Mikrus.

Malin Genie – Anthropomorphic Sympathy
Paweł Gzyl:

Stylowe electro i IDM w duchu lat 90.

Telefon Tel Aviv – Dreams Are Not Enough
Mateusz Piżyński:

Gdy w Tel Avivie zgaśnie światło…

Philipp Gorbachev – Kolokol
Paweł Gzyl:

Prawosławie i elektronika.

BNNT is Jerusalem in My Heart – Multiversion #4
Jarek Szczęsny:

Część czwarta.

rRoxymore – Face To Phase
Paweł Gzyl:

Introwertyczne bity.

The Big YES! – The Big YES!
Łukasz Komła:

Free jazzowy wybuch!

HTRK – Venus In Leo
Maciej Kaczmarski:

Miłość w czasach zarazy.

Matthias Schaffhauser – Hedonism, What Else
Paweł Gzyl:

Muzyka jako przyjemność.

Manu Delago – Circadian
Jarek Szczęsny:

Cykle snu.

Various Artists – Total 19
Paweł Gzyl:

Witamy jesień z Kompaktem.

Alessandro Cortini – Volume Massimo
Jarek Szczęsny:

Wyłapywanie wadliwych elementów.



Babu Król – Kurosawosyny

Ruch jest super, ruch jest ekstra.

Ponad dwa lata temu, po trzech latach od premiery debiutanckiego „Steda” duet Bajzel (Piotr Piasecki) i Budyń (Jacek Szymkiewicz) ujawnił efekt swojej pracy. Jak dotąd ostatnia płyta tego projektu przyniosła 10 kawałków (a w zasadzie 11, bo niezamierzony tutaj parabałkański „Dziad” dokleił się przypadkiem do otwierającej „Czerwieni”), z których wylewa się bogactwo stylistyk i pełne spektrum brzmień, a przede wszystkim niezwykła otwartość i wyobraźnia jej twórców.

Pomimo, że nie ma większego sensu wracać w tym miejscu do czasów reaktywowanego niedawno Pogodno, to jednak na „Kurosawosynach” sporo jest momentów, które wywołują skojarzenia ze szczecińską legendą („Pole”, „Nie napinaj”) – zatem od razu można zapewnić tęskniących za „Sejtenik Miuzik & Romantik Loff”, że się nie zawiodą. Potencjał przeboju ma większość pozycji z tego krążka, wyjątkami mogą być finalne „Nomady”, gdzie kapela skręca w rejony smolistego, eksperymentalnego free jazzu czy też zanurzona w zachmurzonej przestrzeni końcówka „Ruchu”. Na albumie poza saksofoniącym Budyniem możemy usłyszeć też niekwestionowanego mistrza trąbki Antoniego „Ziuta” Gralaka (Graal!) oraz doświadczonego puzonistę Dariusza Sprawkę (Hey, Ludofoniarze).


Babu Król – „Czerwień”

Wyraźny rys w wielu utworach zostawia grająca na skrzypach Zosia Chabiera (Drekoty), która wraz z flecistką Joanną Sokołowską (Der Father) wspierają Babu również wokalnie. Poza tym jak to u duetu Piasecki/Szymkiewicz już bywało jest różnorodnie: „Nie Napinaj” wskakuje w rejony reggae, „Rejczel” w klimaty beztrosko folkujące, „Poprzeczka” w psychodeliczne, a „Promenada” nawet przaśnie orkiestrowe. Wydaje się, że bardzo ważną dla „Kuroswaowsynów” postacią jest też Michał „Fox” Król, który elektronicznie przyostrzył pazury temu krążkowi, na przykład w uroczo „kocim” „Mini” czy parkietowym „Hong Kongu”.

Teksty w przypadku Babu Króla są równoważne w stosunku do muzyki. Na najnowszym dziele kipi przede wszystkim od mniej lub bardziej zawoalowanych erotyzmów („biodra jak żyroskop”, „jeszcze się w Tobie roztańczę”) kierujących się niekiedy w stronę tematyki zdrady, a wszystko to oryginalnie i z niebanalnym humorem zaserwowane przy pomocy często pojechanych metafor i gier słownych.


Babu Król – „Ruch”

Babu Król jako duet wyrazistych osobowości, ale też liderów wykreował w ciągu niespełna 49 minut jeden z najlepszych albumów, jakie ujrzały światło dzienne w 2015 roku nad Wisłą. Wspaniała dezynwoltura słowem i żonglerka dźwiękiem, a nade wszystko energia godna elektrowni atomowej (koncerty!) kieruje ku stwierdzeniu, że liderzy tego projektu zasługują na miano chronionego dobra narodowego. „Kurosawosyny” to bomba, która czeka na odpalenie, z tą różnicą, że w przeciwieństwie do tej drugiej, ów detonację po pierwszym włączeniu można dokonywać w zapętleniu praktycznie bez końca – do czego gorąco namawiam!

09.04.15 | Seeyousoon Recordings

https://www.facebook.com/BabuKrol?ref=hl
https://kurosawosyny.bandcamp.com/releases

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.