Inwolves – Color In The Zoo
Łukasz Komła:

Belgijska multiinstrumentalistka, Karen Willems, dobrała sobie nowych współpracowników. Inwolves zrzucił skórę i pobiegł do nieco innego lasu. A może dżungli?  

Various Artists – DC Trax (The Octal Years)
Paweł Gzyl:

Najbardziej szorstka i surowa wersja dub-techno z obozu DeepChord.

Seabuckthorn – A House With Too Much
Łukasz Komła:

Obrodził Rokitnik, są nowe owoce. Skosztujecie?

Annea Lockwood / Christina Kubisch – The secret life of the inaudible
Łukasz Komła:

Dwie wielkie artystki dźwiękowe, przekazały sobie odmienny materiał źródłowy, który połączyły na jednym wydawnictwie.   

Pejzaż – Ostatni Dzień Lata
Ania Pietrzak:

Błogi soundtrack polskich wakacji.

ACT! – Universalist
Paweł Gzyl:

Fairlight CMI znow w modzie.

The Young Mothers – Morose
Łukasz Komła:

Czy to kolejna supergrupa jedynie z nazwy? Śmiem twierdzić, że nie!    

Laurel Halo – Raw Silk Uncut Wood
Jarek Szczęsny:

Niezmordowana eksperymentatorka.

Thomas Leer – 1982
Paweł Gzyl:

Nienagrane przeboje.

The Magnificent Tape Band – The Subtle Art of Distraction
Jarek Szczęsny:

Retromania w wersji turbo.

Abul Mogard – Above All Dreams
Maciej Kaczmarski:

Kim pan jest, panie Mogard?

Sstrom – Otider
Paweł Gzyl:

Wykastrowane techno.

cv313 – Analogue Oceans
Paweł Gzyl:

Mistyka oceanu dźwięków.

Mika Vainio & Franck Vigroux – Ignis
Paweł Gzyl:

Tibi et igni.



AnD – Social Decay

Z kosmosu na Ziemię.

Począwszy od debiutu na początku tej dekady, manchesterski duet obdarzył swymi nagraniami wszystkie te wytwórnie, których nazwy układają się w listę najważniejszych tłoczni dla nowej fali techno – od Horizontal Ground, przez Sunil Shape i Repitch, po Electric DeLuxe. Mało tego – Andrew i Dimitri prowadzą również własną tłocznię, wydając nakładem Inner Surface Music rożne odmiany ekstremalnej elektroniki.

Taka jest też ich własna muzyka, bo choć została wpisana w ramy techno, słuchać w niej zarówno industrial i noise, jak i nawet dawną psychodelię i kosmische musik. Nic więc dziwnego, że po opublikowaniu kilkunastu singli i debiutanckiego albumu, „Cosmic Microwave Background”, producenci postanowili jeszcze bardziej poeksperymentować. Efektem tego jest ich nowy zestaw, który może zaskoczyć tych, którzy przyzwyczaili się, że AnD zawsze dostarcza solidne techno.

Owszem – i tu pojawiają się miażdżące bity rodem z najcięższych odmian gatunku, ale stanowią one jedynie szkielet rozwichrzonych kompozycji, mocno nasyconych zawodzącymi przesterami i fabrycznymi zgrzytami („Corrugated Windows”). Tym razem częściej Andrew i Dimitri sięgają po połamaną rytmikę. Efektem tego jest zanurzony w głębokim noise’ie breakbeat („Pandemonium”), podrasowany acidowymi efektami drum’n’bass („Resisting Authority”) oraz ospały hip-hop w swej industrialnej wersji („Narcissism”).

Większą część kolekcji wypełniają jednak nagrania pozbawione tego przytupu. Duet z pasją nurza się w przemysłowych skowytach, splatając z nich nowoczesną wersję industrialu, podszytego jedynie rytmicznymi modulacjami rodem z techno („Fist Element”). Potem preperacje te nabierają bardziej psychodelicznego tonu, koncentrując się na syntezatorowych wariacjach („UFO”). Andrew i Dimitri nie wahają się nawet sięgnąć po… metal, modelując go jednak na ekstremalnie elektroniczną modłę („Anarchic Rapsody”). Pod koniec albumu muzyka znów zbliża się do electro i techno, mocno jednak rozedrganego („Taking Control”).

Wyjątkowo ciężka to płyta. Tym razem manchesterski duet oddał hołd prekursorom mrocznej i twardej elektroniki wywiedzionej z metalu: Mickowi Harrisowi, Justinowi Broadrickowi i Kevinowi Martinowi. W materiale z „Social Decay” słychać bowiem ich dawne dokonania – nie tylko Napalm Death, Godflesh i God, ale też Scorna, Techno Animal czy Sidewinder. Trudno również nie zauważyć tutaj wpływów takich współczesnych eksperymentatorów, jak Kerridge czy Oake. Nie potańczymy więc do nowych utworów AnD – ale trzeba przyznać, że mają one potężną moc.

Electric DeLuxe 2017

www.electricdeluxe.net

www.facebook.com/edlxr

www.facebook.com/AnD.Musik

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze