ŻAL – Teodor
Paulina Miedzińska:

Muzyka ŻAL’u jest mroczna u podstaw, a drąży ją taneczne ziarno.

zvλd – Baklava
Maciej Kaczmarski:

Tajemnicze słodycze.

M.E.S.H. – Hesaitix
Paweł Gzyl:

Czy angielskiemu producentowi udało się przeskoczyć nowatorski debiut?

Nadah El Shazly – Ahwar
Łukasz Komła:

Egipska awangarda na krawędzi jawy i snu.

Anja Schneider – SoMe
Paweł Gzyl:

Pierwszy album niemieckiej producentki od dziewięciu lat.

Gajek – 17
Paweł Gzyl:

„17” to tak naprawdę odwrócone „71”.

Fallbeil – Macht Macht Zement
Paweł Gzyl:

Genialni dyletanci powrócili!

Various Artists – Watergate XV
Paweł Gzyl:

Tak się bawi Watergate.

Paul St. Hilaire & Rhauder ‎– Derdeoc
Maciej Kaczmarski:

Spadkobiercy kolektywu Basic Channel.

John Lake – #void
Jarek Szczęsny:

Jan od odczłowieczania.

Blush Response – Infinite Density
Paweł Gzyl:

EBM w służbie techno – i na odwrót.

Burial – Untrue po 10 latach
Redakcja:

Jak oceniamy „Untrue” z perspektywy 10 lat? Jak mocno ta płyta wpłynęła na nas, a jak mocno na elektronikę? Przeczytajcie opinie autorów NM i komentujcie.

Moritz Von Oswald & Ordo Sakhna – Moritz Von Oswald & Ordo Sakhna
Paweł Gzyl:

Mistrz dub-techno i kirgiska kapela ludowa. Co z tego wynika?

Acid Jesus – Flashbacks 1992 – 1998
Paweł Gzyl:

Ponadczasowa klasyka.

Various Artists – Kern Vol. 4: DJ Stingray

Retro-future-electro.

Choć legendarny projekt Drexciya już nie istnieje od czasu śmierci jego założyciela, misję Jamesa Stinsona kontynuuje DJ Stingray. Zawsze ubrany w kominiarkę i lotniczą kurtkę podróżuje od klubu do klubu, aby bombardować zgromadzoną w nich publiczność detroitowym electro. Ostatnio coraz częściej grywa i u nas – po raz kolejny pojawi się w październiku podczas Unsound Festivalu w Krakowie.

Wobec tych, którzy nie słyszeli jeszcze nigdy jego didżejskiego seta, wychodzi naprzeciw wytwórnia Tresor, prezentując w swoim cyklu „Kern” godzinny miks przygotowany przez czarnoskórego artystę. W wersji kompaktowej składa się nań aż 27 nagrań, z których fragmenty układają się w mroczny i niepokojący, ale jednocześnie bardzo energetyczny kolaż nowoczesnego electro o szybkim pulsie, metalicznym brzmieniu i retro-futurystycznym nastroju.

Mamy tu oczywiście nagrania klasyków tego rodzaju grania – „Scientist” Dopplereffekt czy „Aquabahn” Drexcyi. Stingray od początku swej producenckiej działalności był związany z belgijską sceną electro, stąd nie brakuje tutaj również pochodzących z niej nagrań, jak „I Belong To The Past” Luke’a Eargoggle’a czy „Slam The Laptop” Hervy. Uzupełniają to utwory młodych talentów, którzy eksperymentują z powodzeniem z łączeniem electro z techno. To choćby Gesloten Cirkel z „Submit X” czy Kris Wadsworth z „Infiltratoratorem”.

Winylowa wersja tego wydawnictwa to zupełnie inny zestaw. Zawiera ona osiem premierowych nagrań z miksu. Mamy tu electro w swej najcięższej wersji w wykonaniu NRSB-11 („Nationalised” i Dynareca („Moving Corridors”), ale też kraftwerkową wersję gatunku autorstwa Professora X („PRofessor X”) oraz mrugnięcie okiem do brytyjskiego breakbeatu i IDM-u w wykonaniu samego AFX-a („Serge Fenix Rendered 2”). Ciekawostką jest tu industrialny remiks Lonely Lady dokonany na utworze „VapourisED” Anny Meredith, a nastrój całości najlepiej oddaje zanurzony w dźwiękach rodem z filmów sci-fi „Musik Politik” Syncom Data.

Zarówno kompaktowy, jak i winylowy zestaw to electro najwyższej próby. Choć pozornie mogłoby się wydawać, że to dosyć schematyczna muzyka, zarówno DJ Stingray, jak i artyści, których nagrania wyselekcjonował do miksu, pokazują, iż nadal tkwi w niej ogromny potencjał kreatywności. Można ją modelować na bardziej taneczną modłę, ale też podkręcać industrialnymi brzmieniami, odwoływać się do tradycji gatunku i poddawać śmiałym eksperymentom. Ale tak czy siak muzyka ta zawsze będzie brzmiała futurystycznie.

Tresor 2017

www.tresorberlin.com

www.facebook.com/tresorberlin

www.facebook.com/DJ-Stingray-182977445069234 

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze