Siavash Amini – Serus
Jarek Szczęsny:

Pływanie w stanie półsnu.

Foghorn – Thanatos
Jarek Szczęsny:

Album wysokooktanowy.

Subjected – Pictures From The Aftermath
Paweł Gzyl:

Ambientowa afirmacja życia i miłości.

Billy Woods And Kenny Segal – Hiding Places
Jarek Szczęsny:

Ciężki i ponury.

Ellen Arkbro – Chords
Paweł Gzyl:

Filozofia czystego akordu.

BNNT is Patrick Higgins – Multiversion #1
Jarek Szczęsny:

Część pierwsza.

Opla – Obertasy
Jarek Szczęsny:

Modernizacja polskiej wsi.

Zguba – Potwarz
Jarek Szczęsny:

Zagadkowa umysłowość.

Erith – Speed of Light
Przemysław Solski:

Niebanalny styl, kosmiczna muzyka, swoboda na scenie, tak w kilku słowach można określić nowe zjawisko na polskim rynku.

Øyvind Torvund – The Exotica Album
Łukasz Komła:

W egzotycznym zwierciadle.

Sciahri – Double-Edged
Paweł Gzyl:

Plemienny minimal.

Various Artists – ePM Selected Vol. 7
Paweł Gzyl:

Dziesięć house’owych sztosów.

Dren – Time And Form
Paweł Gzyl:

Black metal przekuty na nowoczesną elektronikę.

Dots (Uwe Schmidt) – Dots
Ania Pietrzak:

Śladami czarów w kosmicznej otchłani.



AFX / Luke Vibert – Orphans

Razem, młodzi przyjaciele!

No dobrze, może nie tacy młodzi. Ale na pewno przyjaciele. Wiele ich łączy. Są niemal rówieśnikami, pochodzą z Kornwalii, nagrywali dla tych samych wytwórni, razem koncertowali, mają zbliżone poczucie humoru, a nawet podobne głosy – czego dowodem przepyszny odcinek telewizyjnej serii „Sounds of the Suburbs” Johna Peela, w którym słynny radiowiec jest oprowadzany po kornwalijskiej okolicy przez obu delikwentów.

Jak dotąd Richard D. James i Luke Vibert nie zrealizowali wspólnej płyty, ale ponad dekadę temu doszło do niebezpośredniej „współpracy” kumpli. W 2004 roku magazyn „Future Music” ogłosił konkurs na remiks utworu „Sci-Fi Staircase” z płyty Viberta „Sorry I Make You Lush”, wydanej pod szyldem Wagon Christ. Zwyciężyła przeróbka niejakiej Tahnaiyi Russell. Okazało się, że to pseudonim Richarda, o czym Luke nie wiedział.

null

W 2015 r. Aphex Twin zamieścił w serwisie SoundCloud prawie 300 niepublikowanych utworów. Znalazły się wśród nich cztery, które trafiły na niniejszą EPkę. Rzeczony remiks, tutaj pod tytułem „Spiral Staircase”, pojawia się w dwóch bliźniaczych wariantach („AFXRemix” i „AFX ALTremix b”). To najwyższej próby braindance – nakrapiany kwaśnymi dźwiękami Rolanda TB-303 i syntezatorowymi arpeggiami, napędzany porywającą rytmiką.

Taneczny „Nightmail 1” wyróżnia się obłędną partią organicznych bębnów. Połamane na jungle’ową modłę beaty doskonale korespondują ze świdrującymi wtrętami poczciwej trzysta trójki. Jednak czarnym koniem tego zestawu jest finalny „4x Atlantis take1”, gdzie strzeliste syntezatory szybują wysoko ponad nisko zawieszoną linią basową. Nagrać jeden z najlepszych kawałków w karierze pełnej wybitnych kompozycji – czapki z głów.

Ta kapitalna EPka to jeden z pięciu wypustów, jakie 46-letni Richard opublikował w tym roku (jednym z nich jest kaseta o nieznanym nakładzie, sprzedawana tylko na tegorocznym Mt. Fuji Festival w Japonii). A gdyby ktoś zastanawiał się, skąd zna motyw graficzny z okładki „Orphans”, niech sięgnie pamięcią do ery VHS. Toż to obwoluta poczciwej kasety wideo wyprodukowanej przez firmę Rainbow Magnetics.

Warp Records | 2017

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.