Ben Lukas Boysen – Mirage
Jarek Szczęsny:

Pokaz iluzji.

Siema Ziemia – Siema Ziemia
Jarek Szczęsny:

Dodatkowe skurcze mięśni.

Fluxion – Perspectives
Paweł Gzyl:

Nostalgia po grecku.

Lawrence English – Lassitude
Jarek Szczęsny:

Doskonała pustka.

Elysia Crampton – ORCORARA 2010
Jarek Szczęsny:

Niepowstrzymana losowość.

Kaitlyn Aurelia Smith – The Mosaic of Transformation
Jarek Szczęsny:

Cały zestaw radosnych nastrojów.

Phillip Sollman – Monophonie
Paweł Gzyl:

Muzyczna maszyneria.

Vladislav Delay & Sly Dunbar & Robbie Shakespeare – 500-Push-Up
Paweł Gzyl:

„Rakka” uzupełniona o dubowy puls.

Zguba – Pomór
Jarek Szczęsny:

Nieustający marsz kostuchy.

Richu M – House Of The Vaporising Sun
Bartek Woynicz:

Ten tytuł mówi wszystko.

Maenad Veyl – Reassessment
Paweł Gzyl:

Muzyka z sali operacyjnej.

Flaner Klespoza – Wędrówka po lesie, w którym mieszkają bogowie i rosną wszechświaty
Jarek Szczęsny:

Spójna opowieść.

The Advent – Life Cycles
Paweł Gzyl:

Futurystyczne electro w oldskulowym stylu.

Field Works – Ultrasonic
Jarek Szczęsny:

Nietoperze jako podstawa twórcza.



AFX / Luke Vibert – Orphans

Razem, młodzi przyjaciele!

No dobrze, może nie tacy młodzi. Ale na pewno przyjaciele. Wiele ich łączy. Są niemal rówieśnikami, pochodzą z Kornwalii, nagrywali dla tych samych wytwórni, razem koncertowali, mają zbliżone poczucie humoru, a nawet podobne głosy – czego dowodem przepyszny odcinek telewizyjnej serii „Sounds of the Suburbs” Johna Peela, w którym słynny radiowiec jest oprowadzany po kornwalijskiej okolicy przez obu delikwentów.

Jak dotąd Richard D. James i Luke Vibert nie zrealizowali wspólnej płyty, ale ponad dekadę temu doszło do niebezpośredniej „współpracy” kumpli. W 2004 roku magazyn „Future Music” ogłosił konkurs na remiks utworu „Sci-Fi Staircase” z płyty Viberta „Sorry I Make You Lush”, wydanej pod szyldem Wagon Christ. Zwyciężyła przeróbka niejakiej Tahnaiyi Russell. Okazało się, że to pseudonim Richarda, o czym Luke nie wiedział.

null

W 2015 r. Aphex Twin zamieścił w serwisie SoundCloud prawie 300 niepublikowanych utworów. Znalazły się wśród nich cztery, które trafiły na niniejszą EPkę. Rzeczony remiks, tutaj pod tytułem „Spiral Staircase”, pojawia się w dwóch bliźniaczych wariantach („AFXRemix” i „AFX ALTremix b”). To najwyższej próby braindance – nakrapiany kwaśnymi dźwiękami Rolanda TB-303 i syntezatorowymi arpeggiami, napędzany porywającą rytmiką.

Taneczny „Nightmail 1” wyróżnia się obłędną partią organicznych bębnów. Połamane na jungle’ową modłę beaty doskonale korespondują ze świdrującymi wtrętami poczciwej trzysta trójki. Jednak czarnym koniem tego zestawu jest finalny „4x Atlantis take1”, gdzie strzeliste syntezatory szybują wysoko ponad nisko zawieszoną linią basową. Nagrać jeden z najlepszych kawałków w karierze pełnej wybitnych kompozycji – czapki z głów.

Ta kapitalna EPka to jeden z pięciu wypustów, jakie 46-letni Richard opublikował w tym roku (jednym z nich jest kaseta o nieznanym nakładzie, sprzedawana tylko na tegorocznym Mt. Fuji Festival w Japonii). A gdyby ktoś zastanawiał się, skąd zna motyw graficzny z okładki „Orphans”, niech sięgnie pamięcią do ery VHS. Toż to obwoluta poczciwej kasety wideo wyprodukowanej przez firmę Rainbow Magnetics.

Warp Records | 2017

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.