Catnapp – Break
Paweł Gzyl:

Basowe piosenki.

Joshua Sabin – Sutarti
Paweł Gzyl:

Zew z litewskich lasów.

Thom Yorke – Anima
Maciej Kaczmarski:

1997-2019-2049?

Koza – Mystery Dungeon
Jarek Szczęsny:

Moby Dick.

D. Carbone – A.C.A.B.
Paweł Gzyl:

D. Carbone idzie na wojnę.

Fire! Orchestra – Arrival
Jarek Szczęsny:

Zrobiło się ciszej.

SØS Gunver Ryberg – Entangled
Paweł Gzyl:

Ciekawie, ale za krótko.

Palmer Eldritch – [dog]
Jarek Szczęsny:

Nieustanny proces chwalenia.

LSD – Second Process
Paweł Gzyl:

Kreatywna kooperacja czy skok na kasę?

Lena Andersson – Söder Mälarstrand
Paweł Gzyl:

Owoc studyjnego spotkania Eomaca i Kyoki.

Michał Miegoń & Adam Witkowski – Dwuja
Jarek Szczęsny:

Zawsze słucha się inaczej.

Lost Few – Between The Silence
Paweł Gzyl:

Muzyka na poprzemysłowe przestrzenie.

Jakub Lemiszewski – 2019
Jarek Szczęsny:

W zaczarowanym nastroju.

Kate Tempest – The Book Of Traps And Lessons
Jarek Szczęsny:

Próba uchwycenia bałaganu dzisiejszych czasów.



Babu Król – Kurosawosyny

Ruch jest super, ruch jest ekstra.

Ponad dwa lata temu, po trzech latach od premiery debiutanckiego „Steda” duet Bajzel (Piotr Piasecki) i Budyń (Jacek Szymkiewicz) ujawnił efekt swojej pracy. Jak dotąd ostatnia płyta tego projektu przyniosła 10 kawałków (a w zasadzie 11, bo niezamierzony tutaj parabałkański „Dziad” dokleił się przypadkiem do otwierającej „Czerwieni”), z których wylewa się bogactwo stylistyk i pełne spektrum brzmień, a przede wszystkim niezwykła otwartość i wyobraźnia jej twórców.

Pomimo, że nie ma większego sensu wracać w tym miejscu do czasów reaktywowanego niedawno Pogodno, to jednak na „Kurosawosynach” sporo jest momentów, które wywołują skojarzenia ze szczecińską legendą („Pole”, „Nie napinaj”) – zatem od razu można zapewnić tęskniących za „Sejtenik Miuzik & Romantik Loff”, że się nie zawiodą. Potencjał przeboju ma większość pozycji z tego krążka, wyjątkami mogą być finalne „Nomady”, gdzie kapela skręca w rejony smolistego, eksperymentalnego free jazzu czy też zanurzona w zachmurzonej przestrzeni końcówka „Ruchu”. Na albumie poza saksofoniącym Budyniem możemy usłyszeć też niekwestionowanego mistrza trąbki Antoniego „Ziuta” Gralaka (Graal!) oraz doświadczonego puzonistę Dariusza Sprawkę (Hey, Ludofoniarze).


Babu Król – „Czerwień”

Wyraźny rys w wielu utworach zostawia grająca na skrzypach Zosia Chabiera (Drekoty), która wraz z flecistką Joanną Sokołowską (Der Father) wspierają Babu również wokalnie. Poza tym jak to u duetu Piasecki/Szymkiewicz już bywało jest różnorodnie: „Nie Napinaj” wskakuje w rejony reggae, „Rejczel” w klimaty beztrosko folkujące, „Poprzeczka” w psychodeliczne, a „Promenada” nawet przaśnie orkiestrowe. Wydaje się, że bardzo ważną dla „Kuroswaowsynów” postacią jest też Michał „Fox” Król, który elektronicznie przyostrzył pazury temu krążkowi, na przykład w uroczo „kocim” „Mini” czy parkietowym „Hong Kongu”.

Teksty w przypadku Babu Króla są równoważne w stosunku do muzyki. Na najnowszym dziele kipi przede wszystkim od mniej lub bardziej zawoalowanych erotyzmów („biodra jak żyroskop”, „jeszcze się w Tobie roztańczę”) kierujących się niekiedy w stronę tematyki zdrady, a wszystko to oryginalnie i z niebanalnym humorem zaserwowane przy pomocy często pojechanych metafor i gier słownych.


Babu Król – „Ruch”

Babu Król jako duet wyrazistych osobowości, ale też liderów wykreował w ciągu niespełna 49 minut jeden z najlepszych albumów, jakie ujrzały światło dzienne w 2015 roku nad Wisłą. Wspaniała dezynwoltura słowem i żonglerka dźwiękiem, a nade wszystko energia godna elektrowni atomowej (koncerty!) kieruje ku stwierdzeniu, że liderzy tego projektu zasługują na miano chronionego dobra narodowego. „Kurosawosyny” to bomba, która czeka na odpalenie, z tą różnicą, że w przeciwieństwie do tej drugiej, ów detonację po pierwszym włączeniu można dokonywać w zapętleniu praktycznie bez końca – do czego gorąco namawiam!

09.04.15 | Seeyousoon Recordings

https://www.facebook.com/BabuKrol?ref=hl
https://kurosawosyny.bandcamp.com/releases

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.