Alberich – Quantized Angel
Paweł Gzyl:

Suma wszystkich przemian.

Amnesia Scanner And Bill Kouligas – Lexachast
Jarek Szczęsny:

Taniec z kaktusem.

HVL – Rhythmic Sonatas
Paweł Gzyl:

Jak to się robi w Gruzji.

Marek Kamiński – Not Here
Łukasz Komła:

Patrzeć w gwiazdy leżąc wśród nich.

These New Puritans – Inside The Rose
Maciej Kaczmarski:

Na wzburzonym morzu.

Christian Löffler – Graal (Prologue)
Paweł Gzyl:

Popowo i trance’owo.

Ifriqiyya Electrique – Laylet el Booree
Łukasz Komła:

Jeszcze więcej krwi, potu i transu!

Tommy Four Seven – Veer
Paweł Gzyl:

Brytyjski mocarz powraca wreszcie z nowym albumem.

Stefan Goldmann – Tacit Script
Paweł Gzyl:

Konceptualna awangarda wywiedziona z techno i house’u.

DJ Spider – Democide
Paweł Gzyl:

Ucieczka z Nowego Jorku.

Sonmi451 – Nachtmuziek
Ania Pietrzak:

„Nie przeszkadzać”.

Janus Rasmussen – Vin
Mateusz Piżyński:

Deep house’owy kalendarz połówki Kiasmosa.

Various Artists – Velvet Desert Music Vol. 1
Paweł Gzyl:

Nowy cykl kompilacji kolońskiej tłoczni.

Psyk – A Moment Before
Paweł Gzyl:

Hiszpański producent wraca do swoich korzeni.



AFX / Luke Vibert – Orphans

Razem, młodzi przyjaciele!

No dobrze, może nie tacy młodzi. Ale na pewno przyjaciele. Wiele ich łączy. Są niemal rówieśnikami, pochodzą z Kornwalii, nagrywali dla tych samych wytwórni, razem koncertowali, mają zbliżone poczucie humoru, a nawet podobne głosy – czego dowodem przepyszny odcinek telewizyjnej serii „Sounds of the Suburbs” Johna Peela, w którym słynny radiowiec jest oprowadzany po kornwalijskiej okolicy przez obu delikwentów.

Jak dotąd Richard D. James i Luke Vibert nie zrealizowali wspólnej płyty, ale ponad dekadę temu doszło do niebezpośredniej „współpracy” kumpli. W 2004 roku magazyn „Future Music” ogłosił konkurs na remiks utworu „Sci-Fi Staircase” z płyty Viberta „Sorry I Make You Lush”, wydanej pod szyldem Wagon Christ. Zwyciężyła przeróbka niejakiej Tahnaiyi Russell. Okazało się, że to pseudonim Richarda, o czym Luke nie wiedział.

null

W 2015 r. Aphex Twin zamieścił w serwisie SoundCloud prawie 300 niepublikowanych utworów. Znalazły się wśród nich cztery, które trafiły na niniejszą EPkę. Rzeczony remiks, tutaj pod tytułem „Spiral Staircase”, pojawia się w dwóch bliźniaczych wariantach („AFXRemix” i „AFX ALTremix b”). To najwyższej próby braindance – nakrapiany kwaśnymi dźwiękami Rolanda TB-303 i syntezatorowymi arpeggiami, napędzany porywającą rytmiką.

Taneczny „Nightmail 1” wyróżnia się obłędną partią organicznych bębnów. Połamane na jungle’ową modłę beaty doskonale korespondują ze świdrującymi wtrętami poczciwej trzysta trójki. Jednak czarnym koniem tego zestawu jest finalny „4x Atlantis take1”, gdzie strzeliste syntezatory szybują wysoko ponad nisko zawieszoną linią basową. Nagrać jeden z najlepszych kawałków w karierze pełnej wybitnych kompozycji – czapki z głów.

Ta kapitalna EPka to jeden z pięciu wypustów, jakie 46-letni Richard opublikował w tym roku (jednym z nich jest kaseta o nieznanym nakładzie, sprzedawana tylko na tegorocznym Mt. Fuji Festival w Japonii). A gdyby ktoś zastanawiał się, skąd zna motyw graficzny z okładki „Orphans”, niech sięgnie pamięcią do ery VHS. Toż to obwoluta poczciwej kasety wideo wyprodukowanej przez firmę Rainbow Magnetics.

Warp Records | 2017

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze