Sstrom – Drenched 1 – 12
Paweł Gzyl:

Surowe techno z uszkodzonego komputera.

Mirt – Greed
Jarek Szczęsny:

Wątłe struktury.

Various Artists – 10 Years of Monkeytown
Paweł Gzyl:

Spojrzenie wstecz.

EABS – Slavic Spirits
Jarek Szczęsny:

Jazz w bardo.

Bartosz Kruczyński – Baltic Beat II
Jarek Szczęsny:

Nie chciałbym przesłodzić.

Resina – Traces (Remixes)
Mateusz Piżyński:

Najnowsze wydawnictwo naszej rodzimej, bardzo utalentowanej, artystki, Karoliny Rec (aka Resina) to zestaw 5 utworów, gdzie cztery to genialne reinterpretacje, za którymi stoją Abul Mogard, Lotic, Ben Frost i William Criag.

Różni artyści – Portrety
Jarek Szczęsny:

Sami perkusiści.

Tracey – Biostar
Paweł Gzyl:

Pastelowe electro wyjęte z klubowego kontekstu.

Laurence Pike – Holy Spring
Jarek Szczęsny:

Łyżeczką, a nie chochlą.

Altstadt Echo – This Work Contains Lead
Paweł Gzyl:

Rozdarcie między światem ducha i materii.

Luis Vicente & Vasco Trilla – A Brighter Side of Darkness
Łukasz Komła:

Rogate flow sięgające głębin.

Matias Aguyao – Support Alien Invasion
Paweł Gzyl:

Najbardziej wymagający album chilijskiego producenta.

Coil – Live Five
Maciej Kaczmarski:

Niewyrażalna intymność.

Vin Sol – Planet Trash
Paweł Gzyl:

Od house’u do ambientu.



AFX / Luke Vibert – Orphans

Razem, młodzi przyjaciele!

No dobrze, może nie tacy młodzi. Ale na pewno przyjaciele. Wiele ich łączy. Są niemal rówieśnikami, pochodzą z Kornwalii, nagrywali dla tych samych wytwórni, razem koncertowali, mają zbliżone poczucie humoru, a nawet podobne głosy – czego dowodem przepyszny odcinek telewizyjnej serii „Sounds of the Suburbs” Johna Peela, w którym słynny radiowiec jest oprowadzany po kornwalijskiej okolicy przez obu delikwentów.

Jak dotąd Richard D. James i Luke Vibert nie zrealizowali wspólnej płyty, ale ponad dekadę temu doszło do niebezpośredniej „współpracy” kumpli. W 2004 roku magazyn „Future Music” ogłosił konkurs na remiks utworu „Sci-Fi Staircase” z płyty Viberta „Sorry I Make You Lush”, wydanej pod szyldem Wagon Christ. Zwyciężyła przeróbka niejakiej Tahnaiyi Russell. Okazało się, że to pseudonim Richarda, o czym Luke nie wiedział.

null

W 2015 r. Aphex Twin zamieścił w serwisie SoundCloud prawie 300 niepublikowanych utworów. Znalazły się wśród nich cztery, które trafiły na niniejszą EPkę. Rzeczony remiks, tutaj pod tytułem „Spiral Staircase”, pojawia się w dwóch bliźniaczych wariantach („AFXRemix” i „AFX ALTremix b”). To najwyższej próby braindance – nakrapiany kwaśnymi dźwiękami Rolanda TB-303 i syntezatorowymi arpeggiami, napędzany porywającą rytmiką.

Taneczny „Nightmail 1” wyróżnia się obłędną partią organicznych bębnów. Połamane na jungle’ową modłę beaty doskonale korespondują ze świdrującymi wtrętami poczciwej trzysta trójki. Jednak czarnym koniem tego zestawu jest finalny „4x Atlantis take1”, gdzie strzeliste syntezatory szybują wysoko ponad nisko zawieszoną linią basową. Nagrać jeden z najlepszych kawałków w karierze pełnej wybitnych kompozycji – czapki z głów.

Ta kapitalna EPka to jeden z pięciu wypustów, jakie 46-letni Richard opublikował w tym roku (jednym z nich jest kaseta o nieznanym nakładzie, sprzedawana tylko na tegorocznym Mt. Fuji Festival w Japonii). A gdyby ktoś zastanawiał się, skąd zna motyw graficzny z okładki „Orphans”, niech sięgnie pamięcią do ery VHS. Toż to obwoluta poczciwej kasety wideo wyprodukowanej przez firmę Rainbow Magnetics.

Warp Records | 2017

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze