Ricardo Villalobos – Empirical House
Ania Pietrzak:

„It Don’t Mean a Thing If It Ain’t Got That Swing”

OONDOOD – QSTNS?
Jarek Szczęsny:

Gorączka i włócznia.

Dany Rodriguez – D’Visions
Paweł Gzyl:

Stylowe techno i electro o oldskulowej urodzie.

UMFANG – Symbolic Use Of Light
Ania Pietrzak:

Surowica krwi minimal techno.

Lewis Fautzi – The Ascension Of Mind
Paweł Gzyl:

Transowe zapętlanie.

New Cage – Wszystko jutro
Łukasz Komła:

Joanna Halszka-Sokołowska i Bartłomiej Tyciński zmierzyli się z repertuarem Johnnego Casha, dokładając też własne nagrania. Nie ma mowy o mdłych coverach!

Janek Schaefer – Glitter in my tears
Jarek Szczęsny:

Strzępy i fragmenty.

Anton Kubikov – Whatness
Paweł Gzyl:

Ciepły powiew wschodniej melancholii.

Terrence Dixon – 12.000 Miles Of Twilight
Paweł Gzyl:

Hipnotyczny puls i psychodeliczny klimat.

Nicole Mitchell – Mandorla Awakening II Emerging Worlds
Jarek Szczęsny:

Afrofuturystyczna podróż w rok 2099.

Dauwd – Theory of Colours
Ania Pietrzak:

Rozluźniający chill house o „medycznych” właściwościach.

Wild Books – 2
Jarek Szczęsny:

Jak szczelnie wypełnić jednostkę czasową.

Lake People – Phase Transition
Paweł Gzyl:

Urocza muzyka jak sprzed dwóch dekad. Ale ze współczesnym uderzeniem.

Sufjan Stevens, Bryce Dessner, Nico Muhly, James McAlister – Planetarium
Jarek Szczęsny:

Jak zachwyca, kiedy nie zachwyca?

Unsound stawia na swych ulubieńców

Ben Frost, Laurel Halo, Holly Herndon, Księżyc. Na jakim festiwalu w Polsce mogą wystąpić wszyscy ci artyści?

Krakowski Unsound odbędzie się między 8. a 15. października. Tegorocznym motywem przewodnim jest „Flower Power” – i w 50. rocznicę hipisowskiego „lata miłości” jego organizatorzy chcą zgłębiać szeroko rozumianą kulturę opozycji. Karnety są już wyprzedane, a bilety na poszczególne wydarzenia trafią do sprzedaży w sierpniu.

Do grona gości imprezy dołącza Bill Drummond z legendarnego duetu The KLF. To postać, która swoimi działaniami definiowała kontrkulturę od punkowych czasów spędzonych przezeń w Liverpoolu, po spalenie miliona funtów w ramach prowokcji artystycznej w 1994 roku. Na Unsoundzie poprowadzi on wykład oraz zaprezentuje swój film „Imagine Waking Up Tomorrow And All Music Has Disappeared”. Co ciekawe –  Drummond w 2025 roku skończy 72 lata i do tego czasu ma zamiar wypucować tysiąc par butów. Pracy podejmie się również w Krakowie.

James Hoff z wytwórni PAN i jego audiowizualny projekt Hobo UFO zabierze nas w podróż do Miasta-Widma, czyli Prypeci, znajdującej się w strefie popromiennej wokół czarnobylskiej elektrowni jądrowej. Wykorzystując zmodyfikowaną wersję Google Maps, która reaguje na dźwięk, Hoff mierzy się z ideą digitalizacji naszego otoczenia i o opowiada o tym, w jaki sposób język komputerowy próbując naśladować naturę, zmienił jej postrzeganie.

Litwin Arturas Bumšteinas przygotował premierę „Bad Weather”, kompozycji na maszyny, powstałej z inspiracji teatrem barokowym. Wykorzystując urządzenia udające wiatr, deszcz i burzę, Bumšteinas stworzył dzieło, które odwraca teatralny porządek: uprzednio nagrany ludzki głos został poddany dekonstrukcji i przeniesiony do tła, a w rolach głównych występują instrumenty.

Eleh to artysta, który występuje na żywo niezwykle rzadko. Jest jednym z najbardziej enigmatycznych twórców w świecie współczesnej muzyki elektronicznej. Jego występ na Unsoundzie nawiązywać będzie do prac Harry’ego Bertoi, Amerykanina, który będąc projektantem mebli zasłynął również z tworzenia rzeźb tonalnych. Jego prace powstawały od wczesnych lat 60. i znane są pod kolektywną nazwą sonambientów, od połączenia słów „sound” i „ambient”. Występowi Eleha towarzyszyć będzie instalacja przygotowana przez jego wydawcę Johna Briena, założyciela Important Records.

Swoją wersję „Flower Power” przedstawi amerykański kompozytor minimalistyczny – John Gibson. Na koncercie usłyszymy „Visitation”, utwór z 1973 roku, odchodzący od zorganizowanych struktur muzycznych i inspirowany sztuką ziemi Waltera De Marii. Zostanie on wykonany na syntezatorach modularnych i perkusji. Koncertowi towarzyszyć będzie projekcja filmu „One Way” z 1970 roku, będącego podróżą przez niekończący się krajobraz amerykańskiej pustyni. Do Gibsona i jego grupy dołączą polscy perkusiści, Hubert Zemler i Łukasz Pękala.

Kolejnym artystą, który pamięta czasy „Flower Power”, jest gitarzysta Mike Cooper. W latach 60. odrzucił propozycję gry w The Rolling Stones i podążył własną ścieżką – nagrywał folkowo-bluesowe albumy, malował, podróżował i zbierał kwieciste koszule. W ostatnich latach poświęcił się grze na hawajskiej gitarze, komponując abstrakcyjny ambient, inspirowany muzyką pacyficznych lądów.

Na festiwal powróci wielu ulubieńców jego organizatorów. Księżyc wystąpi wspólnie z ukraińską wokalistką i kompozytorką Swietłaną Nianio i Pawłem Romańczukiem z Małych Instrumentów. Po raz kolejny przyjadą do Krakowa Holly Herdnon i Laurel Halo, by zaprezentować swe najnowsze dokonania, jak zwykle uwielbiane przez zachodnią krytykę, a niezroumiane przez „szarych” słuchaczy. Inny weteran Unsoundu – Ben Frost – pokaże widowisko wspólnie z kolektywem United Visual Artists. Po raz pierwszy swój mroczny ambient realizowany pod nazwą Rainforest Spiritual Enslavement wykona inny, znany już dobrze z Unsoundu artysta – Dominick Fernow.

W Hotelu Forum nie zabraknie ciekawych duetów. Wife i Mumdance zadebiutują jako Bliss Signal, serwując połączenie grime’u, black metalu i popu. Lena Willikens i Vladimir Ivkovic, rezydenci Salonu Des Amateurs, zagrają razem dwugodzinnego seta. Pojawi się też Dre Skull, założyciel nowojorskiego wydawnictwa Mixpak bass music i jego najjaśniejsza „gwiazda” – Jubilee. Z kolei włoski członek kolektywu PAN – Still – wykonujący alternatywny dancehall, pokaże się z nigeryjskim wokalistą Devonem Milesem. Manchesterski cykl imprez „Swing Ting” reprezentowany będzie w przez dwóch didżejów – Samrai i Platta – oraz MC Foksa.

Do listy artystów, którzy zagrają w Hotelu Forum dołączy DJ Haram z Discwoman, która do tanecznej muzyki ze wschodniego wybrzeża USA, dorzuca melodie z Bliskiego Wschodu. Będą też artyści związani z dekonstruktywistycznym kolektywem Nuxxe z Londynu – Coucou Chloe i Sega Bodega, a także Argentyńczyk Moro, którego perkusyjny styl ramba łączy z takimi kolektywami, jak NON i GHE20 G0TH1K. Portugalską szkołę batidy z Príncipe zarprezentuje z kolei Dlycox, mieszkający w Paryżu członek grupy Tia Maria Produções.

Na obrzeżach muzyki klubowej tworzy J.G. Biberkopf – znany z eklektycznej serii „Ecologies”. Inspirując się różnymi odmianami muzyki tanecznej, w takim samym stopniu skupia się na rytmie, co na fakturze kompozycji. Lutto Lento również granice gatunkowe ma za nic. Trudno bowiem jednoznacznie określić jego dźwiękowy kolaż, czerpiący garściami na równi z jamajskiego dancehallu, co i amerykańskiego lo fi house’u. Black Zone Myth Chant zaprezentują natomiast połączenie psychodelicznych preparacji z  footworkiem i hip-hopem.

A co z nowoczesnym techno i house’m o jednoznacznie tanecznym potencjale? Improwizujący duet Giant Swan z Bristolu zdobywa coraz większą popularność za sprawą niesamowitych występów na żywo – w październiku i my przekonamy się, czy ta reputacja jest zasłużona. Octa Octa to transgenderowa, nowojorska didżejka i producentka, która niedawno dołączyła do Honey Soundsystem, a nagrywa dla wytwórni 100% Silk. Z kolei Tzsuzinga, związany z L.I.E.S., probuje swych sił w syntetyzowaniu nowoczesnego techno z oldskulowym EBM-em. Efekty są świetne – więc na żywo na pewno też producent wypadnie jak trzeba.

Wszystkie informacje:

www.unsound.pl

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze